wie weet waarom er altijd maar conflicten bestaan tussen (vooral) schoondochter en schoonmoeder?

sinds oudheid wordt er gezegd dat er nooit echt een hecht band kan bestaan tussen schoondochter en schoonmoeder. dat zie ik tegenwoordig ook vaak. vooral die schoondochters die thuis bij hun schoonouders wonen. why is it like that?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Dat kan in een stukje psychologie zitten. Vaak kies je een partner die de trekjes heeft de ouder van het andere geslacht als jij. Een knul kiest een partner met de trekjes van zijn moeder omdat dit vertrouwd voelt. Een meisje neemt een knul met de trekjes van haar vader en raar... daar ontstaat minder onenigheid of wordt het duidelijker naar elkaar uitgesproken. Twee personen in de buurt met dezelfde eigenschappen liggen elkaar niet lekker. Je kunt kijken of dit klopt. Verder hoef je er geen waarde aan te geven en wil ik er niet over oordelen. Check en laat los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat verschilt heel erg per moeder. Ik ken genoeg vrouwen die goed bevriend zijn met hun schoonmoeder

Maar sommige moeders kunnen dat niet: Dat komt omdat de moeder wil zorgen voor haar kind, een vrouw is ook zorgzaam en dus heeft de moeder het gevoel dat haar kind haar wordt ontnomen. Een soort jaloezie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat moeders een hechte band willen met hun 'zoontje' en vrouwen willen dat ook graag met hun man. Kan leiden tot jaloezie ect. (tenminste dat lijkt mij de meest logische verklaring)

Alleen valt het volgens mij wel mee. Binnen mijn familie zijn daar verder geen problemen mee. Ken verder ook niemand die er echt problemen mee heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is er toch jaloezie. Beide vrouwen willen als 'beste' gezien worden bij de man in kwestie.
De moeder die haar zoon jarenlang heeft beschermd, verzorgd en hem 'kent' als geen ander. Zij blijft beschermend naar haar kind toe en ziet zoveel dingen die de schoondochter volgens haar niet goed doet voor 'haar' kind. Ook doet de zoon vaak nu dingen die hij bij haar niet deed zoals misschien; 'wel spruitjes eten', wel meehelpen in het huishouden', terwijl zij er ruzies om heeft gehad met hem en voor deze vrouw doet hij het zonder morren.
Zomaar een voorbeeldje hoor. Zij voelt zich dus ergens minder belangrijk dan zijn vrouw. Op dit gebied voelt zij zich als de verloren partij in de competitie om zijn gunst.
Zij voelt zich dus meer alsof ze haar kind verloren heeft.

De schoondochter daarentegen voelt zich vaak in de schaduw van haar schoonmoeder, want; 'mama bakt altijd de lekkerste gehaktballen, mama doet het altijd zo en dan voelt het zo lekker aan enz. Als schoonmama steeds op bezoek komt en commentaar levert op haar manier van doen; " je moet toch echt beter afstoffen' e.d. krijgt ze vanzelf een hekel aan die bemoeizieke vrouw die haar man tegen haar opzet en steeds op haar let met niet aflatende kritiek.

Tja, zo`n man zit ertussenin. Aan de ene kant wil hij zijn moeder niet afvallen, maar zijn vrouw ook niet!Weinig mannen zijn geboren diplomaten dus is er altijd wel een v.d. vrouwen beledigd of kwaad.
Ik heb zelf ook wel eens een vriend gehad met zo'n moeder. Ik hoorde ooit toevallig hoe ze zei; " je houdt nu niet meer van mij, maar van een andere vrouw, daarom wil je dat niet voor je moeder doen hè)? Hij had het op dat moment met haar gehad en zei : " Ja,wen er dus maar aan". Ik heb vervolgens geprobeerd hem over te halen zijn moeder niet zo te behandelen, zij had ook gevoelens en het lijkt me vreselijk als je kind zegt dat hij niet meer van je houdt. Het is uiteindelijk geen doen meer geweest voor mij en ik heb er toen een eind aan gemaakt. De schoonmoeder die ik nu heb is een schat. Zij beschouwt mij als een dochter en ik heb ook geen moeite om haar 'ma' te noemen, want een beetje is onze reatie wel zo. Zij is ook een realistische vrouw die haar zoon gewoon heeft afgeleverd bij haar opvolgster.
amc