Wat is de belangrijkste oorzaak van kindersterfte in Nederland?

Waardoor gaan de meeste kinderen onder de 5 (!) dood in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De belangrijkste oorzaak van kindersterfte in de leeftijd van 0 tot 5 zijn aangeboren afwijkingen en complicaties tijdens de bevalling.

Dat dit in Nederland vrij vaak voorkomt in vergelijking met andere landen met gelijke welvaart, wordt wel geweten aan de hoge leeftijd waarop Nederlandse vrouwen hun kind krijgen. Het risico op afwijkingen en complicaties bij de geboorte neemt namelijk toe met de leeftijd van de moeder.

Als kinderen eenmaal de eerste periode na de geboorte overleven, is de sterfte in Nederland heel laag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is niet zo. De meeste kinderen (0-19 jaar) overlijden binnen het eerste jaar. Als oorzaak kan worden gezien, aangeboren afwijkingen, oudere moeders en meer geboorten van niet westerse allochtoonse moeders.
Dus je vraag had eigenlijk anders gesteld moeten worden. Want het eerste levensjaar valt natuurlijk ook beneden de eerste 5 jaar.