Mijn zusje is in slaap gevallen met haar zoontje in haar armen, kan dit kwaad?

Ze ligt op bed, ik blij er maar bij. Is het niet vervelend voor het (paar weken oude) kindje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Nee onder normale omstandigheden kan dit geen kwaad.
Slaapstudies van samenslapende moeders en zuigelingen onthulden dat zowel de borstvoedende moeders als hun baby’s gedurende de nacht – en tijdens alle stadia van de slaap – zeer gevoelig zijn voor de bewegingen en fysieke conditie van de ander.

Gezonde baby’s, waar de meeste baby’s toe behoren, kunnen het zelf bemerken als bijvoorbeeld hun luchtdoorgang wordt geblokkeerd. Ze kunnen dan zeer alert reageren door de moeder te waarschuwen voor het eventuele gevaar en ze hebben de fysieke mogelijkheden om zich, onder normale omstandigheden, van het gevaar weg te bewegen.

In het overgrote deel van de gevallen van echte verstikking door een volwassene, is er sprake van zeer onveilige slaapomstandigheden of waren er situaties waar de volwassenen er zich niet bewust van waren dat de baby bij hen in bed lag, of de volwassen bedpartner was dronken of had drugs gebruikt. In zulke gevallen is er vooral kans op verstikking als ouder en kind samen op een bank of sofa slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, die kleine ligt daar heerlijk en je zusje zal waarschijnlijk zodra de baby beweegt wakker worden.

Je zusje slaapt wel maar haar moeder instinct niet, dat zal reageren bij de kleinste beweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar mooi naar je slapende neefje, voor je het weet komt hij bij tante Yiouka, om zijn niewe brommer te laten zien ;)
Nee, slapen met een baby kan. Tenzij de ouder alcohol op heeft maar ik mag hopen van niet!

Toegevoegd na 3 minuten:
En het moederinstinct is op " stand- by". Vroeger werd ik als kersverse moeder wakker van elk babygeluidje, zelfs de miauwende kat dat klonk als een babyhuiltje maakte mij wakker en kreeg ik een toeschietreflex om melk te geven! Bizar! Maar tegenwoordig slaap ik weer als een blok nu de kinderen groter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke. Haha ze heeft geen alcohol op. Ze drinkt niet, is nog maar 17 :) en verstandig!
Als het kindje niet te warm ligt en vrij kan ademen,en moeder is niet onder invloed van alcohol of andere verdovende middelen dan kan het geen kwaad.
Bij kindjes die niet lekker zijn en koorts hebben is het niet aan te raden,ze kunnen dan niet voldoende hun eigen lichaamswarmte kwijt en dat zou een koortsstuip tot gevolg kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slapen in de armen van je moeder is de meest natuurlijke en wellicht zelfs de beste situatie. Vervelend is het al helemaal niet; alleen in bed liggen is voor zo'n jonkie veel vervelender.
Maar........er zijn een paar kanttekeningen, want onze levensstijl is dat namelijk niet.

Ten eerste zijn onze zachte bedden en dekbedden er niet zo geschikt voor, omdat de te dikke dekens het kindje zouden kunnen verstikken. Een gewone deken plus laken of dunne plaid is verstandiger.

Ook omstandigheden die maken dat je TE diep zou kunnen slapen, kun je beter voorkomen. Denk aan oververmoeidheid, medicijnen- en alcoholgebruik, ziektes als slaapapnoe en dergelijke. Die zouden kunnen maken dat je niet wakker wordt van minimale signalen van de baby.

In de praktijk gaat het eigenlijk altijd goed, maar er zijn uitzonderingen die altijd met te vast slapen van de moeder en oververhitting door dikke dekbedden te maken hebben. Voorkom die uitzonderingen, en het kindje zal heerlijk veilig slapen in moeders armen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt :) ik heb ze een dunne deken over gedaan. Niet te dik. En hij slaapt op mijn zusje haar buik. :)
Hoe ligt je zus precies met het kindje?
Ligt het kind op haar borst;het kind kan eraf vallen als de greep van je zus verslapt omdat ze slaapt.
Ligt het kind naast haar en ligt je zus op haar zij;ze kan half op het kind liggen waardoor het kindje niet goed of voldoende adem kan halen.
Heel erg lief dat je erbij blijft zitten,bezorgd bent en om advies vraagt want er zijn zeker wel enige risico`s aan verbonden als het kindje nog zo ontzettend jong is zoals jij beschrijft.