waar kun je terecht met eet en bedragsproblemen van een kind van 16 maanden ?

onze dochter eet niet mee van avondeten en wil zelfs niet een hapje (groenten) proberen. we proberen steeds iets anders. we zoeken nu een soort eetspecialist en gedragsspecialist in 1 voor ons kind, want zo gaat het niet langer.
Dat een kind minder eet heb ik op de forums al wel gelezen, maar bij ons kind gaat het er om dat ze wel wil eten, maar als we het geven wil ze weer niet. yoghurt gaat er wel in dus ze kan wel slikken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het geen uitprobeerperiode is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht ik ook aan.
Onze beide kinderen hebben dit gehad. (Nou dan eet je niet.)
Ondertussen eten ze alweer. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd. laat gewoon gaan. als ze honger hebben eten ze wel en
dwang uitoefenen werkt alleen maar averechts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat eet je dochter de rest van de dag? Als ze wel brood eet met hartig beleg, dan heb je al een goede basis. Geef daarbij eens wat tomaat, komkommer of wortel. Zet het neer en eet er zelf wat van. Misschien eet ze deze koude groente liever dan gekookte groente. Biedt herhaaldelijk hetzelfde eten aan. Pas dan kan ze er aan wennen. Sommige kinderen willen heel lang geen stukjes eten. Pureer het eten en maak je vooral niet druk. Biedt telkens ook stukjes aan. Maak het verder vooral gezellig aan tafel.

Antwoorden (1)

Allereerst kun je dit bespreken met je huisarts, die weet wat er in je buurt 'te koop' is want soms kun je gewoon bij het consultatiebureau terecht. Als dit niet voldoende is kun je bij een zogenaamd eetteam in een ziekenhuis terecht, bijv hier het Jeroen Boschziekenhuis:

Het komt voor dat jonge kinderen problemen hebben met eten. Ze eten of drinken te weinig, of ze krijgen sondevoeding. Ook kan het zijn dat kinderen niet voldoende groeien of dat ze moeite hebben met een bepaald soort voedsel. Hierdoor kunnen ouders en artsen zich zorgen maken of een kind wel goed genoeg eet. In de meeste gevallen zal begeleiding van één hulpverlener voldoende zijn.

Maar soms is de oorzaak van het voedingsprobleem niet duidelijk of heeft het probleem meerdere oorzaken. Het is dan belangrijk om met meerdere personen vanuit verschillende specialismen het probleem te bekijken en oplossingen te zoeken.

Wat houdt dit spreekuur in?
In het eetteam kijken verschillende specialisten naar u en naar uw kind. Daarna wordt samen met arts gekeken hoe we u en uw kind het beste kunnen gaan begeleiden.

Wie werken hier?

Het eetteam bestaat uit de volgende personen:
kinderarts
pedagogisch medewerker
diëtist
logopedist
kinderverpleegkundige

Wanneer het nodig is, kunnen de volgende personen worden ingeschakeld:
maatschappelijk werker
kinderpsycholoog
kinderfysiotherapeut

Werkwijze

Het voedingsboekje vormt de basis van de afspraak. Aan de hand hiervan bekijken wij bijvoorbeeld hoeveel energie uw kind dagelijks binnen krijgt. Tijdens de afspraak in het ziekenhuis wordt uw kind afwisselend of tegelijk gezien door de diëtist, kinderverpleegkundige, logopedist en de pedagogisch medewerker. Er kan eventueel ook een video-opname gemaakt worden van een drink- en/of eetmoment. Na de afspraak kunt u naar huis.

De gegevens van het eetteam worden met de kinderarts besproken en er wordt een plan van aanpak gemaakt. Binnen 1 à 2 weken neemt één van de leden van het eetteam contact met u op om het gemaakte plan, wat betreft de voeding van uw kind, met u door te nemen.