Waarom voelen mensen zich slecht als een relatie voorbij is?

waarom voelen mensen zich slecht als ze uit een relatie zijn? hoe komt het toch dat we dan ziek,zwak en misselijk zijn en nergens goed meer voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Omdat je leven op zijn kop komt te staan.
Omdat er ineens dingen in je leven wegvallen waaraan je gewend was, zelfs al zijn het je schoonouders waar je niet zo veel mee had, maar dat kan je toch gaan missen omdat je het gewend was.
Ook al weet je dat het beter was om uit elkaar te gaan, dan nog kan het zijn dat je een tijd later pas ellendig voelt omdat je het toch moet verwerken. Dus het is niet altijd waar dat je geen verdriet hebt wanneer je zelf de stap hebt genomen.
Ook kan het zijn dat je voor je gevoel een onzekere tijd tegemoet gaat. Evt. een nieuwe relatie waar je je onzeker door voelt of niet zo veel vetrouwen meer hebt in een nieuwe relatie uit angst het weer te verliezen.
Er komt zoveel bij kijken wanneer een relatie voorbij is. Niet alleen het verlies van de persoon waar je van hield of misschien nog steeds van houd, maar ook al het geregel eromheen, tenminste als je samenwonnde dan..

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook het missen van een persoon om je heen. Voorheen vond je het misschien heerlijk om af en toe of een vaste avond in de week het rijk alleen te hebben, maar dan weet je dat je partner weer thuiskomt.
Wanneer je weer alleen woont voelt het heel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat 'we' blijven hangen in wat geweest is, terwijl we eigenlijk met frisse moed ons kunnen richten op een mogelijke nieuwe relatie....Dat is positief denken en doen en het beste voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er iets zo vreselijk tegenvalt waar je zulke hoge verwachtingen van had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we kunnen "ziek" zijn van verdriet om het verlies van iemand waarvan we houden of gehouden hebben - dat ziek zijn van kan dus zowel letterlijk als figuurlijk zijn.
Je bent weer alleen, waar je voorheen samen was, dat geeft ook een leeg gevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen voelt zich 'slecht' als een relatie voorbij is. Het is vaak zo dat degene die de relatie beëindigt, een soort van opluchting heeft omdat het over is.
Degene die de relatie nog voort had willen zetten zal nog van de ander houden en de aanwezigheid van die persoon missen. Hij/zij zal zich verlaten en eenzaam voelen.
De gewenning dat je samen dingen hebt gedaan, die je in de toekomst weer alleen moet doen helpt ook niet mee.
Hij/zij zal moeten wennen aan de verandering en dat duurt even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je moet afkicken van bepaalde hormonen in je lichaam, ontwennen dus! Schijnt een paar weken te duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een periode veel met iemand omgaat dan maak je bepaalde gedragspatronen aan die je aanneemt als je met die persoon bent.
Ook maken je hersenen een heleboel verbindingen waardoor je handelingen en gebeurtenissen met die persoon gaat associëren.
Op het moment dat jij deze persoon niet meer zal zien of geacht bent een andere houding tegenover hem/haar aan te nemen, lopen je hersenen tegen de muur.
De verbindingen die zijn aangelegd kloppen niet meer, het gedrag dat je aannam met je wederhelft is nu niet meer acceptabel, ook al zit alles nog diep in je systeem gegriefd.
Dit zorgt voor gemis, een geamputeerd gevoel. En dat is naar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Uitgaande van het scenario dat één partij de relatie heeft beeïndigd terwijl de andere partij dit niet wenste, aangezien dat volgens mij is waar de vraagsteller op doelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je slecht voelt als een relatie voorbij is is dat omdat je je er (pijnlijk) bewust van bent geworden dat er een bepaalde periode in je leven voorbij is. Die periode gaf vastigheid in, en kleur aan je leven. Nu moet je in het diepe springen; een onbekende toekomst wacht je.

Misschien voel je je nu ook eenzaam. Wellicht heb je nog gevoelens voor je vroegere partner en ben je treurig om het verlies. Misschien ook heeft de scheiding tot gevolg dat je moet verhuizen, wat ook nog eens stress met zich mee brengt. Je wordt ineens uit je oude leven gerukt.

Bedenk dat het vrij zijn van de oude banden (en eventueel een nieuwe woonplaats) ook een nieuwe belofte inhoudt. Er gaat een nieuwe wereld voor je open. Maak hem mooi, nee, mooier dan je vorige wereld.
13 jaar geleden
Als het in jouw optiek een goede en fijne relatie was, zal het verbreken er van net zo aanvoelen als het missen van een ledemaat, je hebt je n.l. zo aan gewend, dat je ziek van verdriet bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de meeste mensen niet zelfvoorzienend zijn en waardoor ze zeer afhangen van hun partner emotioneel dat betekent dat ze de aandacht affectie nodig hebben van hun partner om hun goed te voelen. En wanneer deze relatie eindigt voelt het alsof je iets mist....

Ook geef je in een relatie jezelf blood je deelt je persoonlijkheid met een ander persoon en wanneer de relatie eindigt lijkt het net alsof je een deel van jezelf hebt afgegeven...

Kortom we missen de aandacht van onze partner