Wat is genderneutraal opvoeden?

Jelka van Houten en haar man Henry van Loon kiezen ervoor hun kind genderneutraal op te voeden. In Zweden blijkt een genderneutrale opvoeding al langer de normaalste zaak van de wereld. Wat is genderneutraal opvoeden en hoe ziet dit er uieindelijk in de praktijk uit?

TurfGraver
3 jaar geleden
"Ouders die hun kind genderneutraal opvoeden, trekken hun kind bijvoorbeeld kleding aan die niet specifiek voor meisjes of jongens is, en/of geven hun kind een neutrale voornaam zoals Marijn of Luka. 'Genderneutraal' is een term die je steeds vaker hoort." Hype. :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Opvoeden op een manier die tegen het geslacht van het kind ingaat. Er bestaat al een probleem dat jongens te weinig als jongens worden opgevoed. Door kinderen geslachtsneutraal op te voeden, verergert dat probleem alleen maar. Kinderen behoort men naar het biologische geslacht op te voeden. Dat kan dus niets anders dan jongen of meisje zijn.
Castle
3 jaar geleden
Genderneutraal opvoeden is een opvoeding waarbij de biologische kenmerken van een kind zoveel mogelijk genegeerd worden. De gedacht is hierbij dat een kind straks zelf uit zou mogen maken wat zijn geslacht is. Bij dit opvoeden mag een kind zelf uitmaken waarmee het speelt. Er wordt niet specifiek gekeken naar autootjes of poppen. Kleding is zoveel mogelijk geslachtsonbepaald (niet specifiek voor jongetje of meisje) of naar keuze van het kind (indien oud genoeg om te kiezen).
SentWierda
3 jaar geleden
Zo'n bericht roept de vraag op: zou het kunnen zijn dat deze ouders zichzelf nogal belangrijk vinden? Opvallen doen ze in elk geval.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Gender neutraal opvoeden is opvoeden waar mij de term jongen/meisje niet meer gebruikt wordt en je het kind volgt naar welke kant het kind op gaat

Antwoorden (1)

Genderneutraal betekent dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen, en dat bepaalde sociale-, gedrags-, en identiteitsaspecten niet worden toegekend aan het man- of vrouw-zijn. Genderneutraliteit kan worden toegepast in allerlei omgangsvormen, van taalgebruik tot aan de opvoeding van je kinderen.
Genderneutraliteit legt de nadruk op de gelijke behandeling van jongens en meisjes, mannen en vrouwen en mensen van elk ander wettelijk geslacht, zonder bepaalde groepen te discrimineren. Dit streven wordt in principe zowel door feministen als masculisten gedeeld. In genderneutralisme wordt de nadruk echter gelegd op het transverseren van het genderperspectief in plaats van te focussen op de rechten van specifieke geslachten.
Het genderneutraal opvoeden betekent dus ook geen onderscheid maken op grond van biologische kenmerken. Die kenmerken zijn zowel fysiek (geslachtsdelen) als hormonaal (meer onzichtbaar). Homoseksualiteit kan je zien als een hormonaal geslachtskenmerk, dat alleen een extra diversiteit tussen mensen aangeeft. Het genderneutraal opvoeden is dan ook de kinderen leren, dat alle soorten kenmerken (zowel fysiek als hormonaal) als NORMAAL worden beschouwd.