Mijn kleinkind heeft 2 oma's en 1 overgrootmoeder alle drie oma noemen is toch te verwarrend ? Zijn hier richtlijnen voor ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een heerlijk luxeprobleem!
Waarmee ik de vraag niet belachelijk wil maken hoor, maar gezien het feit dat mijn kinderen alleen maar 1 opa hebben, en 2 ooms, en verder buiten ons gezin niks, lijkt me het heerlijk om hier over na te moeten denken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oudste oma noem je Grote oma en de andere oma's Kleine oma. Probleem opgelost.
Amadea
11 jaar geleden
Of ze kan de overgrootmoeder "oma van mama" noemen.

Antwoorden (8)

Nee, hier zijn geen richtlijnen voor.
En er zijn kinderen die nog wel meer oma's hebben, dan drie, door echtscheidingen etc.
En sommige kinderen hebben heel veel ooms en tantes, die noemen ze toch ook allemaal gewoon "oom" of "tante".
Als ze al niet met de voornaam aangeduid worden.

Kleinkinderen noemen hun oma ook vaak met de voornaam, dus oma Truus en oma Mien.
Daar kan toch geen verwarring door ontstaan?

Heel vaak verzinnen kinderen ook een aparte naam.
Mijn kinderen hadden "snoepjesoma", "knutselopa".....
of ze noemen de plaats: oma Bladel en oma Utrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier in deze streek worden overgrootmoeders heel vaak opoe genoemd, maar dat vind mijn oma helemaal niet leuk als de kinderen dat zeggen, bij ons hebben alle oma's gewoon een bijnaam, dus oma jannie, oma (woonplaats), enz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen zijn vaak zelf creatief genoeg om onderscheid te maken. overgrootmoeder is nogal een mondvol, overoma klinkt ook niet.
hier was in een deel van de familie "superoma" ingevoerd voor de overgrootma
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
superoma is gaaf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Super Granny" was volgens mij vroeger een kinderserie over een schotse oma met superkrachten .;-)
anneliez
11 jaar geleden
zou best kunnen dat het daarvandaan komt
Ik heb in deze situatie wel het gebruik van "oude oma" gehoord ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo hadden mijn kinderen idd een oude opa:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, inderdaad, of "andere oma".
iedere familie doet dat anders, getuige de antwoorden, maar je kunt ook bijvoorbeeld de oma's, de een oma en de ander omi noemen.
en overgrootmoeder zou grootmama of grootoma of grootma of grootje genoemd kunnen worden, dan heb je inderdaad onderscheid tegen de verwarring, hoewel kinderen het verschil toch wel onthouden (oma hond, oma kat, oma appeltaart, oma ...) de variaties zijn eindeloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij noemde de 'gewone' opa en oma: oma .... (Voornaam) en opa .....(voornaam) en de overgroot oma noemde we oma .....(achternaam)

Misschien een idee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk nietdat het voor de kinderen verwarrend is.
als ze klein zijn snappen ze niet eens hoe het zit en zijn alle oude mensen ook wel opa's en oma's.
later alleen die van hun en dat nemen ze gewoon aan, snappen nog niet dat het de papa of mama van papa of mama is.
daarna kan je ze vertellen hoe en wat en vinden ze het gewoon normaal, niets verwarrend.
zou ze er wel een naam of zoals eerder genoemd bijnaam bij geven anders is het nogal vaag welke je bedoeld.

geniet er vooral van dat ze er zijn, die oude opa's en oma's in jullie geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons werdt overgrootmoeder omi genoemd! Dus 2 oma's en 1 omi!