Waarom tonen sommige baby's "agressief" gedrag zoals slaan en bijten?

Mijn oudste heeft dit nooit zo gedaan (misschien 1 of 2 keer maar na een 'foei!' nooit meer), maar mijn tweede dochter (van 15 maanden) heeft er nogal een handje van om te bijten en te slaan. Ze slaat vooral haar zusje en mij, en als ik boos wordt gaat ze heel hard lachen en doet ze t nóg een keer.
Het zal wel een soort van aftast/grenzen opzoekend gedrag zijn, maar is hier een duidelijke verklaring voor? En is dit leeftijdgebonden?

Toegevoegd na 2 uur:
"agressief" staat idd tussen aanhalingstekens omdat dit gedrag natuurlijk niet uit agressie voort komt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Je zet agressief gelukkig tussen aanhalingstekens. Het heeft ook niet met agressie te maken. En ja, het is leeftijdsgebonden.
Een kind op die leeftijd is volop aan het ontdekken dat het een individu is, die invloed heeft op de wereld om hem heen. "Dat is leuk, ik sla, en dan begint er iemand te schreeuwen of te huilen!, doen we nog een keer!" De beste manier om het af te leren: met een lage, duidelijk stem "nee!" (Of foei, want jij wilt) zeggen, en het kind op de grond zetten, geen aandacht verder.
Evengoed kan het echt wel een poos duren voor dit over gaat. En waarom het ene kind het wel doet en het andere niet... Tja. Misschien omdat haar zus lekker reageert? Of omdat het ene kind het andere niet is. Het ene kind stopt alles in de mond, het andere niet, zoiets.
Bijten kan overigens ook nog een andere, onverwachte reden hebben: pure liefde! Een van mijn kinderen had dat ook, die kon echt uit liefde opeens haar tanden in je zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goh ja, die verklaring voor het bijten had ik nog niet aan gedacht.
En inderdaad doet mijn tweede alles wat mijn eerste nooit gedaan heeft (dingen in de mond stoppen hoort daar ook bij), en ze is sowieso veel ongevoeliger voor een afkeurende reactie dan haar zus.
Dank je voor je reactie en advies.
Ivana
10 jaar geleden
Turdus, een plusje zou niet misstaan. Van mij dus plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als ik kon zou ik het met liefde doen maar ik kom nog 1 puntje te kort om te mogen plussen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou dan geef ik jou een plus voor je goeie vraag en dan kun jij voortaan plusjes uitdelen ;)