ik kookte in het begin ook zelf; bloemkool, worteltjes, courgette, aardappels, appel, rode kool.
Echte groene groente komt net iets later. In het begin een smaak, later combineerde ik de boel. Stapje voor stapje. Natuurlijk kook je te veel als je een courgette kookt. De rest vries je gewoon in. Bijvoorbeeld in ijsblokjes. Als ze hard zijn doe je er een paar in een zakje, etiket er op. En je hebt direct wat voor wanneer je geen tijd hebt.
In de winkel deed bij de olvarit potjes ideeën op. In het begin vinden baby's niet zo veel lekker (veel baby iig). Dat komt omdat ze aan smaken moeten wennen. Even proeven is voldoende wanneer ze jong zijn. Na een paar keer het zelfde geproefd te hebben kennen ze de smaak en gaat het mogelijk al beter. De borst/flesvoeding is heel lang voldoende en je kan de hapjes dan als oefening zien.

Toegevoegd na 48 seconden:
Veel mensen krijgen last van de darmen als ze bruine bonen eten. Even in de gaten houden dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als het maar niet groen is. Dus bruine bonen bietjes wortel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
herkennen baby's die groene kleur al dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee wel smaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt. vooral worteltjes vinden ze lekker. (wordt een baby soms een beetje geel van). Alles gepureerd. Net zo makkelijk als die olvarit.
Dat is denk ik per baby verschillend, maar de mijne vonden worteltjes wel erg lekker, vaak zijn die een beetje zoetig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tomaten, worteltjes, bruine bonen, gemixte groenten met appelmoes. Andijvie is het minst populair. Hier had ik het over potjes. Spinazie , broccoli en bloemkool gaat er bij veel kinderen nog wel in en is natuurlijk heel gezond.
Als je het zelf maakt (staafmixer) probeer dan een witlof met perzik. Mijn jongste kleindochtertje was daar stapel op, vanaf het eerste moment.En natuurlijk pasta met tomaat en een klein beetje ui. vanaf het begin deed mijn schoondochter er al wat oregano of basilicum door (aan de smaak wennen) en wat kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
worteltjes, bruine bonen met appel

broccoli en bloemkool vonden ze hier ronduit vies
(nu eten ze het overigens graag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
worteltjes en venkel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon vond alles lekker en nu nog steeds,
ik was begonnen met worteltjes en broccolie en bloemkool, hij vond het heerlijk.
daarna ging ik variëren en tot nu toe heeft hij nog niks gehad wat hij vies vond.
gewoon uitproberen, alleen harde koolsoorten en ui het eerste jaar nog niet geven.
13 jaar geleden
Mijn zoon kreeg als baby altijd alle smaken aangeboden uit het assortiment van Nutricia. Dat zijn er heel wat!
hij at in het begin het liefst de zoetige groenten zoals bruine bonen, worteltjes,bietjes etc. maar ook spezieboontjes vond hij lekker en macaroni was helemaal favoriet. Dit is wel geen groente maar ze moeten alle smaken leren kennen. Broccoli en bloemkool daar moest hij erg aan wennen, daarbij trok hij altijd een gezicht bij alsof het heel vies was. Na 4-5 keer toch weer geven was het 'vieze gezicht' weg en kende hij het en at het gewoon op. Ze moeten leren om hun smaak te ontwikkelen.
Een baby moet wel 5 tot 10 keer proeven voordat hij/zij eraan gewend is, dus geef niet op als het de eerste keer niet lekker wordt gevonden. Blijf proberen en wissel fruit- en groentesmaken veel af, variatie is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van het kind. Slechte eters worden gemaakt, niet geboren! Mijn zoon kan ik nog steeds alles voorzetten, hij vind alles lekker, hoewel hij toch zijn voorkeuren heeft en gek genoeg is nog steeds macaroni zijn favoriet.
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Je toevoeging kwam te laat, ik had het dus al geplaatst. Wat voor olvarit en nutricia geldt, geldt ook voor wanneer je zelf groenten klaarmaakt voor je kind. De zoete groenten zijn in het begin favoriet, maar wen het kind aan alle smaken. Tot het 1 jaar oud is, géén zout, uien,prei ed geven en geen pittige kruiden. De niren en darmen kunnen dat nog niet aan.
Wortels. Je kan de wortel wat beetgaar laten en hem heel geven. Kleine kindjes vinden het heerlijk om er van te sabbelen en op te kauwen. Zo leren ze sneller zelf eten. Als er een aardappel bij is, is dit ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk alle groenten, baby's zijn wat dat betreft nog helemaal blanco. Natuurlijk kijken ze bij de eerste keer soms wat zuur, maar dit hoeft niet te beteken dat ze het niet lekker vinden. Probeer drie dagen dezelfde groente achter elkaar. Je zult merken dat je kindje de derde dag van alle groenten zal smullen.
Wees wel waakzaam dat je de groenten niet te fijn maalt. Er mogen best korreltjes in zitten. Zo went je kleintje meteen aan stukjes. Als je kindje moeite heeft hiermee kan je slokjes water geven om het makkelijker te maken...

Moet het toch een potje worden(een keer onderweg of op bezoek) neem dan Friso, dat smaakt tenminste ergens naar en heeft ook nog structuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle groenten die een beetje zoet zijn. Is prima om mee te starten en dan geleidelijk afbouwen naar minder zoete groente!