Is het belangrijk i.v.m. erfeniskwesties om nog voor 1-1-2011 te trouwen?

Ik heb gehoord dat je, als je per 1 januari niet geregistreerd samenwoont of getrouwd bent, kans loopt om bij eventueel overlijden niets te kunnen nalaten aan degene met wie je ongeregistreerd samenwoont

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

in dat geval kan je ook gewoon een testament maken.
ik zou niet gaan trouwen alleen om die reden die jij noemt.
13 jaar geleden
Als je niet geregistreerd samenwoont en niet getrouwd bent, moet je ook nu al een testament opmaken.
Wat dat betreft veranderd er niets.

Als je officieel partner bent van iemand dan kan je belastingvrij erven. Dat is alleen als je onder de 600.00 euro krijgt. (over het bedrag dat daar boven zit betaal je dan belasting)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het beste een testament is of een samenlevingscontract. Een samenlevingscontract is niet trouwen maar dan krijgt je partner wel het eerste recht op een erfenis. Hebben wij ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon samen met mijn vriend, zonder geregistreerd partnerschap en zonder samenlevingscontract in een koophuis. Maar we hebben wel een overlijdensrisicoverzekering en dat is voldoende om in geval van overlijden iets te erven wat het huis bijvoorbeeld betreft. Ons is destijds verteld dat het niet nodig was omdat het dubbelop zou zijn en de kans dat ik minder aan wao zou krijgen als ik een samenlevingscontract aan zou gaan omdat het salaris van mijn partner dan opgegeven moet worden bij uwv en ik dus 200 euro van hem zou moeten 'krijgen' en zij dus gaan korten. Maar misschien is dit inmiddels veranderd. Ik heb nog niets vernomen maar ik zal als ik jou was gewoon een notariskantoor bellen, die kunnen je vast antwoord geven op deze vraag en het is vrijblijvend.