Hoelaat hoort een kind van 2 jaar op bed te liggen ? Als mensen dit negeren (NA 23:00U) is dat dan een reden om de kinderbescherming te bellen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Er is (gelukkig) geen rigide regel die ouders tot vaste bedtijden dwingt.
Het hangt een beetje van het dagprogramma af, hoe laat de slaaptijden zijn. Ook het weer speelt een rol. Als het benauwd warm is (ook op de kinderkamer) houden ouders hun kinderen vaak wat langer op. Zo ook met feestjes, logeerpartijtjes, vakanties, enzovoort. Maar in de regel heeft een kind wel zo'n 12 uur slaap nodig voor zijn ontwikkeling.
Het is niet gebruikelijk dat zulke ukkies regelmatig na 11 uur 's avonds nog op zijn.
Of het wenselijk is daar iets mee te doen, hangt van meerdere dingen af.
Ken je de personen?
Heb je al eens gevraagd waarom het kind zo laat nog op is?
Is het verder een ' gewoon ' gezin of zijn er meerdere afwijkende dingen?
Het is volkomen onschuldig als je je zorgen maakt, even contact met een vertrouwensarts op te nemen. Die zal via huisarts en consultatiebureau-arts meer te weten komen en ingrijpen als het nodig blijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee,als het kind verder goed wordt verzorgd en gelukkig is,niet mee bemoeien.de kinderbescherming is ook niet ''je van het''.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen om een uur of 7.

Maar kinderen van die leeftijd kunnen nogal eens spoken en rond 23.00 uur best al schreeuwend door het huis rollen.

Als je kinderen van die leeftijd nog buiten ziet spelen is het inderdaad wel aan te bevelen om eens met desbetreffende ouders in gesprek te gaan.

Dat lijkt me sowieso de juiste weg, eerst informeren waarom en wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind van twee hoeft niet naar school. Stellen dat het om 19:00 in bed moet zijn, komt mij dan vreemd over. Een kind van twee slaapt ook 's-middags nog, als het dan een doorslapertje is, die dan nog vier uur slaap pakt tussen 15:00-19:00, dan is 23:00 niet per se bedtijd.

Als het kind voor de buurt overlast geeft, is het wellicht wel verstandig eens met de ouders te overleggen, maar voor de kinderbescherming is bedtijd geen zaak.

In Zuid-Europa spelen kinderen juist heel vaak nog 's-avonds laat, inderdaad tot een uur of 23:00, omdat het dan niet zo warm is. Op het warmst van de dag slaapt soms de hele familie. Daar krijgt zo'n kind echt niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neeh
Mijn kind is gister 1 geworden maar kan savonds ook niet goed meer slapen. hij huilt dan ook wel en de buren horen het ook wel.
ze hebben er geen last van zeggen ze . ze hebben zelf vroeger ook kinderen gehad en weten hoe het is.
maar als een kind gewoon savonds vervelend doet dat is meestal even een fase en gaat vanzelf over.
daar kan de kinderbescherming ook niks aan doen hoor.

Maar je eerste vraag_ Meestal ligt een kind van 2 tussen 7 en 8 wel op bed
13 jaar geleden
Zo n 18.30 uur, 19.00 uur uiterlijk.

Mensen uit Marokko of Turkije kennen die vaste bedtijd een stuk minder. Kinderen vallen in de loop van de dag in slaap, en blijven s avonds als het minder heet is, lang wakker.
Het is in feite de taak van het kleuterbureau om daar op te wijzen, dat we hier geen hitte hebben, en dat kinderen daarom op vaste tijden naar bed moeten.

In Tokkie-milieus gaat het er vaak ook anders aan toe.
Tsja, of je ermee moet bemoeien? Ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn geen regels voor. Het ene kind slaapt 's middags niet meer en slaapt vanaf een uur of zeven 's avonds tot de volgende ochtend weer; het andere kind doet soms nog een lang of een kort middagslaapje en zal dan vaak 's avonds iets later naar bed gaan.

Maar naast deze individuele verschillen hebben kleine kinderen met dit weertype ook 'last van het warme weer'. Ze zijn overdag dan wat lomer en slapen ineens weer terwijl ze dat normaal niet meer doen en 's avonds als het iets afgekoeld is, komen ze tot leven. Omdat kinderen van twee jaar overdag nog alle mogelijkheid hebben om te slapen, is dit eigenlijk geen probleem. Als kinderen echter de volgende dag naar school moeten, kan dit op school voor concentratieproblemen zorgen. Als dit het geval is en het kind is aantoonbaar avond aan avond tot middernacht op, dan kan de kinderbescherming ingrijpen. Voor een incident is dit niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er om dat het kindje VOLDOENDE slaap krijgt.
Als het tussen de middag ook een poos op bed gaat en het langer doorslaapt in de ochtend , zal het wel loslopen.
Het melden aan BJZ (kinderbescherming is een advies-orgaan van BJZ)hoeft in dat geval niet.
Maakt het kindje verder een verwaarloosde indruk, dan is het een ander verhaal.
Ofschoon BJZ sommige dingen bepaald niet "handig" aangepakt heeft, zou ik ze zeker niet willen diskwalificeren als EERSTE meldpunt bij kindermishandeling/-verwaarlozing.
Het is DE Nederlandse instantie die mogelijkheden en macht (via de kinderrechter) heeft om in te grijpen.
Dat je scherp oplet of zo een kleintje het goed maakt is NIETS mis mee.
Beter 10 onterechte meldingen dan een te weinig.
Toch is de eigen betrokkenheid ook zeer belangrijk.
Ouders die door hun buren aangesproken worden op een tactische manier weten dat ze in de gaten gehouden worden en beter hun best gaan doen.
Sommige ouders hebben geen boodschap aan wie dan ook en beschouwen hun kinderen als bezit en lijfeigenen.
Als je daar ingrijpt kan dat veel leed voorkomen.
Door de te sterke bureaucratie komt BJZ (bureau Jeugd Zorg) wel eens te weinig aan hun eigenlijke werk toe en laten hun soms moeilijk te begrijpen overwegingen op een onhandige manier in de media belanden.
Toch zitten er betrokken en integere mensen zeer moeilijk en ondankbaar werk te doen.
Ze voorkomen veel meer ellende dan ze veroorzaken, maar dat haalt de krant niet.
Goed dat u zelf ook oplet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tweejarige heeft nog maar weinig verplichtingen, zoals school. Het kind kan 's morgens dus lekker blijven liggen. Als de ouders ook niet vroeg op hoeven, kan het best lekker zijn als de kleine blijft slapen tot pak hem beet een uur of negen, half tien.
Als een kind van rond de twee jaar echter nog buiten is rond 23.00 uur, al dan niet met broertjes of zusjes, vind ik het een ander verhaal. Mijn mening is, dat jonge kinderen niet buiten thuis horen als de straatlantaarns aan zijn.
Uit je vraag kan ik niet opmaken of de tweejarige buiten of binnen is. Is het kind binnen, en geeft het geen overlast (zoals hard gillen of huilen) dan zie ik het probleem niet van het late opblijven.
Loopt het kind rond het tijdstip van 23.00 uur nog wel buiten, dan zou je een melding kunnen doen bij het AMK. Dat kan anoniem, en als ze meerdere meldingen krijgen over een gezin, dan gaan ze zeker eens kijken wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon van 2 jaar gaat standaard om 8 uur naar bed. Hij vaart hier wel bij en is de ochtend erna fris om de dag aan te kunnen.

Ik denk dat het onkunde is om je kind laat naar bed te doen. Ouders realiseren zich niet wat het effect is op het kind als het te weinig slaapt. Ik denk niet dat de kinderbescherming moet worden gebeld, maar dat deze ouders begeleiding moet krijgen om dit 'probleem' aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt af van kind tot kind . Als ze niet moe zijn is beter dat je ze later in bed stopt .Kinderbescherming moet zich daar niet mee moeien