Waarom heeft onze dochter last van haar humeur?

Onze dochter is nu 9.5 jaar oud en heeft sinds een half jaar regelmatig humeurige buien.
Ze is dan heel verdrietig en heeft behoefte om alles stuk te maken en op alles en iedereen boos te zijn.
Ze is dan een hele dag aan het huilen.
Ze weet niet waarom, kan geen reden verzinnen maar voelt zich hier niet prettig bij.
Ik dacht misschien de voortekenen van de menstruatie maar de kinderats waar ik toevallig loop vertelde dat dat nog niet aan de orde was omdat ze nog geen borstvorming heeft en dat ze dit meestal van de moeder mee krijgen en haar moeder (ik) was 15 toen ze ongesteld werd.
Iemand enig idee hoe ik haar kan helpen met deze gevoelens?

Hoe lief ik ook doe ik kan haar niet opvrolijken behalve met een wandeling buiten nog weleens maar ook daar moet ik echt heel veel voor doen voordat ze mee gaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Het zou kunnen komen doordat ze op school dingen meemaakt die ze niet prettig vindt, maar niet durft toe te geven dat die op school voorkomen. Misschien is het goed om aan jullie dochter op een moment dat ze rustig is te vragen of er dingen thuis of op school aan de hand zijn die ze niet prettig vindt en die ze graag anders zou willen hebben (ga ook dieper op de vraag in, bijvoorbeeld: 'Zijn er kinderen die je lastigvallen?'). Toen ik zo oud was had ik ook dat soort buien en als mijn ouders dan vraagden wat er aan de hand was, wist ik ook niets te antwoorden op het moment, terwijl dat wanneer ik rustig was dat veel beter kon verwoorden.

Bekijk eventueel de bron eens, misschien kan die jullie ook verder helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ook voor de link heel interesant.
Gewoon, er ZIJN. En als het blijft knagen dat je wat wilt doen, vraag het haar dan simpelweg. Wij kunnen dat wel invullen maar wij zijn haar niet. Degene die het best weet wat ze wil op zo'n moment is zij. Als ik het zou moeten invullen wat er was, denk ik toch een prementruele gevoelens al of dat er iets gebeurd is met haar waar ze niet over wilt praten. In het laatste geval kun je enkel afwachten, aandringen heeft dan geen zin, tot ze uit haar "humeur"komt. Haar lieverlingeten koken en lievelingsdrinken meenemen uit de super kan ook wonderen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
You're welcome... Als ze tijdens haar humeur niet wil praten, dan misschien wel daarna. De vrouwen met wat meer mannelijke hormonen zijn vrouwen die elastiekjes zijn en dus wat meer terugtrektijd nodig hebben. Daarna komen ze vanzelf hun verhaal wel doen, of kun jij het ze makkelijker vragen. Over het algemeen praten vrouwen wel graag even van zich af, ipv te wachten. Ik weet niet wat voor type je dochter is, dat weet alleen zij, en zou je bespreekbaar kunnen maken. Succes wijffie
misschien produceert jouw dochter meer hormonen nu? dit moet niet altijd gepaard gaan met een menstruatie krijgen. ik had vroeger ook momenten dat ik zo boos en verdrietig was voor geen enkele reden ik begon soms voor niets te huilen. Wat hielp voor mij is dat ik me even afzonder van iedereen. geef haar gewoon even wat tijd misschien helpt dat wel maar laat ook blijken dat je met haar inzit door af en toe iets lekkers voor haar mee te nemen. of eens Quality time met haar doorbrengt; naar de cinema gaan, naar het zwembad, ... zelf al wil ze niet mee je kan het maar eens vragen zo weet ze dat je er voor haar bent.