Wat zijn de hoofdbestanddelen van het opbouwen van een bepaald karakter naast opvoeding?

Wat bepaalt allemaal hoe iemand als volwassene tegen het leven aankijkt en hoe deze zich gedraagt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt door de dingen die je in je leven meemaakt..
Ik ben zo geworden hoe ik nu ben door veel.. echt heel veel ellende te overleven..nadat ik het punt had bereikt om uit het diepe gat te klimmen.. ben ik sterk geworden en ik zie het leven nu met een lach..

Dus het komt grotendeels door wat je meemaakt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zeker dat dat van grote invloed is, ook als ik om me heen kijk haal je de mensen eruit die veel hebben meegemaakt. Deze zijn ook vaak veel volwassener dan anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja daar doe je niks aan.. ik was 11 toen ik verplicht volwassen werd...(klinkt raar deze zin)..
20 jaar was ik toen ik niet meer wilde leven.. en nu ben ik 37 en zit goed in mijn vel..en nu wil ik niet meer volwassen doen;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja leef je dan maar uit......je hebt een hoop in te halen lijkt me

Andere antwoorden (4)

Karakter is wat incarneert, en jij wil daar aan gaan schaven en sleutelen... Je zult weerstand oproepen bij de persoon waar het over gaat...

Een kind kan niet voor zichzelf zorgen en heeft jou uitgekozen om dat voor hem/haar te doen... Alles wat jij te veel doet, wordt niet in dank afgenomen...

De hoofdbestanddelen zijn de peergroup en cultuur...

Iemand die volwassen is kijkt op een volwassen manier tegen het leven aan... En dat bepaalt ook verre het gedrag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad opvoeding en je eigen ervaringen. Ook veel andere factoren zoals de plaats waar je opgroeit, je school, je vrienden, je bezigheden, de kennis die je opdoet op diverse manieren. Ik denk dat ook genetische en aangeboren factoren een rol spelen. Misschien heb je een soort van basiskarakter als baby, en aan de hand van alles wat je in je leven vormt wordt dit gevormd en uitgebreid. Als je van nature een optimist bent zul je nooit een raspessimist worden, hoogstens wat cynischer en realistischer. Als je stressgevoelig bent zul je nooit de rust zelve worden, je leert het hoogstens in betere banen te leiden. En als je erin gelooft: stel dat reïncarnatie echt bestaat, dan zou het zomaar kunnen zijn dat alles wat je mee hebt gemaakt in je vorige levens je huidige karakter heeft beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tip voor iedereen die zich wil verdiepen in de ontwikkeling van kinderen:

Rita Kohnstamm heeft drie boeken gepubliceerd over de wijze waarop kinderen zich ontwikkelen, 'Kleine ontwikkelingspschologie'. Het eerste deel gaat over de leeftijd 0-8 jaar, de tweede van 6-12 jaar en het derde deel over de leeftijd 12 jaar en ouder. De boeken te leen in de bibliotheek. Er hoort ook een website bij, zie onder.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartstikke dank voor de tip
Hoe iemand al volwassene wordt, hangt van meerdere factoren af:
Erfelijke factoren. Je hoort niet voor niets dat je op
bepaalde familieleden lijkt of dat geadopteerde kinderen naar hun ouders op zoek gaan, want een deel van hoe je wordt, is genetisch bepaald.
En ander deel hangt van omgevingsfactoren af:
In wat voor soort gezin wordt je grootgebracht? Zijn je ouders hoog of laag opgeleid? Wat voor scholen doorloop je? Wie zijn je vrienden? Etc.
Dan hebben ook ervaringen een grote invloed.
Wat maak je mee in je leven? Zaken als misbruik, ernstige ziekte, verlies van een dierbare etc. hebben invloed op een persoon wordt.

Karakter wordt bepaald door een samenspel van deze factoren. Met name door tweelingen onderzoek heeft men goed uit kunnen zoeken welke factoren dit waren.