wat moet ik doen als ik bij me vader wil gaan wonen en moeder me niet laat gaan.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je

Antwoorden (7)

Dit bij je vader aangeven. Als hij dit goed vind kun je er vast wel uit komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf je 12e ben jij diegene die mag kiezen waar je woont, dit moet je je moeder, op een lieve manier, duidelijk maken, dat is wettelijk geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, vanaf je twaalfde mag je je voorkeur aangeven, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook perse bij diegene mag wonen. De rechter beslist of hij naar je verzoek luistert of niet. Pas vanaf je 16de mag je echt zelf kiezen zonder dat iemand dat nog veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rechter zal altijd in het belang van het kind handelen, als een kind zich prettiger voelt bij zijn vader, is er geen rechter die dat zal wijgeren, tenzij vader dat niet wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van de motieven die het kind aanvoert. Als het aangeeft dat het bij de vader wil wonen omdat het daar zoveel meer vrijheid heeft omdat vader hele dagen niet thuis is (en misschien ook weekeinden op stap is), zal de rechter niet toestaan dat het kind daar mag wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?????????
kiezen is heel wat anders dan je voorkeur uitspreken!!!! je hebt niets te kiezen, of je dit nu leuk vind of niet. sla de wet er nog maar een keer op na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, jullie gelijk
Zwaarleven
5 jaar geleden
En wat als je mama je niet hoort.. en niet wilt luisteren naar bij
Dit ligt geheel aan je leeftijd, echter als je ouders er niet uitkomen neemt de rechter een beslissing. Als je twaalf jaar bent tot je zestiende zal de rechter je horen en rekening houden met jouw wensen. Ben je zestien jaar of ouder dan zal de rechter direct jouw wens overnemen en je toewijzen aan de ouder waar jij wenst te wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten en aan kunnen geven waarom je bij je vader wilt wonen (Dat je daar later naar bed mag, lijkt me geen goede reden om te gebruiken. Dat je je vader graag beter leert kennen wel) Luister ook naar wat je moeder en je vader er over te zeggen hebben.
En als het allemaal niet lukt, laat het even rusten en kom er over een half jaar ofzo op terug
12 jaar geleden
Dit heel rustig gaan bespreken met je moeder. Let er ook goed op dat je rustig blijft, en vertel ook eerlijk waarom je dit wilt.
Vraag ook waarom je moeder dat niet wilt. Kennelijk omdat ze erg veel van je houdt en je niet wilt verliezen. Praat ook daarover met haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. +
Misschien maakt moeder wel terecht bezwaar. Bijv. omdat vader het kind veel te veel vrijheid geeft en het kind dat niet aan kan. Of omdat vader het kind meeneemt naar de kroeg als hij daar heen gaat.... Je weet maar nooit.
Ik ben benieuwd of je dit DENKT of WEET dat je moeder je niet laat gaan.
Afhankelijk van je leeftijd en de relatie tussen je ouders (praten ze nog met elkaar?), kun je dit bespreken.

Als je het hebt besproken met je moeder en ze heeft dat duidelijk gezegd, kun je ook nog een keer vragen hoe het komt dat ze dat niet wil.

Zet voor jezelf eens op een rijtje waarom JIJ liever bij je vader woont dan bij je moeder.
Als je ouders jou gebruiken om het elkaar moeilijk te maken, is het niet eerlijk en zit jij er tussen in.
Dan is het verstandig om met een ander over deze situatie te praten. Je ouders zijn niet voor niets uit elkaar gegaan. Ze zullen het niet op alle vlakken met elkaar eens zijn.

Probeer het op een goede manier voor elkaar te krijgen en dat lukt beter als je de redenen weet van jezelf, je vader en je moeder om het wel of niet te willen.
Dan kun je er beter over praten.

Vaak liggen dit soort dingen gevoelig bij allemaal en is het beter om hierover te praten met een ander er bij.
Die kan dan het gesprek bewaken en zorgen dat het zo goed mogelijk verloopt en iedereen kan zeggen wat hij/zij hierover wil.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat jullie er op een prettige manier uitkomen.
Je kunt ook een (proef)periode afspreken met je ouders als zij niet te ver uit elkaar wonen. Anders wordt het met school wat lastig.

Laat je hierin helpen door een ervaren iemand. Dan sta je er niet alleen voor en kan het op een goede manier!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je niet aangeeft hoe oud je bent, dan kan het antwoord iets gerichter zijn. Maar zoals boven al staat aangegeven mag je vanaf je 12de aangeven bij wie je wil wonen, dan zal de rechter zich daarin verdiepen en beslissen. Hierbij speelt jouw welzijn een grote rol, evenals je motieven om bij je vader te willen wonen.
Ben je 16, dan ben je vrij om te wonen bij wie je wil.
Maar ik begrijp dat je moeder er veel moeite mee heeft om jou te laten gaan, los te laten.
Ze houdt vast zoveel van je dat ze je niet wil missen. Een goed argument, maar niet goed genoeg. Jij hebt ook het recht om je vader beter te leren kennen en een goede band met hem op te bouwen. Dat lukt doorgaans niet als je hem maar af en toe een weekend ziet.
Je moeder zou je de ruimte moeten geven om het zelf te ontdekken. Hoe moeilijk dat ook voor haar is.
Praat met haar. Zeg haar dat je van haar houdt, maar dat je ook een band met je vader wil. Daar heb je recht op.
Vertel haar dat ruzie tussen je ouders niet betekenen mag dat jij je vader te weinig ziet.
Beloof haar dat je regelmatig naar haar toe komt en ook wel blijft slapen. En doe dat dan ook. Laat haar niet meteen in de steek.
Woont je vader niet te ver weg? Dan zal dat niet zo moeilijk zijn. Woont hij wel ver weg? Dan wil je vast ook je vriendinnen nog blijven zien, en dat kan makkelijk als je bij je moeder slaapt.