hoe breng ik dit voorzichtiger aan?

mijn vriend is heel erg gevoelig, al zegt hij van niet.
als ik bij hem ben slooft hij zich echt uit, alhoewel dit voor mij helemaal niet hoeft (ik zou liever willen dat hij even rustig bij me bleef zitten ipv constant rond te hopsen om dingen te halen waarvan hij denkt dat ik die nodig heb) Maar het is wel heel lief bedoeld, dus ik toon me erg dankbaar.
Het enige waar ik echter écht op afknap is zijn gebrek aan hygiëne. Let op : ogenschijnlijk is hij supernetjes en proper op zichzelf. Maar er zijn dingen waaruit blijkt dat het er toch niet zo goed mee gesteld is. Hij poetst zijn tanden enkel 's morgen (voor het ontbijt!), gaat in bad (zonder badolie e.d.) maar wast zijn intieme delen niet (enkel afspoelen met water), heeft kasten vol oude en ondertussen ferm stinkende producten en ververst zelden iets.
Ik ben ook helemaal niet supernetjes, en allicht een grotere rommelpot dan hij is. Maar elementaire hygiëne vind ik wel belangrijk.
Nu kwam ik vorige vrijdag in zijn slaapkamer en die stonk echt naar de lakens. Volgens mij lagen die er al minimum een half jaar op. Ik had al eens een voorzichtige hint gegeven enkele maanden terug (toen roken ze ook al niet meer fris)
Nu heb heel lief gevraagd of hij de lakens wilde wisselen. Hij werd niet boos, maar raakt geprikkeld, deed het wel direct (brommend "ik heb al zoveel werk"(hij werkt nochtans halftijds...)) en heel het weekend heb ik er zg "schertsend" kleine opmerkingen gekregen hierover
Is er een betere aanpak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij echt om je geeft, moet je dit gewoon kunnen bespreken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom voorzichtig ?
Gewoon zeggen waar het jou om gaat dat hij stinkt.
Vervolgens niet meer bij hem slapen met hem zoenen of sexxen etc..
En dan kijken of hij verandert zo niet ......

Het beste antwoord

Lastig onderwerp wat je voorzichtig aan wil pakken. Lees het boek over geweldloze communicatie van Marshall Rosenberg. Het leert je met respect voor hem en jezelf om ook over dit soort gevoelige zaken te praten.
Lieve Piet. Ik ruik de lakens en vind dat onaangenaam. Wil je nieuwe lakens op je bed leggen. Ik help je even. Dat klinkt iets anders als...Jeetje Piet. Wat stinken jouw lakens. Zorg een goed voor jezelf en verschoon jouw bed.
Voel het verschil. De boodschap is het zelfde. C' est le ton qui fait la musique.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat jij echt een lieverdje bent ... té lief voor hem in ieder geval.
Als je hem er al enkele keren, ook al was het schertsend en voorzichtig, op hebt gewezen dat zijn lakes nodig verschoond moeten worden en hij raakt geïrriteerd wanneer je het hem direkt op de man af vraagt om te doen (heel lief zelfs(!)) ... dan vind ik dat je je uiterste geduld met hem hebt gehad en wordt het tijd voor hardere maatregelen.
Volgende keer wanneer hij je graag in zijn kamer (en bed) wil hebben, zou ik zeggen ...... "nah, dank je!" ... en als hij vraagt waarom niet, dan vind ik dat je gewoon recht hebt om te zeggen dat het je daar teveel vindt stinken!

Succes meid! Dat hoef je echt niet te pikken hoor ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
En wat het tandenpoetsen betreft .... als hij uit zijn mond ruikt, dan zou ik tijdens het zoenen (of alstie heel close wordt) vragen of hij even zijn tanden zou willen poetsen .... en wil hij orale sex ... eerst boenen ... haha ... is hij helemaal gek geworden! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mss als hij de volgende keer bij jou blijft slapen dan zeg je tegen hem dat je nog even schoon beddengoed gaat opleggen, omdat het oude er al twee weken erop ligt en dat je dat niet zo hygienisch vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon recht toe recht aan vertellen weet hij meteen hoe de vork in de steel zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij heeft hij het zelf niet in de gaten. Waarschijnlijk omdat hij al zo lang zo leeft, misschien heeft hij het van thuis uit niet geleerd. Het beste is om gewoon eerlijk tegen hem te zijn. Met hem gaan zitten en vertellen wat je dwars zit. Dat het geen leuk gesprek gaat worden weet je van te voren maar eens zal het iemand het tegen hem moeten zeggen. Als je niets zegt weet hij het niet, ga je je eigen eraan irriteren en uiteindelijk ga je tegen hem dingen zeggen waarvan je spijt kan krijgen.
Laat tijdens het gesprek wel merken dat je hem wilt helpen met deze dingen dat hij er niet alleen voor staat. Word hij super boos, sta op om naar huis te gaan en zeg hem dat hij er maar over na moet denken. Waarschijnlijk als zijn boosheid is gezakt zal hij jou wel bellen.
Zo niet, dan was hij toch niet de ware geweest voor jou (als hij dit niet zou veranderen zou je uit eindelijk toch uit elkaar gaan)
ik wens je veel succes, doe dit zo snel mogelijk. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord : een +sje
dit is inderdaad zo : hij heeft het zelf niet in de gaten. hij ruikt niet makkelijk iets, dus heeft geen last van geurtjes. al zegt hij wel dat het bij zijn moeder thuis "stinkt" omdat ze nooit een venster open zet, dus daar moet het nog gortiger zijn.
hij is thuis inderdaad ook niet echt hygiënisch opgevoed: wel de stoep schrobben met bleekwater e.d. maar nooit tanden poetsen of haarborstels eens schoonmaken en dergelijke dingen. hygiëne is blijkbaar een rekbaar begrip: hij vindt zichzelf erg "proper".
na vier jaar relatie is hij al wel wat veranderd : gebruikt nu een WC borstel en wast zijn handen na een toiletbezoek etc. Maar er is nog veel werk aan de winkel.
het jammere is dat deze situatie onze relatie wat bemoeilijkt, omdat ik natuurlijk geen zin heb om met een stinkerd te vrijen of zo...alhoewel het een hele mooie man is en dus best aantrekkelijk.
Gezien uw leeftijd en geschat dat hij ook ongeveer
even oud is, houdt deze LAT relatie geen stand.

Volwassenen dienen op die leeftijd te weten dat orde,
netheid en hygiene elementaire dingen in het leven zijn
waarin men goed kan functioneren en een sociaal leven kan leiden met iemand over de vloer.

In de 1e plaats adviseer ik u om nooit uw woning op te geven. En u kent vast het gezegde van ,,zachte heelmeesters,,

U dient eerst voor uzelf uw eisen te formuleren en op schrift te stellen. (voor het geval woorden tekort schieten)
Zeg hem dat zonder directe verbeteringen op korte termijn zijnerzijds een relatie geen toekomst heeft.

Biedt hem alle hulp aan mbt het op orde brengen van zijn huis. Wees kort en bondig in uw betoog, of laat het op
schrift gestelde achter indien praten zinloos blijkt.

Houdt uw rug recht en wordt niet week om concessies te doen van ,,na de kerst, na de jaarwisseling, na pasen, pinksteren, verjaardag of vaderdag,, Dan komt het er nooit meer van.

Bedenk dat hij niet de laatste man is op aarde en dat u overblijft. Ga nooit van dat standpunt uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tekort aan persoonlijke hygiene is een lastig punt.

Ik vind het vervelend om te brengen maar ik denk dat iemand die dit heeft pas iets leert als hij een paar keer zijn neus stoot.

Maw pas als de derde (of 4de of .....) vriendin het om die reden uitmaakt beseft hij dat hij moet kiezen, veranderen of alleen blijven!!!

Sorry, is vast niet de tip waar je op zit te wachten, gelukkig zijn er nog anderen die andere tips hebben. Dit is echter mijn heilige overtuiging vandaar.
13 jaar geleden
Dat hoef je natuurlijk helemaal niet te pikken. Je kan toch niet met zo'n viezerd samen gaan wonen in de toekomst. Dat hij gevoelig is doet er niet toe; hij moet opgevoed worden, en gauw ook. Ik zou hem voor het blok zetten: óf hij gaat hygienischer leven óf hij is je kwijt. Dat klinkt wel hard, maar jij kunt niet, en nooit, aan zijn gebrek aan hygiëne wennen en ermee leren leven. Het zal altijd een bron van ergernis en tweespalt blijven.
13 jaar geleden
"hij deed het wel direct" Goed Zo!! Hou vol en geef altijd je grenzen aan.

Als je met zn tweeën in een relatie zit, moet je met elkaar rekening houden, en niet akkoord gaan met een smerig bed vind ik een redelijke eis. Zie het maar als een sociale controle die je op elkaar hebt. En waag het niet om het zelf te gaan schoonmaken!!! (en lekker laten mopperen...dat gaat vanzelf over als het vanzelfsprekend is dat ie zn eigen bedje moet schoonmaken)

Dit houdt wel in dat jij ook kritiek van zijn kant serieus moet nemen........

Toegevoegd na 6 minuten:
Om nog even duidelijk antwoord te geven op je vraag: Je brengt het gewoon duidelijk aan de orde, je hoeft er niet omheen te draaien of op eieren te lopen.
Het is erg lief van je dat je met een hint begint, maar indien geen effect moet je je woorden toch kracht bij zetten......Duidelijke taal dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je er te weinig van zegt, neemt hij kennelijk aan dat dit heel normaal is, dus inderdaad 'to the point' komen!!!!!!!!!!!!!!!!