hebben jullie voor mij voorbeelden van preventief handelen bij conflicten bij kleuters?

Toegevoegd na 17 minuten:
Dat weet ik al :) ik wilde alleen voorbeelden maar heb ze zelf al bedacht.. moet ze eigenlijk zelf meemaken maar de situaties waarbij ik preventief handel vergeet ik meestal weer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Hé Glennert, dat is een leuke! Je handelt preventief, maar vergeet het dan meestal weer. Je doet dingen dus goed zonder te weten waarom en hoe je het aanpakt! Prachtig, dan gaat het blijkbaar vanzelf. Ik vermoed dat je met een opdracht voor een opleiding bezig bent? Dan is het heel belangrijk dat je voor jezelf (en anderen, bijvoorbeeld stagiaires, collega's, ouders) kunt uitleggen wat je precies doet. Die mensen willen namelijk van je leren!

Daarom is het zinvol om te kijken wat je precies doet. Op welk moment je het zag aankomen. Wat was het dan dat jou dat gevoel gaf dat je iets moest voorkomen? Gingen ze zich anders gedragen? En wat is er zo vreselijk goed aan jouw oplossing? Of ben je er niet 100% tevreden over?

Mijn ervaring is dat als je dingen automatisch doet, dat je het dan achteraf heel lastig is om terug te kijken. Wat je zou kunnen doen, is een briefje ergens neerleggen, waarbij je aan het eind van elk dagdeel iets opschrijft over je handelen. Het leuke is, dat je jezelf dan ook nog complimenten kunt geven over wat je hebt gedaan! Goed voor jezelf, goed voor de kleuters (je kunt het de volgende keer nog beter) en goed voor de mensen die later van je willen leren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Preventie houdt in; voorkomen. Preventief handelen is het voorkomen van een conflict.

Stel je ziet dat een situatie kan leiden tot ruzie (conflicten) en je handelt ernaar zodat deze situatie opgelost wordt dan ben je preventief aan het handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je weet dat bepaalde kinderen niet met elkaar overweg kunnen, die niet bij elkaar zetten en die in bijv. de kring uit elkaar halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*allemaal hetzelfde knutselwerkje laten maken/ dezelfde kleurplaat geven.
*werken met pictogrammen (wat komt wanneer op de dag en wie is er aan de beurt om te kiezen) hier kan dan geen discussie ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleuters zijn kleine mensen. Alle mensen verdienen respect en uitleg als ze iets niet begrijpen. Kleuters hebben de woordenschat nog niet om precies uit te drukken wat ze voelen, willen, verwachten, waar ze bang voor zijn enz.
Een conflict bij kleuters kan je voorkomen of naderhand aanpakken door ze samen bij elkaar te zetten en het erover te hebben: waarom vinden jullie elkaar niet lief, wat is er gebeurd en de kinderen duidelijk uitleggen dat het niet erg is als ze 'bang' voor iemand zijn of als ze het eng vinden mama of een juf te vertellen wat er aan de hand is.
Ze uit elkaar houden of andere ontwijkende tips zou ik niet aan beginnen.
Vervolgens sowieso met degene die na schooltijd voor de kinderen zorgt afspreken om 'een kopje thee te gaan drinken' onder de professionele :-) begeleiding van de kleuters om wie het gaat. 1 Op 1 zijn kinderen anders dan in een groep, geen `haantjesgedrag` o.i.d.
Je hoeft je ook niet te schamen om zoiets aan diegene te vragen, het gaat om jouw kind, de basis moet oké zijn, wat leer je een kind als je om de brei heen draait en situaties ontloopt?
(en andere moeders/vaders/oppassers zijn soms ook nèt mensen :-)
Je zult zien dat het snel voorbij is!