Wat als binnenkort mijn ex-vrouw te overlijden komt?

Situatie:
-Ik ben in 2007 gescheiden van mijn vrouw
-We hebben 2 kinderen van 10 en 11 jaar waar over we co-ouderschap hebben.
-Ik heb sinds 2008 een geregistreerd partnerschap met een nieuwe partner.
- Mijn ex-vrouw is weer alleen en ligt nu met terminale kanker in het ziekenhuis, en het lijkt erop dat dit niet lang meer gaat duren.

Vragen:
- Waar moet ik straks allemaal op letten?
- Ben ik of of zijn mijn kinderen verantwoordelijk voor haar schulden die ze na de scheiding gemaakt heeft.
- Op welke regelingen hebben mijn kinderen en ik straks rechten.
- er zullen straks nog veel meer vragen naar boven komen als het daadwerkelijk zo ver is, maar wie o wie kan mij nu alvast wat duidelijkheid verschaffen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kinderen hebben in ieder geval recht op een halfwezenuitkering: http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=197 Schulden kunnen niet voor jou of je kinderen zijn want je kunt een 'erfenis', ook als die negatief is altijd weigeren. Jij krijgt ze zeker niet en zo je kinderen ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een vraagje: heb jij ergens nog een handtekening staan onder een hypotheek die zij heeft? Met andere woorden, heeft ze een koophuis van toen jullie getrouwd waren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien hoe moeilijk het ook is kun je beter met haar erover hebben.
Denk dat het wel zwaar is maar hoop dat je het gaat doen.
Ook al is het je ex, moet ze je daar wel over informeren.
Misschien kun je er hulp bij krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder: kun en wil je de kinderen fulltime opvangen? Zonee: kan je schoonfamilie helpen en wil je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen komen fulltime hier dan ja maar goed aangezien ik fulltime werk zal er wel iets voor opvang geregeld moeten worden natuurlijk, Nee ze heeft geen hypotheek of koophuis van ons samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, misschien kun je dan die halfwezenuitkering gebruiken voor de kinderopvang buitenschools? Ik zou snel eens contact opnemen met een BSO maar misschien kan een buurvrouw ofzo ook wel inspringen na schooltijd. Je zit ook met de opvang tijdens vakanties dus dan is een vakantieBSO nooit weg. Waar gaan ze nu naar toe na school?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze gaan al hier naar school, we wonen nl. in dezelfde plaats.
tikrit
12 jaar geleden
Ik weet niet of je bijzonder nabestaandenpensioen (BNP) krijgt als je een nieuwe partner hebt, maar dat kun je opzoeken. Het is mij niet helemaal duidelijk in welke gevallen je het wel of niet krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, eib; wat doen ze nu NA schooltijd? Je zei in je andere draadje dat er co-ouderschap is, wanneer zijn ze nu bij jou? Gaan ze nu naar een opvang na schooltijd en tijdens vakanties of niet? Dat zul je waarschijnlijk moeten gaan regelen en dat kun je misschien betalen vanuit die halfwezen uitkering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na schooltijd gingen ze in onze week 1 dag naar haar en 1 dag naar de overburen verder is mijn huidige vrouw thuis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets anders:
Misschien al lang gedaan, maar laat jouw werkgever alvast het een en ander weten. Beetje afhankelijk hoe de verhoudingen op je werk zijn en wat voor werk je doet. Waarschijnlijk zal het toch ineens allemaal heel snel gaan en dan is het fijn als je wat vrije dagen op kan nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil je ex-vrouw heel veel sterkte wensen, niks lijkt mij erger dan de dood tegemoet zien komen. Weten dat je vroeg gaat... natuurlijk is het verlies voor jou en de kinderen en de "nieuwe" moeder verschrikkelijk,
maar jullie hebben elkaar nog, zij verliest haar kinderen hierbij ook... probeer haar te steunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ aphrodite, we steunen haar zeker daar waar we kunnen. We gaan iig elke dag met de kinderen naar haar toe bv. @ Jackd Mijn werkgever is zeker op de hoogte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je meer te horen krijgt, zo te horen zal er veel regelwerk bij jouw komen te liggen, dus enigszins weten waar je aan toe bent is dan fijn.
Volgens mij zit het sociaal/emotioneel bij jouw wel goed, als ik dat niet dacht zou ik ook niet zo zakelijk durven reageren. (ook bij je andere vraag)
Je kinderen hebben geluk met zo'n vader, helemaal in zo'n situatie. succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allerbeste gewenst voor alle betrokkenen!

Antwoorden (4)

Na het doorlezen van de reacties, en jouw reacties daar weer op, denk ik, dat jij met je nieuwe partner en de moeder van de kinderen bij elkaar moeten gaan zitten, om vooral over de kinderen te praten. Ze kunnen dus op dezelfde school blijven, maar het is nu heel belangrijk, dat je nieuwe partner zo vertrouwd mogelijk met de kinderen wordt : zij wordt tenslotte hun nieuwe moeder. En je ex-vrouw zal in het groeiproces een goede ondersteunende rol moeten spelen, hoe moeilijk dat misschien ook voor haar is : als straks het moment komt dat zij er niet meer zal zijn, is die band tussen (vanzelfsprekend!!jou, maar ook hun 'nieuwe moeder' van heel groot belang voor het verwerken van het sterven van de moeder, die sinds 5 jaar eigenlijk 'moeder en vader tegelijk' is geweest.
En dat is echt niet niks!!!

Als dat nog niet zo is, zou ik zorgen, dat de kinderen zoveel mogelijk bij jullie zijn, en als ze dat nog niet hebben : hun kamertjes inrichten, en maken, dat dat al een beetje als 'thuis' gaat voelen voor ze.

Praat even met een notaris over het hele schulden- en erfenisgebeuren : dat hoeft echt maar een kwartiertje te duren, en dan heb je alles bij elkaar, vooral, omdat deze mensen helemaal op de hoogte zijn van dit soort dingen.

Hetzelfde met de instanties die gaan over kinderopvang ed.

Ik wens jou en je nieuwe partner heel veel wijsheid, en veel goede gesprekken toe : zij heeft er misschien nooit rekening mee gehouden, dat zij opeens moeder van jouw kinderen moet worden, en een spil in het gezin waar de vorige spil opeens is uit weggerukt. Dat is méér, dan menige 2e vrouw op haar bordje krijgt, en daar zal je je helemaal voor open moeten stellen : haar evt. twijfels, opstandigheid, angst zelfs misschien. Het gooit niet alleen het leven van de kinderen volledig overhoop, maar voor haar óók. En eigenlijk pas in tweede instantie voor jou en je ex......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die 'nieuwe moeder' is allang bekend hoor, al ruim 3 jaar en uit het andere draadje is te lezen dat er co-ouderschap is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
co-ouderschap is naar mijn mening tussen de twee mensen, die de kinderen op de wereld gezet hebben. Een nieuwe partner is 'de vriendin van Pappa', maar nog lang niet de nieuwe moeder......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vrouw wordt nooit 'de nieuwe moeder' maar je doet net alsof ze haar amper kennen en niet vertrouwd is. Bij co-ouderschap zullen ze toch vaak langs komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ze kennen haar super goed en gaan voor haar door het vuur en andersom ook. Ze zeggen dan ook tegen haar je bent dan niet onze moeder maar je doet wel alle moederdingen, en we houden van je. Dus die rol heeft ze al lang, en omdat we co-ouderschap hebben, slapen ze dus ook week om week hier en hebben ze gewoon hun eigen kamer en alles. En dan d'r bij ze wil helemaal niet de nieuwe moeder worden, maar blijven wie ze is. Kinderen hebben nl. maar 1 moeder, en ook als die wegvalt zal dat altijd hun moeder zijn.
zoals al geantwoord heb jij recht op een halfwezen uitkering voor je kinderen, deze is ong 200 euro per maand (afhankelijk van evt heffingskorting), maar het kan ook zijn dat je recht hebt op een halfwezen pensioen van de pensioen verzekeraar van je ex.

Het is echt belangrijk om een gesprek aan te gaan met je ex en eventueel haar ouders. Dit om door te spreken wat jullie van elkaar verwachten, niets ergers dan onenigheid rondom een begrafenis.
Ga in gesprek met elkaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Veel dingen hoef je zelf niet achteraan, die worden automatisch geregeld door het doorgeven van het overlijden bij de gemeente, wat en begrafenis ondernemer doet. Deze kan je ook helpen met veel vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over haar schulden hoef je je geen zorgen te maken.
Minderjarigen zijn beschermd bij een erfenis.

Maar als ze schulden heeft zijn er wel een paar dingen waar je op kan letten.

De (spaar)rekening van/voor de kinderen: Als die op haar naam staan, dan op jouw naam zetten. Als het hier om serieuze bedragen gaat, dan zou ik dit contant doen, waarbij jullie doen alsof je ex het geld er doorheen jaagt.
Het geld gaat dan een tijdje bij jouw of haar ouders de kluis in.

Dure spullen van de kinderen bij jouw (of haar ouders) neerleggen. Vooral dingen waarbij onduidelijkheid kan ontstaan van wie het is, zoals een computer of piano.
Erfstukken van haar die voor de kinderen bedoelt zijn, nu al aan je kinderen geven en bij jouw (of bij haar ouders) neerleggen.

Dit is niet helemaal netjes en gedeelte fraude, afhankelijk van hoever je ermee gaat. Want officieel is alles op haar naam voor de schuldeisers, als jullie (jij, je kinderen, haar ouders) de erfenis niet accepteren. (via een beneficiaire aanvaarding)

Ook moet je rekening met je ex houden, dit kan voor haar nogal confronterend met de dood zijn. Maar dat is voor iedereen anders, misschien vindt ze het juist fijn dit soort dingen voor de kinderen te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jou vrouw meer schulden heeft dan baten zou ik de kinderen zeker laten onterven,dat klinkt hard maar mijn moeder heeft dat toen ook gedaan.let wel dat je niets maar dan ook helemaal niets meeneemt uit dat huis vandaan,want dan maakt je kinderen weer erfgenaam. sukses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niets als ze het nu al in overleg met moeder meenemen! Er is immers nog geen sprake van een erfenis maar moeder kan zo wel dat leuke sieraad of het mooie schilderij aan de kids kado doen.