Ik heb niks meer tegen mijn stiefbroer te zeggen, nu denken mijn ouders dat ik me voor ze afsluit wat kan ik doen?

Ik ken ze 6 jaar en we wonen nu iets langer dan 3 jaar samen,
Ik weet nie hoe het komt maar ik heb niks meer te zeggen tegen mijn stiefbroer(16) stiefbroertje(10) en stiefzusje (14)
Nu denken mijn ouders en zij dat ik ze niet meer aardig vind en me voor ze afsluit,
Ik zeg dat dat niet zo is maar volgensmij gelogen ze niet.
Het lijkt nu of ik buitengesloten word.
Zij en mijn zus hebben altijd lol met elkaar en dan zit ik maar alleen in mijn kamer..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

ga eens praten met je ouders en denk eens goed na, misschien is er iets in het verleden gebeurt wat je nog niet helemaal hebt verwerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent maar het kan ook gewoon een puberteitsfase zijn. Ik had ooit een tijd ook minder zin in praten met mijn (bloedeigen) zus, ik had er gewoon geen zin in, was met andere dingen bezig.

Omdat het je stiefbroer is valt het meer op en wordt er iets achter gezocht.

Als dit je redelijk klinkt zou je eens bij vrienden/vriendinnen kunnen vragen of hun contact met broers/zussen ook wat anders is de laatste tijd en als dat zo is kun je dat misschien aan je ouders uitleggen, dat je gewoon wat meer ruimte voor jezelf nodig hebt
13 jaar geleden
Wil je zelf meer contact met hen? Of is het dat je ouders dat willen en jij niet?
Waarom zit je op je eentje op je kamer?

Als jij het ook fijn vindt, kan je proberen wat meer contact met hen te maken. Als je niks belangrijks te zeggen hebt, kan je ook kleine dingetjes zeggen, zoals een complimentje over iemands kleding, of vragen hoe het op school was of uit jezelf iets vertellen over wat jij die dag hebt mee gemaakt.
Als zij samen iets aan het doen zijn, kan je hen vragen of je mee mag doen/erbij mag zitten, en je kan ook zelf vragen of ze zin hebben in een spelletje oid.

Communiceren is ook altijd handig. Als zij denken dat je hen niet leuk vindt, kan je ook een keertje als jullie met z'n allen bij elkaar zijn, uitleggen dat je hen heus wel aardig vindt, maar graag alleen bent of niet bij hen erbij durft te gaan zitten of niks te zeggen weet etc.
Dan is het voor hen duidelijker waar het doorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je kunt doen? Genoeg. In de eerste plaats actief worden en niet alles passief over je heen laten komen.

Zit je alleen op je kamer en hebben de anderen lol met elkaar? Ga je kamer dan uit en kijk of je mee kunt doen. Je kunt belangstellende vragen bedenken als je met ze aan tafel zit. Je kunt dingen voorstellen om met elkaar te doen. Geef ze een chocoladeletter, ze zijn nu in de opruiming... Ja dat lijkt op omkopen, maar dat is het alleen als je je daar ook naar gedraagt. Stel daar dus geen verwachtingen tegenover.

Wat me opvalt in je vraag is het woordje 'meer': 'Ik heb niks meer tegen mijn stiefbroer te zeggen'. Had je dan eerst wel contact met hem? Hoe ging dat? Wanneer is dat contact minder geworden en hoe kwam dat? Wat kan je eraan doen om dat contact te herstellen of weer op te pakken?

Heb je überhaupt zin in contact met je stiefbroers en zus? Zo ja, neem dan zelf initiatief. Je kunt elkaar wel 6 jaar kennen en 3 jaar samen wonen, maar zij kennen elkaar langer en hebben meer met elkaar. En da's moeilijk voor elke nieuweling in een bestaande groep. En als je daar toch bij wilt horen, moet jij actief worden en meer inzet tonen dan zij. Inderdaad is dat niet eerlijk, maar zo gaat het helaas wel.