vanaf wanneer kan je een baby helpen om het zelf in slaap vallen te leren?

je weet wel, volgens het rust reinheid en regelmaat-princiepe, dat je dus even laat huilen (5-10 minuten) troosten en weer terugleggen en zo telkens herhalen tot het slapen lukt.

ze is echt moe maar zelf in slaap vallen is nog erg moeilijk, hoe kan ik haar het beste helpen?

cb wil de kleine meid zo al een half uur tot een uur laten huilen en ze is pas 3 weken oud, dus best logisch dat ze dat zelf slapen nog zo moeilijk vind lijkt me, maar ik wil haar wel helpen het te leren.

Toegevoegd na 4 dagen:
vond zelf dit artikel over huiltjes nog op internet, misschien handig voor iemand die later nog eens bij mijn vraag terecht komt...:)

Toegevoegd na 1 week:
moet helaas mijn vraag gaan sluiten aar wil even iedereen bedanken voor hun reacties:)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Ik denk 2 dingen. Ten eerste en gelijk het belangrijkste: luister naar jou gevoel, met de geboorte van je kindje is ook je moedergevoel ( in normale gevallen ) geboren. En het tweede is, dat geef jezelf al aan, ze is echt al heel moe, dat moet je juist net even voor zijn. Soms gaan kindjes juist drukker worden als ze al erg moe zijn, dit is vaak bij grotere kinderen zo, maar ook soms bij baby's.
Vermoeidheid bij baby's is soms heel subtiel op te merken.
Wrijven in de oogjes, gapen, oogcontact vermijden en onrustig wapperen met de armpjes kunnen aangeven dat je kindje moe wordt.
Dan moet je je kindje eigenlijk al naar bedje brengen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, en als je open staat voor de drie r's is het boek: regelmaat geeft rust mss wel een idee.
Geniet van je kindje!

Toegevoegd na 47 minuten:
Sorry, het moet zijn: regelmaat brengt rust van Ria Blom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat boekje heb ik maar nu lees ik dat je dit pas vanaf 6 weken kan gaan doen, ze is er bijna 4 en nu doe ik het al 2 weken zonder resultaat, want het werd mij vanaf het begin aangeraden, daarom snapte ik niet dat het niet werkte.
kom momenteel nergens vanwege het aanleren en de rust:(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is echt wel vervelend zeg! Het is wel belangrijk dat jij ook aan jezelf toekomt natuurlijk. Mss is juist alles even loslaten en de dingen even laten voor wat ze zijn en bv eens in de 2 à 3 dagen een uurtje of 2 voor jezelf nemen. Even naar buiten, even lekker zwemmen of wat dan ook. Even geen doelen stellen een aantal weekjes en daarna met bv 1 doel aan de slag gaan en daar 2 weken voor uit trekken.
Je kan als doel beginnen met proberen je kindje dagelijks om 10.00 naar bed brengen. Als dat lukt, kun je bv er een tijdsduur aan gaan koppelen. Dat je je kindje om 10.00 na een voeding 3 uurtjes laat slapen. Dan heb jij zelf tussen de middag ook tijd om je broodje te eten. Reken hier een aantal weekjes voor. Daarna kun je de dingen rustig uit gaan breiden met een middagdutje of een boxspeel half uurtje, rustig aan en in kleine stapjes, leg de lat niet te hoog en zie niks als falen, als het niet helemaal lukt zoals je voor ogen had. Er is geen draaiboek over hoe je je kindje opvoed, alleen richtlijnen en adviezen en jij gaat gewoon uitzoeken wat bij jullie past!
Sterkte en een fijne zomer gewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel:)
ik ga voorlopig gewoon door met de drie r-en, de ene dag gaat het beter als de andere maar dat zal "vanzelf" wel goedkomen. hoop ik:)
ze slaapt maar kort; telkens 1,5 uur ongeveer.
probeer te relaxen, pak ik even de laptop of een boek:) maar het huishouden wil ik ook en..en..en...
ik ben gewoon een kei in mezelf frustreren;) tvoelt gewoon zo van...ik doe zo mijn best, wat doe ik verkeerd....
maar zo moet ik het niet zien zegt men dan.
en dat weet ik ook wel, maar zo voelt het niet als je er in zit. geniet gewoon van elke keer dat het wel lukt....het is maar een fase;) ;( bedankt en jij ook een hele fijne zomer:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt voor je antwoord, voel me gesteund en iets minder "dom" zeg maar.
heb net nog even gereageerd op je laatste reactie.
nogmaals dank:)

Andere antwoorden (5)

Echt laten huilen met die minutenmethode deed ik pas met ruim een jaar!

Zeker niet met 3 wk, je baby is pas net uit je buik en wil gewoon bij jou in slaap vallen. Niet langer dan een paar minuten laten huilen nu als dat niet zeer noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou je dochter evt kunnen inbakeren,ze leert zo zichzelf aan een slaapritme en het geeftje dochter ook rust.
Op internet is vast te vinden waar je de pacco kunt kopen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Aziatische landen worden alle baby's de eerste 3 maanden ingebakerd ongeacht of ze "fladderen" of niet.
Ik heb nooit last gehad dat mijn kinderen wakker waren.. ook nu niet..tenzij ze ziek zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze maakt zich idd wakker door gefladder, dus ze slaapt soms in een woombie en anders in een puckababy. was nml zelf ook iet echt pro inbakeren, maar met het slechte slaapgedrag van haar zus ben ik alles toen gaan proberen op den duur
Dat kan pas over een week of drie langzamerhand. Nu kun je haar wiegen of zacht schommelen in de wieg of in de kinderwagen en haar dan als ze slaapt in haar bedje leggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans op snelle gewenning is groot hoor! En dat een kindje ergens anders dan de plek waar het hoort te slapen inslaapt, is nu juist wat je beter niet kunt aanleren.
Tuurlijk gebeurt het dat een jonge baby op de arm in slaap valt, maar als je juist wil dat ze leert slapen in dr eigen bedje moet je juist dat moment van in slaap vallen even voor zijn en direct in bedje leggen. Het bedje even voorverwarmen met een kruik kan helpen, wel de kruik uit bed halen, met 3 weken is dat niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo dacht ik dus ook ja, veel mensen zeggen idd ook van je kan een baby niet verwennen, nee, dat klopt, maar je kan ze wel bepaalde patronen aanwennen, en aanleren is een stuk makkelijker dan afleren, nu makkelijk maar in de toekomst...... plus...als ik haar wanneer ze bij me in slaap valt wegegt wordt ze meestal of gelijk of binnen 10 minuten weer wakker en begint alles opnieuw...
Voor een baby van pas 3 weken zou ik dat 3-R principe
nog niet toepassen.
Een baby van die leeftijd slaapt als ze het nodig heeft
en huilt als er behoeften zijn.

Geef je borstvoeding?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry ik ben wat laat met reageren, ja ik geef borstvoeding, ze groeit er heel goed op, is de eerste dag 20 gram afgevallen en daarna alleen maar bijgekomen, is in een maand tijd als 3,5 cm gegroeid en weegt ni bijna 5 kg, (bij de geboorte 3500 gram) krampjes lijkt het niet te zijn, als ik bedenk hoe haar zus te keer ging als ze die heeft, zij huilt veel rustiger zeg maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en.....ze heeft het zeker wel nodig hoor het slapen:) alle tekenen van vermoeidheid zijn daar, ze doet het alleen het liefst bij mij (en dat snap ik ook wel, na die negen herelijke maanden) maar haar zus van vandaag 16 maanden wil ook graag iets met mama doen (en mama ook met haar) haar zus heeft 14 maanden slecht geslapen, heb dus 1 maand "vrij"gehad;) kreeg mijn huishouden weer wat op orde enzo:)
ben niet zielig ofzo, maar vindt het wel zwaar, geen gouden tip??????????
Zou me niks aantrekken van het CB. Ik heb nu mijn tweede, een meisje dit keer, en die is op een paar dagen na ook 3 weken.
Ze valt in slaap tijdens het voeden (borst-) maar ook op mijn schouder, bij papa en soms in haar wieg of in de box. Wat ze ook lekker vind is in de auto wegdommelen in de maxi-cosi Maar!!!! ik ga hier niet speciaal voor rijden met de auto, duur zat en slecht voor het milieu ook. En uiteraard slaapt ze ook heerlijk in de wandelwagen wanneer je wandeld maar ook als je hem heen en weer rijd.

Wanneer mijn meisje erg onrustig is of gaat huilen neem ik haar bij me en kijk wat haar behoeften zijn om lekker te slapen. Onze kindjes zijn ook nog in de buikkrampjes periode, bij voorkeur in de avond en nacht, en die zijn soms erg hardnekkig. Rug- en buikmassages, fietsen met de beentjes, warmhouden, rondlopen of wat dan ook.... ik doe ze allemaal wanneer ze dat heeft.

Met haar broer heb ik het ook zo ongeveer gedaan en die kan prima slapen. Hij wil het alleen niet (net zijn moeder ;-).

Suc6 en veel geluk met je kindje!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je:)
wat leuk dat je ook zo'n kleine hummel hebt:)
natuurlijk ook veel succes en geluk.
ons lieve meisje valt helaas niet in slaap tijdnes de voeding, op een hele enkele keer na.
het lastige is nu gewoon dat het met haar zus (die met haar net geen 15 maanden scheelt, zo'n 14 maanden pet ging, ben nauwelijks bijgekomen en zodra de baby nu niet slapen wil (9 van de 10 keer) zit ik weer terug in toen en dat wil ik liever niet nog een jaar:( kom nu ook bijna niet aan mijn grote kleine meid toe doordat ik elke 5-10 minuten weer naar boven ga om te troosten zo'n 5 of meer keer achter elkaar en op de bank lekker vast houden is voor haar zus ookniet leuk, dan kan mama ook niets. is wel eens jammer als ik dan van mensen hoor over hoe goed hun kleine slaapt, dan voelt het zo van....wat doe ik dan verkeerd...????:(