mag een baby van 6 maanden rauwe spinazie?

Wij maken vaak een smoothie met mango en rauwe spinzazie.
mag ik dit ook als fruithapje aan ons kindje van 6 maanden geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rauwe spinazie heeft t.o.v. gekookte geen voordelen, wel nadelen.
http://www.groenevrouw.nl/oxaalzuur/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wim, je schrijft "vaak". Maar wat is voor jou "vaak"? Persoonlijk lijkt mij driemaal in de week al één te veel.
Belangrijk is dat je niet te veel fruit toevoegt en met ananas schijnt het ook lekker te zijn.

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Eerder werd altijd aangeraden om kinderen jonger dan 6 maanden geen nitraatrijke groentes te geven en daarna niet vaker dan twee keer per week. Inmiddels blijken de vermoede gevaren er niet te zijn en heeft ook het voedingscentrum haar advies voor wat betreft nitraatrijke groentes aangepast.

De conclusie van de factsheet nitraat- en nitriet van het Voedingscentrum ( http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.voedingscentrum.nl%2FAssets%2FUploads%2Fvoedingscentrum%2FDocuments%2FProfessionals%2FPers%2FFactsheets%2FFactsheet-nitraat-nitriet-advisering-2014.pdf&ei=jraKVPjkBMvkUrjFgKgO&usg=AFQjCNGozJBK8cPjUdFmHfxTOH6EzTTgeA&bvm=bv.81828268,d.ZWU ) luidt nu als volgt:

Conclusies
Op basis van de informatie in deze factsheet worden de adviezen met betrekking tot nitraat- en nitriet consumptie aangepast. De conclusies zijn:
-Er geldt geen beperkend advies voor volwassen voor de inname van nitraatrijke groenten.
-Aanbevelingen voor het wassen en bereiden van nitraatrijke groenten worden veralgemeniseerd tot bestaande bewaaradviezen.
-Het advies om kinderen jonger dan zes maanden geen nitraatrijke groenten te geven vervalt.
-Sporters wordt aangeraden om nitraatrijke sport- supplementen zoals rode bietensap of concentraten daarvan niet op dagelijkse basis te gebruiken.
-Het advies om geen water uit privébronnen te gebruiken voor het maken van flessenvoeding blijft gehandhaafd.

Ook volgens de oude adviezen mochten kinderen vanaf 6 maanden wel spinazie, maar hooguit twee keer per week. Nu dit advies op basis van onderzoek is bijgesteld, zie ik nog minder reden om je kindje geen spinazie te geven.

Ik vroeg me nog af of er specifieke adviezen waren wat rauwe groente betreft, maar op verschillende plaatsen kom ik tegen dat vanaf een maand of 6 tot 8 dit prima kan. ( http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html )
Mits je kindje kan kauwen natuurlijk, maar als je een smoothie geeft dan is dat niet relevant. Het is wél belangrijk voor een klein kind om eten te leren herkennen en de structuur en textuur van verschillende groentes e.d. te ontdekken. Ik zou dus niet aanraden om alléén smoothies te geven, maar ook af en toe een stukje fruit of groente om op te knabbelen en kauwen. Maar op basis van de adviezen tot nu toe zie ik geen reden waarom een kind vanaf een maand of 6 geen spinazie door een smoothie zou mogen krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus vanwege de goede onderbouwing !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus ik heb het niet helemaal doorgelezen, maar in het kort: Als je niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten aan je kind geeft, is er niets aan de hand. Nitraatrijke groenten zijn: andijvie, bietjes, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, sla (alle soorten), spinazie, spitskool en venkel.
Vanaf 6 maanden mag je in beperkte mate nitraatrijke groenten geven.Voeg geen suiker of zout toe.
Vergeet alle fabels en eet gevarieerd, dat geldt voor iedereen, ook voor baby's en kleuters.
http://jessevandervelde.com/nitraat-in-voeding-hoe-je-door-te-varieren-nooit-een-risico-loopt/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ alles met mate en je niks aantrekken van de waan van de dag. Die verandert toch steeds, en toch worden er al miljoenen jaren kinderen groot.
Spinazie is geschikt voor menselijke consumptie in een gevarieerd dieet, dus ook kleine kinderen kunnen dit prima verwerken, zeker mits voorgekauwd (of namaak-voorgekauwd in blender of molen)
Het enige dat je baby's beter niet kunt geven is zout, suiker en teveel vet. (En voorgefabriceerd voedsel in het algemeen). Liever rauwe spinazie dan liga dus.
Castle
9 jaar geleden
Mooi verwoord +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thnx!

Andere antwoorden (2)

Nitraat { spinazie bevat heel veel} en het daaruit gevormde nitriet is lang als een toxische stof beschouwd. De consumptie van nitraat zelf is niet gevaarlijk voor de gezondheid, maar nitraat kan in het lichaam omgezet worden in nitriet en onder bepaalde omstandigheden in waarschijnlijk kankerverwekkende nitrosamines.
Baby’s hebben een lage maagzuurproductie waardoor ze op basis van het voedsel meer nitriet vormen in hun lichaam. Ook bindt nitriet bij baby’s beter aan eiwitten die voor zuurstoftransport zorgen. Het gevolg kan een zuurstoftekort zijn.

Dus het lijkt me niet gezond om een paar maal per week deze ongezonde smoothie te nuttigen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als er vraagtekens zijn of het wel of niet gezond voor baby’s is, zou ik persoonlijk niet alle event. niet ongezonde verhalen opzoeken, maar de baby simpel de smoothy niet geven, om risico’s uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag wel, wel kans op maag/darm kramp klachten.