Wat moet er van de kinderalimentatie allemaal betaald worden?

Ik betaal maandelijks alimentatie. Deze is vastgesteld dmv draagkrachtmeting. Nu wil mijn ex dat ik daarnaast mee betaal aan kleding, sport ed. Mijn vraag is, wat moet mijn ex allemaal van de alimentatie betalen voor mijn dochter? En wat zijn kosten die ik daarnaast nog moet betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor alimentatie bedoel je? Partner- of kinderalimentatie? De hoogte van kinderalimentatie verandert namelijk naarmate de behoefte van de kinderen verandert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderalimentatie, zie ook de vraag?

Het beste antwoord

je ex zal het toch echt met dat bedrag moeten doen. (en ze heeft geluk want ik krijg niks van mijn ex-man).
dat is vastgesteld en als zij er niet mee uit komt is dat haar probleem.
je kunt natuurlijk wel bijv. kleren kopen die je dochter aan kan als ze bij jou is maar deze hoef je dan niet mee te geven als ze weer terug gaat naar huis.
als je ex een uitkering heeft zal ze voor sport een aanvraag kunnen doen bij de gemeente.
alles wat jij meer betaald dan de alimentatie is mooi meegenomen voor haar maar is echt niet nodig als jij dit niet wilt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is dat ik zelf Bijna geen geld overhoud. Mijn ex wil dus dat ik zelf kleren voor mijn dochter koop, terwijl zij dit toch moet doen. Desnoods koffertje mee met kleren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het kind enkel via de standaard regeling (1x per 2 weken en helft van de vakanties) bij jou is; zal de moeder volgens mij kleren mee moeten geven in een koffertje; zie het als een logeerpartij. aan jou de taak dat alles weer terug komt. de weekend-kleren hoef je in principe niet uit te wassen maar de vakantie kleren zou wel fijn zijn. tip: als moeder moeilijk blijft doen kijk dan eens in een 2de hands kinderkledingzaak; leuke en vaak nog heel mooie kleding voor echt heel weinig geld; kast hoeft niet vol te liggen 2 of 3 setjes is meer dan genoeg. blijft ze zeuren zie ik maar 1 uitweg: advocaat en evt. rechter.
laat je niet gek maken door haar.

Andere antwoorden (2)

Als er verder niets is afgesproken is de alimentatie wat je moet betalen. De rest komt voor rekening van je ex.

Toegevoegd na 47 seconden:
Als ze het hier niet van kan doen moet ze de huidige regeling aanvechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn ogen kan ze het er wel van doen. Alleen wordt het geld niet voor mijn dochter gebruikt, maar voor mijn ex haar persoonlijke zaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe ze haar geld besteedt is aan haar, daar hebben jij en ik geen zeggenschap over. Als zij vindt dat ze te weinig geld heeft voor jullie dochter moet zij dat hard kunnen maken bij de rechter of bij een mediator. Ik zou me als ik jou was niet druk maken om hoe ze haar geld uitgeeft en gewoon zeggen dat ze het met de alimentatie maar moet zien te redden.
Als jij redenen ziet om te stellen dat ze je dochter verwaarloosd kun jij dat aanvechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb niet veel draagkracht, maar mijn ex zegt dat ze niet hoef te betalen voor mijn dochter dat ze bij mij is. Ik heb het dan over kleding, school kosten, sporten enz. Dus alles waar ik alimentatie voor betaal, geldt in haar ogen alleen bij haar thuis. Zij moet er toch ook voor zorgen dat mijn dochter genoeg kleding mee krijgt voor bij mij enz?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat moet ze. Zij moet voor de dochter zorgen.
Tenzij je samen een co-ouderschapsregeling hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe zit het dan met andere zaken, mijn geld gaat op aan alimentatie. Mijn ex kan wel met mijn dochter op vakantie, uitjes enz. Ik werk keihard 36 uur, moet zij ook meebetalen voor mij mbt vakanties en uitjes? Of ga ik nu te ver?
Als jullie beiden voldoende draagkracht hebben, dan is het het eerlijkste als jullie beiden de kosten delen voor de kinderen, het gaat om maaltijden, kleding, sporten, school en de energiekosten die aan de kinderen besteedt wordt, daarbij zijn er nog onvoorziene kosten.
Je ex wil dus meer bijdrage van jou, ja mensen proberen wel eens iets, maar dan moet je het wel kunnen betalen. Wat is er in het echtscheidingsconvenant afgesproken hierover? Kijk dit eerst eens na. Is er over de kosten die u noemt niets afgesproken dan hoeft u niets bij te dragen. Anders spreekt het voor zich. Uw ex moet dan met de alimentatie genoegen nemen.
Wat u wel kunt doen is haar vragen een uitgave plaatje te overleggen van een jaar. Trek daarvanaf de kinderbijslag en de alimentatie die u betaald. Vraag haar wat zij ontvang m.b.t. het kindgebonden budget van de belastingdienst. Trek dit er ook af. Blijft er dan een bedrag over dan kunt u altijd voorstellen deze kosten te delen. U kunt ook naar een mediator gaan en kijken of u er uit kunt komen. Speel het in geen geval over de hoofden van de kinderen uit. De bedoeling van kinderalimentatie is dat de kinderen op hetzelfde niveau kunnen blijven leven als voor de scheiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niet veel draagkracht, maar mijn ex zegt dat ze niet hoef te betalen voor mijn dochter dat ze bij mij is. Ik heb het dan over kleding, school kosten, sporten enz. Dus alles waar ik alimentatie voor betaal, geldt in haar ogen alleen bij haar thuis. Zij moet er toch ook voor zorgen dat mijn dochter genoeg kleding mee krijgt voor bij mij enz?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik van wel, bereken het anders eens, wat je draagkracht is, misschien betaal je zelfs wel teveel, laat het dan rustig op een rechtszaak uitlopen, dan weet zowel zij als jij waar je aan toe bent. Succes.
www.alimentatiewijzer.nl/draagkracht-berekenen-draagkrachtbereke...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bedoeling van kinderalimentatie is dat de kinderen op hetzelfde niveau kunnen blijven leven als voor de scheiding.
dat zou wel leuk zijn maar dat kan natuurlijk zelden; mits een van beide ouders al niet werkte. van 2 inkomens naar 1 is altijd inleveren.
aan moeder de taak om er mee rond te komen want de alimentatie is vastgelegd. de moeder zal moeten leren met minder te doen; net zoals het kind dat zal moeten leren. de eerste is er natuurlijk verantwoordelijk voor dat het geld goed besteed wordt en niet voor haar zelf om er feest van te vieren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En als het kind woon in het buitenland?