Hoe help ik mijn dochter (bijna 7 jaar) om meer zelfvertrouwen te krijgen?

Mijn dochter laat ons merken dat ze tevreden is over prestaties. Ze heeft geen lage dunk van zichzelf. Daar zit het probleem met zelfvertrouwen dus niet! :-)

Alleen heeft ze wèl weinig zelfvertrouwen wat vriendjes betreft. Ze denkt dat anderen haar niet mogen/niet aardig vinden en dat ze daarom niet met haar omgaan.
Ze zegt dat ze in de pauzes op school altijd alleen loopt en dat ze nergens bij hoort. Als ze met een groepje mee wil doen, laten ze haar niet toe. Mijn dochter voelt zich machteloos hierin.
De juffen zien geen probleem, maar of mijn dochter nu daadwerkelijk alleen loopt en buitengesloten wordt of dat dit dit slechts haar beleving is, maakt wat haar zelfvertrouwen betreft niet uit.

(Een soortgelijke vraag heb ik net ook al gesteld, alleen is de insteek net iets anders.)

Omdat ik me vroeger ook altijd buitengesloten heb gevoeld, ben ik (extra) bang dat mijn dochter hetzelfde overkomt. Ik moet vooral niet mijzelf op mijn dochter projecteren, maar ik wil wel haar zoveel mogelijk ondersteunen en haar probleem serieus nemen. Hoe doe ik dit op de juiste manier?

Het is een goedlachse vrolijke meid die in is voor knutselen, verkleden, poppenspel, lego en bomen klimmen. Ze heeft een erg brede interesse en is overal wel voor te porren. Soms een tikkeltje eigenzinnig, maar niet meer dan andere kinderen (naar mijn bescheiden moeder-mening). ;-)

Alle tips die mij handreikingen doen om mijn meisje te helpen, zijn van harte welkom! Dank je wel! :-)

Toegevoegd na 2 dagen:
BEDANKT ALLEMAAL!

Weet jij het antwoord?

/2500

Inderdaad wel handig om je dochter op lessen in te schrijven, maar wat wel belangrijk is, is dat je dochter zich niet moet opgeven aan de andere school kinderen en alles moet pikken, het is belangrijk dat je dochter een eigen mening heeft. Leeftijd van 7 jaar dan zit ze in ontwikkeling en is het belangrijk om een klein kind te zijn zonder te veel na te denken over het leven, (plezier), ik denk dat het belangrijk is dit mee te geven aan je dochter, en dat ze het positief moet zien.. Misschien is het ook handig hierover met de juffrouw te praten en aangeven dat er tijdens spelletjes je dochter samen moet voegen met andere meiden om zo elkaar beter te leren kennen.. Dit is meestal de basis van elkaar goed kennen.. Ik wens je nog veel succes!

Ze is nog jong en op die leeftijd hebben kinderen soms nog wat moeite met hoe je andere kinderen benadert voor een afspraakje. Leg haar ook maar eens uit, dat andere kinderen dat misschien ook wel moeilijk kunnen vinden. Ook kan het zijn dat ze een observerend type is, en net de verkeerde timing heeft. Als een groepje eenmaal met een spel begonnen is, is de dynamiek zodanig, dat je het op de juiste manier moet vragen om er nog tussen te komen. Ik vind wel, dat de leerkrachten het serieuzer moeten nemen, en wat meer moeten begeleiden om de kinderen dat te leren, maar dat is op afstand moeilijk in te schatten. Wat je wel kunt doen, is een intern begeleider op school eens te vragen, een observatie te doen in de speelpauze. Die staat er objectiever tegenover. In hoeverre wordt ze idd buitengesloten? Het is juist wel heel belangrijk nu in deze leeftijdsgroep haar vriendschapsbanden te laten leggen die haar de rest van de basisschool veel plezier kunnen geven. Beter nu haar de hand reiken (letterlijk ;-) ) en samen met haar direct na school op het schoolplein andere kinderen aanspreken met hun moeders, laten zien hoe je vraagt of ze een speelafspraak kunnen maken en wanneer. Als dat goed gaat: volgende stap: samen met haar naar een kind lopen en zelf laten vragen, waarbij je kunt helpen als ze niet uit haar woorden komt. Volgende stap: Ideeën aan de hand doen wie ze zou kunnen vragen; haar eropaf sturen en bij de hand blijven om evt. in te kunnen springen. Zo zal ze stap voor stap meer zelfvertrouwen krijgen en het uiteindelijk zelf kunnen. Ook in de pauze zal dat zijn effect hebben. Zo is het met mijn dochter ook gelukt (nu 8 jr.) Succes!

Help haar te ontwikkelen in iets wat ze leuk vindt. Houdt ze bv van dansen...tekenen...doe haar op les. motiveer haar. Na een tijdje weet ze dat ze het goed kan en kan ze daar haar zelfvertrouwen mee vergroten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100