Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn zoon van 5 zijn pleister op zijn oog ophoud?

Mijn zoontje moet elke dag 4 uur lang een pleister dragen op zijn rechter oog. Hij vind dit echt niet leuk omdat hij met het linker oog heel weinig ziet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij die pleister ophoud en toch nog een beetje plezier kan maken terwijl hij die pleister draagt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft hij een lui oog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verbaast me dat er nog wat geplakt. Ik dacht dat dit niet meer wordt gedaan. Operatie is effectiever. Overigen het is wel van levensbelang. Zeker voor de 7e levensjaar. Valt zeker niet mee om dit uit te leggen.

Het beste antwoord

Vertel hem hoe belangrijk de behandeling is, met een boekje erbij. Onderzoekers van Erasmus MC hebben een speciaal plakboek ontwikkeld dat spelenderwijs leert, het afplakken van één oog met een pleister, goed te volgen.

Het boekje legt aan de hand van een stripverhaal uit hoe belangrijk de behandeling is. Ook kunnen kinderen met stickers bijhouden wanneer ze geplakt hebben.
ISBN : 978-90-812081-3-0
Verkrijgbaar bij uw orthoptist of de apotheek.
Auteurs: Jose Vingerling en Gerard de Bruijne

Hier vind je nog andere kinderboekjes in verband met oogproblemen:

https://www.orthoptisten.info/media-en-nieuws/boekentips.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

maak er een soort spel van door er een verhaal bij te vertellen. zeg bijv dat de pleister een stoere ooglap is van een piraat. laat hem ook wat plaatjes van piraten zien, met een ooglapje. je zoontje zal het dragen van de pleister dan waarschijnlijk al heel anders ervaren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooglapje, erg leuke oplossing ;) +
Was net hetzelfde aan het schrijven als voorgaande, maak er een spelletje van en speel het mee, een stoer ooglapje, een pleister op je oog zit ook niet lekker. Een ooglapje zit iets "fijner" . Sterkte in ieder geval

Toegevoegd na 1 minuut:
toevoeging: een ooglapje bereikt hetzelfde doel, het oog wordt bedekt, maar je kunt er wat leuks mee doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich moet je met een kind van 5 heel goed kunnen bespreken waarom hij nu eigenlijk die pleister op moet. Het is heel logisch dat hij dat niet leuk vindt, maar zijn linker oog moet oefenen, en hoe beter hij oefent, hoe beter hij kan kijken.
Dat is net als met fietsen zonder zijwieltjes. Als je de zijwieltjes er altijd maar aanlaat, leer je het nooit zonder. Als je je rechter oog altijd maar laat helpen met kijken, dan leert je linker oog het niet goed.
Misschien kun je het de oogarts (als dat iemand is die goed is met kinderen) nog een keer rustig uit laten leggen, dat maakt misschien nog wat meer indruk.
Heb begrip voor het feit dat hij dit niet leuk vindt (dat heb je wel, als ik je vraagstelling zo lees) maar geef hem niet de ruimte om met de regeltjes te sjoemelen, geef niet na 3 uur toe aan zijn wens om de pleister af te doen bijvoorbeeld. 4 uur per dag is 4 uur per dag, dat moet gewoon. Je kunt natuurlijk wel met hem werken aan een soort beloningssysteem, na elke dag zonder veel gezeur een sticker plakken bijvoorbeeld.
En misschien kun je met hem bespreken wat hij de prettigste tijd vindt om de pleister te dragen, 's ochtends op school, of juist 's middags, of na schooltijd. Misschien helpt het als hij het gevoel heeft inspraak te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt ook een zonnebril,de linker kant het glas eruit halen,de rechter kant helemaal donker maken,evt er kapje om maken.
Mijn zoon heeft dat ook gehad,meteen 5 zonnebrilletjes gekocht,de 1 had ik een auto gemaakt,de dag daarna een voetbal,beer,piraat,en een monster,hij vond het geweldig,en was trots op zijn brillen.
we maakten er gewoon een spelletje van.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zie net dat hij links slecht ziet,misschien kun je dan kapjes van stof maken voor om zijn evt eigen bril.

Toegevoegd na 13 minuten:
ik maakte het trouwens van vilt stof,leuke felle kleurtjes en makkelijk mee te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak werkt een beloningssysteem goed. Met een kleine beloning als het lukt om de pleister te laten zitten. Bijvoorbeeld een sticker, samen een spelletje doen enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beloon hem als hij de pleister netjes laat zitten met een klein kadootje of met een uurtje langer opblijven of met het uitzoeken van een zakje chips.
Leg hem ook uit waarom het nodig is en dat als hij de pleister eraf haalt dat hij nog langer met de pleister moet blijven lopen