zijn er ook meisjes die naar hun moeder vernoemd zijn en dan JR of Junior heten ?

naar mijn weten gebeurd dit alleen bij jongens

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
jc54
13 jaar geleden
De vermelding Jr. of junior komt lang niet altijd voor, als een zoon naar zijn vader vernoemd is.
Meestal is het Piet - Pietje, Kees - Keesje, Jan - Jantje,
Toon - Toontje enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV+1

Het beste antwoord

Voor zover ik weet is er niet een equivalent voor meisjes.

Ik denk dat het te maken heeft met de geslachtsnaam/achternaam. Van oudsher trouwde je als vrouw en nam je de naam van je man aan. Hierdoor was er minder kans op zelfde namen bij vrouwen. Bij mannen blijft de naam van oudsher hetzelfde en moet je dat onderscheid wel hebben.

Maar je vraag is zeker interessant gezien de huidige tijd, want tegenwoordig kan je je kinderen de achternaam van de moeder geven. Wij hebben daarvoor voor gekozen, maar dit is nog niet zo gebruikelijk.

Misschien is Junia of Juniette een mooie verwijzing voor meisjes. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, dat gebeurt niet alleen bij jongens. Ik ben ook naar mijn moeder vernoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Junior kwam in 2006 de naam Junior tien keer voor als volgnaam bij meisjes maar geen enkele keer als eerste naam. Eigenlijk is dat logisch, als je weet dat de naam Junior in de Verenigde Staten wordt gebruikt om de zoon van de vader te onderscheiden wanneer beiden dezelfde naam hebben.
13 jaar geleden
FF gezocht er is er minstens 1 Wayrana junior
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
degene die als oudste zoon de naam voortzet, de stamhouder dus, krijgt dezelfde voor- en achternaam als zijn vader. om ze uit elkaar te houden sprak men van senior of junior.
bij meisjes had dit geen nut: als zij gingen trouwen kregen ze toch een andere achternaam.
inderdaad interessant met de hedendaagse wetgeving kan het wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die zijn er. Ik vond het onderstaande:

Although there are instances of daughters who are named after their mothers and thus use the suffix "jr." (such as Winifred Sackville Stoner, Jr., Anna Eleanor Roosevelt, Jr., and Carolina Herrera, Jr.) or after their grandmothers with the suffix "II", this is not common. Usually, the namesake is given a different middle name and so would not need a suffix for differentiation. The title "Jr." is sometimes used in legal documents, particularly those pertaining to wills and estates, to distinguish among female family members of the same name.

Dus het is niet gebruikelijk, maar het komt wel voor, al is het sporadisch.