Kan kinderbescherming mij helpen, zo niet wie dan?

Ik ben 18 jaar en woon sinds kort bij mijn vader. Hij is alchoholist en wordt vaak boos op mij om kleine dingen, dingen die hij zelf soms ook doet. Dit veroorzaakt natuurlijk frustratie. Ook is het huis niet bepaald hygiënisch, in de keuken zijn de schimmels duidelijk te zien, toch doet hij er niks aan. Hij weigert mij ook 3 maaltijden per dag te geven aangezien het “voor hem genoeg is”. Ook gebruikt hij als excuus daarvoor dat ik niet naar school ga, aangezien ik een tussenjaar heb genomen. Dit is overduidelijk geen gezonde thuissituatie. Ik ben me ervan bewust dat een baan zoeken en uit huis gaan de beste optie is, maar dat vraagt veel tijd. Wat zijn mijn andere keuzes en wie kan mij helpen? Ben ik te oud om door kinderbescherming geholpen te worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar een vriendin waar ik mee omging die geen gezonde thuissituatie had ging op een soort kamers wonen (niet voor studenten maar een soort training huis)
Ik weet even niet hoe het heet maar het is een soort huis waar je met anderen samen woont en daar word jou aangeleerd om te gaan met geld, boodschappen en het huishouden, misschien dat je daar iets over kunt opzoeken? Ik denk zelf dat je misschien wel kunt bellen nog naar de kinderbescherming aangezien je ouders jou moeten onderhouden tot je 21 bent. Heb je anders nog famillie waar je terecht kunt?
Erna55
4 jaar geleden
Je hebt " een tussenjaar genomen" en klaagt dat je geen tijd hebt voor een baan of om te poetsen. Wat doe je met je tussenjaar ?
Pieterke
4 jaar geleden
Je kunt zelf ook de bezem, dweil enz. pakken en het huis schoon gaan maken. Je kunt voor wat betreft de schimmels contact opnemen met de huisbaas als jullie een huurwoning hebben. Verder heb je tijd genoeg om een baan te vinden dus begin met zoeken.
Voor verder advies en informatie kun je contact opnemen met de Kindertelefoon. Dat kan ook nog als je 18 bent. https://forum.kindertelefoon.nl/over-de-kindertelefoon-54/tot-welke-leeftijd-mag-je-bellen-en-chatten-met-de-kindertelefoon-17532
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Erna55. Ik bedoelde niet dat ik geen tijd heb om een baan te zoeken, in tegendeel juist. Mijn vraag was meer of er snellere methodes zijn om uit deze situatie te komen. Bovendien heb ik eerder in “me” tussenjaar 3 maanden gewerkt, maar daar moest ik mee stoppen wegens persoonlijke omstandigheden.

Antwoorden (1)

wat je kunt doen is, als je toch een tussenjaar hebt, zelf de poetsdoeken, stofzuiger en emmer sop pakken en de keuken en de rest gaan poetsen.en een kookboek kopen om zelf te leren koken. Of een baan en een kamer zoeken . En bel de gemeente, die kennen de instanties die eventueel kunnen helpen
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Zelden zó met je eens geweest, @anneliez ! Vragensteller kan ook eens met het maatschappelijk werk gaan praten. Die is gratis, kan goede tips geven en de weg wijzen naar een betere situatie.