Zijn er diagnose criteria voor een symbiotische relatie?

Ouders krijgen van jeugdzorg vaak te horen dat ze teveel aan hun kind hangen. Te verweven hoor je dan. Na een tijdje staat er in de rapporten dat er mogelijk een symbiose is. En nog even later ligt vast dat je een symbiotische relatie met je kind hebt en dat je kind zich daardoor niet kan ontwikkelen.
Een vrijbrief voor jeugdzorg om de interventie molen nog harder te laten draaien.

Zijn er criteria voor het vaststellen van een foute (!) symbiotische relatie met je kind?
Dit zal ook leeftijdsafhankelijk zijn en ook nog situatie afhankelijk... als je kind zomaar weggerukt wordt...

Er zijn wel hele boekwerken te vinden, maar is er ergens een korte lijst met kenmerken/gradaties waar de symbiose aan moet voldoen, om inderdaad ongezond te zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat me om officiële criteria die in psychiatrie enzo gebruikt worden. Bijv. DSM. Om 'diagnose' vast te stellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Er zijn officiële criteria, maar die hebben betrekking op de uitwerking van die symbiotische relatie.

Een symbiotische moeder-kind relatie kan een separatieangststoornis veroorzaken. Dit is o.a. beschreven door Mahler over het separatie-individuatieproces, zie bron 1, blz. 45. E.e.a. staat ook beschreven door F. Verheij bij bron 2.
De DSM IV geeft hiervoor de volgende criteria:

A. Niet bij de ontwikkeling passende en overdreven angst gescheiden te worden van huis of van diegenen aan wie betrokkene gehecht is, zoals blijkt uit ten minste drie [of meer] van de volgende criteria:

- terugkerend overmatig lijden wanneer zich een scheiding van huis of van een van diegenen aan wie het kind gehecht is voordoet of verwacht wordt.
- aanhoudende en overdreven bezorgdheid over het verliezen van degenen aan wie het kind gehecht is of het mogelijke kwaad dat deze kan overkomen.
- aanhoudende en overdreven bezorgdheid dat een onverwachte gebeurtenis tot een scheiding van een belangrijk persoon, aan wie het kind gehecht is, zal leiden [bv. dat het zal verdwalen of zal worden gekidnapt].
- aanhoudende tegenzin of weigering om naar school of ergens anders heen te gaan vanwege de scheidingsvrees.
- aanhoudende en overdreven vrees voor alleen zijn of weigeren alleen thuis te zijn zonder degenen aan wie het kind gehecht is of in andere situaties te zijn zonder de aanwezigheid van belangrijke volwassenen.
- aanhoudende tegenzin of weigering om te gaan slapen zonder dat diegene aan wie het kind gehecht is en in de buurt is, of om ergens te gaan logeren.
- terugkerende nachtmerries over het thema separatie.
- terugkerende klachten over lichamelijke symptomen [zoals hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid of braken] wanneer zich een scheiding van degenen aan wie het kind gehecht is voordoet of verwacht wordt.

B. De duur van de stoornis is ten minste vier weken.
C. Het begin ligt voor het 18e jaar.
D. De stoornis veroorzaakt in significante mate lijden of beperkingen in sociaal of school [beroepsmatige] functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.
E. De stoornis komt niet uitsluitend voor in het beloop van een pervasieve ontwikkelingsstoornis, schizofrenie of andere psychotische stoornissen en is bij adolescenten en volwassenen niet eerder toe te schrijven aan een paniekstoornis met agorafobie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je bijdrage. Ik had gehoopt dat er al meer bekend zou zijn.
Dat is het blijkbaar niet. Wel vreemd, want een vermeende symbiotische relatie is een graag misbruikte reden van Jeugdzorg om kinderen bij ouders weg te halen.

Andere antwoorden (1)

Op internet heb ik ook hele verhalen over symbiotische relaties tussen moeder en kind gevonden. Soms best ingewikkelde teksten! Geen eenvoudig lijstje met criteria. Op de eerder genoemde site www.gewooneenbeetjeanders.nl vond ik wel het volgende:

"een symbiotische relatie tussen moeder en kind kan nadelig zijn als het kind geen ruimte kan nemen tot ontwikkeling. Het kan niet los komen van de moeder en gaat niet op exploratie uit."

Een kind moet zich kunnen ontwikkelen tot een zelfstandige persoonlijkheid. Hij/zij moet zelfvertrouwen ontwikkelen en eigen keuzes gaan maken. Pas als een kind zich veilig voelt zal hij/zij de wereld om zich heen gaan ontdekken. Pas dan kan hij/zij zich ontwikkelen.

De kenmerken van het kind staan ook op bovengenoemde site. Het gaat hier wel om een verstandelijk beperkt kind, maar misschien heb je er wel wat aan.