Wie heeft ooit bedacht dat pasgeboren kindjes de achternaam van hun vader moeten krijgen en waarom?

Pasgeboren baby's krijgen altijd de achternaam van hun vader. Maar ik snap eigenlijk niet waarom. Ik hoop dat een van jullie het weet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Spanje heeft iedereen een dubbele achternaam 1e van de Vader en 2e van de moeder. vrouwen behouden hun eigen dubbele achternaam na dat ze getrouwd zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/vraag-en-antwoord/achternaam-kind-kiezen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Monaliza, en als dat in Nederland de gewoonte zou worden dan gaat men weer zeuren waarom de naam van de vader voorop staat en niet van de moeder.
Bij de Spaanse vrouw verandert de dubbele achternaam als zij trouwt.
Dan wordt haar nieuwe naam:
achternaam vader- eerste achternaam man.
Juanita Borges Riveros trouwt met
Andres Delgado Garcia dan wordt haar achternaam:
Juanita Borges y Delgado.
De kinderen krijgen achternaam: Delgado Borges
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de vraag staat: pasgeboren baby's krijgen altijd de naam van de vader.
Dat is dus niet zo, men kan in Nederland al sedert 1998 kiezen.

Het beste antwoord

In de tijd van de Franse overheersing (1799-1815) zijn de achternamen officieel ingevoerd in de Nederlanden. Toen is er ook beslist dat kinderen automatisch de achternaam van hun vader zouden krijgen. Met andere woorden: de Franse bezetter heeft dit in die tijd ingevoerd in Nederland. Je moet daarnaast weten dat de man erg lang gezien is als de dominante figuur binnen het gezin (zeker in die tijd). Het was dan ook een logisch gevolg om het kind de achternaam van de vader mee te geven.

Wettelijk gezien is er sinds 1998 de keuzevrijheid om binnen het huwelijk zelf te kiezen of je je kind de achternaam van de vader of moeder geeft (dit is geregeld in de Naamwet van 1998). Dit dien je te doen wanneer je aangifte gaat doen van geboorte (bij de ambtenaar van de burgerlijke stand).

Tegenwoordig is het dus niet meer zo dat kinderen de achternaam van hun vader moeten krijgen. Voor veel mensen is het echter vanzelfsprekend om dit te doen. Er zijn echter behoorlijk wat uitzonderingen geregeld bij wet: denk bijvoorbeeld aan ouders die niet getrouwd zijn (kind krijgt dan automatisch de naam van de moeder), ouders van hetzelfde geslacht etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Wanneer ouders niet zijn getrouwd kan het kind nog steeds de achternaam van de vader krijgen. Als het eerste kind de achternaam van een van de ouders krijgt, moet een volgend kind dezelfde achternaam krijgen (wanneer het geboren wordt binnen dezelfde verbintenis).
tinus1969
8 jaar geleden
De Franse tijd formaliseerde slechts een praktijk die al bestond; ook daarvoor kregen kinderen de achternaam van hun vader.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, Soms wordt het voor het gemak de Naamwet genoemd maar het is gewoon Burgerlijk wetboek, Personen- en familierecht, Boek 1 o.a. artikel 5. Burgerlijk Wetboek
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2015-01-01#Boek1_Titeldeel2_Artikel5
Indien een kind door geboorte in familierechtelijke betrekking tot beide ouders komt te staan, verklaren de ouders gezamenlijk voor of ter gelegenheid van de aangifte van de geboorte welke van hun beider geslachtsnamen het kind zal hebben.

Andere antwoorden (1)

Kinderen krijgen de achternaam van hun vader, omdat hij van oudsher het hoofd van het gezin is. Moeders waren van oudsher ondergeschikt -tot 1956 waren in Nederland getrouwde vrouwen niet eens handelingsbekwaam. dat gaat terug tot Bijbelse tijden.

Let wel; ik zeg niet dat dat goed is -ik constateer slechts dat dat zo was.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is allang al geen automatisme meer dat kinderen de achternaam van de vader krijgen. De ouders mogen kiezen. Kiest men voor het eerste kind de achternaam van de moeder, dan krijgen alle volgende kinderen ook de achternaam van de moeder.
tinus1969
8 jaar geleden
@JoanDArc, maar dat is pas sinds kort zo in Nederland, en in veel andere landen geven krijg je nog steeds je vaders naam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is maar wat je sinds kort noemt.
In de vraag staat "altijd". Daar gaat het bij mij om. "Altijd" de naam van de vader, geldt in Nederland al haast achttien jaar niet meer. Een flink aantal landen in Europa hebben al veel langer dan Nederland een liberale naamwetgeving. In Duitsland bv al sedert 1994.
In Italië bestaat helemaal geen wettelijke verplichting het kind naar de vader te noemen. Dat men het doet is historisch gegroeid.
Engeland is nog steeds behoudend que achternaamwetgeving.