Ik legde er meestal een wegwerpdoekje in, dat ving dat de poep op, om de poep makkelijk weg te gooien.
Dan gingen ze een nacht in een emmer in de Biotex om te weken.

En vervolgens met de witte was, luierwas, maakt niet uit hoe je het noemt. Op 90 graden en met een normaal wasmiddel en flink hoog centrifugeren.

Wasdroger had ik niet. Ik denk dat dat wel kan.
Bij bij gingen ze gewoon aan de waslijn.
Als het even kan buiten, want dan waait de wind ze ook nog wat zachter.
Wasverzachter deed ik niet. Maar dat deed ik eigenlijk nergens bij.
Je weet maar nooit of die babybillen daar wel tegen kunnen.

Wasrekje of waslijn binnen kan natuurlijk ook goed.
Ze worden dan misschien wat harder en stijver.
Dan deed ik ze even met een vochtig strijkijzer zacht strijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus waard, zo deed ik het ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sloeg de Biotex over, dan ging het nog prima. Van wasverzachter gaat het weefsel ook minder vocht opnemen, dus dat moet je er inderdaad niet bij doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou stijver worden denk je? op de verwarming drogen of aan een wasrekje in huis? Ik heb zo'n hekel aan strijken....
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal duidelijk. Ik krijg een logeetje met een pamper allergie en nu weet ik hoe ik het beste kan wassen!

Andere antwoorden (4)

mijn moeder deed het altijd met de hand, ik weet niet of jij dat een goede manier vind... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wassen op 60 graden, met wasmiddel en een schep vanish, daarna de droogtrommel in, dan wordt de luier zacht en schoon, niet vergeten voor het wassen de inlegluier eruit te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom 60 graden met dat vanish spul?
En niet op 90 graden? Heeft iedereen tegenwoordig vanish (waar heb dat voor nodig? en een wasdroger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ho ho, ik wilde je niet boos maken, 90 graden mag natuurlijk ook en ik heb niet de vanish, maar het huismerk van de plus, net zo goed, maar dat gebruik ik voor alle witte was ( soms ook een steradent tablet), omdat de was er dan heel schoon en wit uitkomt en die droger is makkelijk en maakt de luiers en handdoeken lekker zacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En op 60 graden wassen kost minder energie dan op 90.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie tip die vanish, daar had ik nog niet aan gedacht. Mss eens in de zoveel weken, of als de luiers wat grauwer beginnen te worden. Of die steradent tablet, kan idd ook!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar een vraag crea.
Dat van die energie klopt wel. Maar toen mijn kinderen baby's waren, had niemand het daar over.
Eerst spoelen met koud water,dan weken in biotex,daarna wassen op 60 graden. Geen wasverzachter toevoegen dan nemen de luiers niet meer voldoende vocht op. Het helpt om in het bakje van de wasverzachter een scheut azijn te doen, dat haalt de hardheid (kalk) uit het water. Drogen aan de waslijn is het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de reden dat je 60 graden zegt
en niet 90 graden?
Ben gewoon benieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad 90c is misschien beter voor puur katoenen luiers, ik gebruik die stand eigenlijk nooit dus heb er gewoonweg niet aan gedacht. Bedankt voor je kritiek/ oplettendheid.
Luiers kunnen gewassen worden op 60 graden. Af en toe op 40° wassen kan geen kwaad, maar altijd is af te raden, omdat het de kans op rode billetjes verhoogt. Bij bacteriële infecties kan wassen op 90° aan te raden zijn.

Gebruik waspoeder en geen vloeibaar wasmiddel. Gebruik geen wasverzachter: dit vermindert de absorptie en kan lijden tot huidirritatie. Azijn is een goed alternatief. Het maakt de luiers zachter. Gebruik geen bleekmiddelen.

Luiers moeten niet altijd afzonderlijk gewassen worden. Wanneer je kindje bijv overdag zindelijk is en niet veel luiers gebruikt, kan je de luiers bij andere was steken.

Luiers kunnen aan de lucht of in de droogkast gedroogd worden. De zon in je beste bleekmiddel. Drogen aan de lucht maakt de luiers wat stugger, maar niet zo hard als bijv handdoeken. Het blijft zacht genoeg voor de billetjes.