hoe laat moet een kind van 10 jaar naar bed?

Mijn dochter van 10 gaat 9 uur naar bed,is dat te laat?
Haar vriendin moet om half 8.
We praten over door de week,al ze naar school moet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Kijk idd naar wat je kind aankan maar maak wel onderscheid tussen vakanties en reguliere weken.
Maak ook onderscheid in de vrijdag-zaterdag tov de overige dagen in de week.
Overleg met je kind wat jouw tijden zijn en geef hierbij onderbouwing over het waarom. Maar jij hebt wel het laatste woord over de bedtijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Half8 is wel heel vroeg ik ging toen ik 10 was om half9 naar bed maar 9uur is mischien wel een beetje laat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging altijd om 9uur.
Ik was dan goed uitgerust de volgende ochtend.
Als dat bij jou dochter ook zo is is het denkik wel oke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om half 9 vind ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind dat dat niet aan leeftijd ligt maar aan het kind
komt jou kind 's morgens goed wakker uit bed of niet?
zo niet ja dan zou ik zeggen vervroeg het met een half uurtje en kijk hoe dat gaat
en wat betreft dat vriendinnetje half 8 vind ik ook wel wat vroeg maar misschien ligt zij nog een tijdje te lezen oid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is afhankelijk van hoe je kind is. het ene kind is vroeg op en gaat vroeg naar bed en de ander is laat op en gaat ook iets later naar bed. en niet elk kind heeft evenveel slaap nodig.als je 9 uur al een beetje laat vind,dan kun je ze ook iets eerder naar bed sturen met een boek.( slaap je niet dan rust je toch...).en dan hebben jullie als ouders ook nog even samen voor je zelf naar bed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oudste zoon (19) gaat hier altijd als eerste naar bed, rond half 10, hij heeft dat nodig en gaat nog wat lezen of zo.
Dus helemaal afhankelijk van hoeveel slaap het kind nodig heeft, dit kan erg verschillen.
+1
Dat hangt er vanaf hoe vroeg je dochter 's morgens moet opstaan. Het gemiddelde dat een kind van die leeftijd moet slapen is 10 uur.
Ook heeft het ene kind meer slaap nodig dan het andere. Het vriendinnetje dat om halfacht reeds naar bed moet heeft dat misschien nodig, of moet heel vroeg opstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is het om 8 uur naar boven, poetsen, wassen, plassen en om 8.45/9 uur licht uit.
Mijn dochter houd van lezen in bed. En dat vind ik prima. Maar om 8.15 ligt ze er wel in. Het licht doet ze zelf uit rond kwart voor 9.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou tussen 8 en 9 een mooie tijd vinden... 8 uur tanden poetsen wassen etc. en dan in bed een boekje lezen om vervolgens om 9 uur te gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij was er een regeling
ik denk dat ze in groep 6 zit dus 8 uur
groep 6= 20:00 uur
groep7= 20:30
groep8=21:00

Let wel op dat ze het is gewend om 9 uur te slapen dus haar biologische klok laat haar pas om 9 uur in slaap vallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9 uur voor een kind van 10 vindt ik laat zeker als het door de week is.Zo rond 20.00 is een redelijke tijd.Mijn dochter mocht dan 1 keer om 20.30 naar bed en vr en zat later.
Zo rond 21.00 uur en soms ook weleens tot 21.30 uur
Mijn dochter zit nu in groep 8 en gaat om 21.00 uur naar bed.En toen ze in groep 7 was zo rond 20.30 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Half 9 tot negen uur is een goede tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf nog niet kinderen, maar hoe mijn ouders het deden:
toen ik 10 was moest en zou ik gtst kijken (eigenlijk al op jongere leeftijd) en op die leeftijd mocht ik dus tot half 9 opblijven (en daarvoor vroeger hoor, dan mocht ik alleen het 'voorstukje' van gtst zien). Voorwaarde was dat ik in pyjama zat, mijn tanden poetste tijdens de reclame en daarna naar bed ging. Op vrijdag en zaterdag waren mijn ouders iets milder, maar over het algemeen waren ze vrij consequent.

Het ligt er natuurlijk aan wat het kind zelf aan kan. Er zijn kinderen die weinig slaap nodig hebben en je hebt kinderen die juist lang moeten slapen om de volgende dag weer fris en fruitig te zijn.

Op een website waarin de slaapbehoeften van kinderen worden aangegeven (ik zal de bron vermelden) staat dat een kind van tien 9 uur en 45 minuten slaap nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik 10 was denk ik 10 uur, in de winter vaak 9 uur omdat het dan vroeger donkerder werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kind smorgens niet wakker te krijgen is, moet ze vroeger naar bed. Dan is een uur of 8 een prima tijdstip.

Maar als ze dan al naast haar bed staat, is het geen probleem.

Je moet dus kijken naar hoeveel slaap ze heeft, en hoe ze smorgens wakker wordt, of ze uitgerust is of niet, en of ze overdag ook in slaap valt. Want als ze overdag ook in slaap valt, na school, of vlak na het eten, of smorgens niet wakker te krijgen is, dan kan je haar beter vroeger naar bed sturen om 8 uur. En dan dat ze soms op mag blijven tot 9 uur. De ene keer zal ze het dan zelf aangeven, de andere keer kan je het voorstellen. Ze zal zelf zeggen of ze dat wilt of niet.

Maar als ze gewoon naast haar bed staat smorgens, de hele dag klaarwakker is, is het geen probleem dat ze om 9 uur gaat slapen.

Het ligt helemaal aan haar en hoeveel slaap en rust ze nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemiddeld gezien gaan kinderen van 9 a 10 jaar gewoon netjes rond 7 uur naar boven toe om te douchen en tanden te poetsen. Daarna moet er nog even tot rust gekomen worden in de slaap kamer zelf. (dat houd in dat ie graag nog even een kwartiertje leest of speelt) en vervolgens is het rond 8 uur dat ie in bed nog even wat leest en om half 9 vind ie t vaak wel best en wil ie wel slapen.