Zoon van 19 en/of zijn vrienden hebben vernielingen aangericht in onze schuur tijdens onze vakantie. Schade is zo'n € 200,-. Wie zal dat betalen?

Zoon paste op het huis en beschuldigt zijn vrienden. Wij hebben vrienden en hun ouders hierover benaderd maar vrienden ontkennen of wijzen met hun vingertje naar een ander. Hoe gaan we dit aanpakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

ik vind dat uw zoon 200 euro moet betalen aan u en daarna zelf moet uitzoeken met zijn maten hoe het onder elkaar word verdeeld..
ook zou ik bij vermelden dat deze vrienden niet meer welkom zijn binnen totdat je weet wie de dader is en wie zijn excuses ervoor komt bieden.
zolang dat niet gebeurd geen vrienden en gezelligheid meer binnen voor uw zoon.
dan zou hij zelf op de blaren moeten zitten.
het is niet normaal dat als u niet thuis bent uw schuur word afgebroken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Laat het ze gezamenlijk terugbetalen, ieder een deel. Je hebt kans dat ze daar enorme discussies over krijgen...en dan is de kans groot dat de aap uit de mouw komt en de dader(s) zich wel bekend moet(en) maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord! Ik kan je helaas geen duimpje geven omdat mijn puntenniveau nog niet hoog genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mee eens! Je kunt niet zomaar iemand laten meebetalen die zelf geen schade heeft aangericht. Je hebt dan als eigenaar pech gehad.
sterredag
13 jaar geleden
wel als die persoon verantwoordelijk is en een volwassen persoon die de verantwoording draagt over het huis is ook verantwoordelijk voor wat zijn vrienden daar doen. Zijn vrienden zijn verantwoordelijk naar hem toe dan.
Je zou ze de schade kunnen delen, bijv. 100 vriend 1 100 vriend 2 of een andere verdeling. (Tenzij je zoon er echt mee te maken had).

Of je laat ze allemaal komen, dan als eentje zich verspreekt oid dan kun je al een idee krijgen wie het moet betalen.

Groeten,
Thegame
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is volwassen en op dat moment verantwoordelijk, bovendien zijn het dan wel zijn vrienden, lekkere vrienden zou ik zeggen als ze zich zo gedragen en lekker makkelijk van zoon om het dan maar op hun af te schuiven in plaats van zich hier verantwoordelijk of schuldig over te voelen en zelf naar zijn vrienden toe stapt.

Ik zou inderdaad met ouders praten, ze geven elkaar de schuld als de ouders een beetje redelijk zijn worden de kosten gedeeld tussen alle vrienden inclusief zoon zelf.
13 jaar geleden
Zo te lezen hebben je de verantwoordelijkheid voor het huis overgedragen aan jullie zoon. Hij is dan ook verantwoordelijk voor hetgeen er tijdens jullie afwezigheid in huis (of schuur) gebeurt.

Mijn mening is dan ook dat jullie zoon jullie die € 200,- betaalt en hoe hij dat dan vervolgens regelt met zijn vrienden…tja, dat is aan hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, de verantwoording ligt bij de volwassen zoon. Het is zijn probleem.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook. Je zoon had de verantwoordelijkheid, dus hij moet maar regelen dat die €200 betaalt worden. Als hij zeker weet dat zijn vrienden het waren, zou hij aangifte kunnen doen. Die vrienden zijn toch geen echte vrienden, als ze de boel vernielen en vervolgens weigeren de schade te betalen.
uw zoon betaald de schade, een goede les voor de volgende keer, en vraagt zijn vrienden de kosten te delen zo leert hij meteen zijn echte vrienden kennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt je zoon het vertrouwen geven om op het huis te passen. Mooie les voor hem hoe het mis kan gaan. Leg hem uit wat je er van vind en geef hem de rekening en een deadline om deze te betalen. Laat hem zelf maar uitzoeken hoe en of hij het met zijn vrienden regelt.
13 jaar geleden
Je zoon het laten opknappen hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen want het is ook zijn huis.

Doet hij dat niet stuur je een rekening naar alle vrienden. Het bedrag gedeeld door het aantal vrienden +5,- per vriend als schadevergoeding voor het emotionele leed.

Als die niet werkt, aanklagen. Je hoeft het niet meteen in werking te zetten maar gewoon melden dat je stappen gaat ondernemen is meer dan genoeg reden voor meeste jongeren en ouders om het bedrag te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
emotionele leed? vind, dat je niet het hef in eigen hand kan/moet nemen. Stel wel gewoon je zoon verantwoordelijk, dan moet hij zelf maar harder optreden tegen zijn vrienden.
Jullie hebben je zoon het vertrouwen gegeven op jullie huis te passen, wat gezien zijn leeftijd ook zeker zou moeten kunnen. Het is dan ook zijn verantwoordelijkheid dat er vernielingen zijn aangericht.
Ik zou dan ook zeker de verantwoordelijkheid bij hem leggen en als zijn vrienden echte vrienden zijn gaan ze hem niet laten vallen en lossen ze dit samen netjes op.
Maar het is en blijft in eerste instantie zijn taak om dit tot een goed einde te brengen.
Lijkt me een wijze les voor hem en hij zal zijn echte vrienden leren kennen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie hebben je zoon vertrouwen gegeven en hij heeft dat beschaamd. Jammer, maar te verwachten. Eigen schuld, dikke bult.

Jullie zoon is verantwoordelijk voor de schade, of en hoeveel hij jullie moet terugbetalen voor de schade hangt af van zijn inkomen en jullie verhouding met hem. Of en hoeveel zijn vrienden hem dan terugbetalen is jullie zoon zijn probleem, niet dat van jullie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw zoon heeft zich niet goed van zijn taak gekweten
en derhalve uw vertrouwen beschaamt mbt het op het huis passen tijdens uw afwezigheid.

De schade is dan alleen op hem te verhalen.
Het ligt aan zijn ,,vrienden,, in hoeverre zij hun steentje willen bijdragen in het vereffenen van het bedrag.

Laat deze kwestie geen obsessie voor u worden,
u heeft leergeld in deze, en uw zoon is meerderjarig, maar helaas nog niet volwassen genoeg gebleken.

Mocht uw zoon de schade niet kunnen betalen of verhalen,
neem dan de schade voor lief, maar laat dat niet aan zijn ,,vrienden,, blijken.

Ten slotte komt u overeen wie er wel of niet meer over de vloer komen , of u nu thuis bent of niet.
Dan vloeit daar ook geen schade meer uit voort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een schade in een groep is veroorzaakt, dan is ieder van die groep voor de volledige schade aan te spreken. mocht er sprake moeten zijn van een verdeling van de schade onder de leden van die groep, dan moeten ze dat onderling maar regelen. (groepsaansprakelijkheid)
als je dus werkelijk dit op de spits wil drijven, dan zou ik zeggen, spreek je zoon aan voor de volledige schade en dan moet hij het maar met zijn kameraden regelen. als die daar niet in mee willen gaan, dan weet hij ook meteen of het echte vrienden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vrienden moeten het regelen samen met de zoon maar de zoon is er verantwoordelijk voor dus vrienden laat zien of je goede of slechte vrienden zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel een idee voor het volgende feestje ( als dat er nog komt) laat idereen 50 euro borg betalen. xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt ziet dat express is gedaan dan moet je zoon er voor opdraaien hij moest opletten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hemzelf aansprakelijk stellen. Hij heeft tijdens jullie afwezigheid die vrienden binnengelaten en de verantwoordelijkheid voor jullie huis lag bij hem. Ik ben zelf ook wel eens een lang weekend van huis en dan blijft mijn 18-jarige dochter thuis. Ze mag dan best haar vriend of andere vrienden/vriendinnen uitnodigen, maar mijn strikte voorwaarde is dat ik bij thuiskomst mijn huis exact zo wil aantreffen als bij mijn vertrek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen evenveel laten betalen van een krantenwijk op zaterdags of inhouden van het zakgeld.Als zij het daar niet mee eens zijn zelf een alternatief laten verzinnen en dat bespreken maar wel duidelijk laten zijn dat de schade vergoed zal moeten worden door dit groepje zelf en niet door U.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je dat gerust op je zoon met zn vrienden kan verhalen.19 jaar is hij dus volwassen.nou dan moeten ze de consequenties ook dragen.ze zullen het wel niet leuk vinden maar het is wel n les voor ze dat ze dat in de toekomst niet meer zullen gaan doen(hoop ik dan maar)hij was op dat moment alleen in huis dus hij is er verantwoordelijk voor als er vernielingen zijn aangebracht.als die andere vrienden net zo oud zijn zullen ze toch ook verzekerd zijn dan zou ik t via de verzekering spelen.succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
feestje wat uit de hand gelopen??

De organisator is verantwoordelijk voor de schade veroorzaakt aan het gehuurde goed ;-)

m.a.w. jouw zoon betaalt of klust tot het is betaald.
Laat hem meehelpen de schade te herstellen.
zodoende kan hij het bedrag misschien wat laten zakken.

wedden dat de volgende maal het feestje ergens anders plaats geeft :-)