onze dochter van 13 wil met een groep meiden (12/13 jr) naar een 12+ disco. Nu willen ze alleen op de fiets. Ben de enige ouder die tegen is. Wat nu

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Besluiten of je bij je eigen principes wilt blijven en staan voor wat je zegt, of dat je mee wilt doen met je 'vriendinnetjes' en zwicht voor peer-pressure. Daar zijn ouders namelijk ook niet immuun voor.

In beide gevallen geef je je dochter en passant ook nog een voorbeeld. Ik zou voor het eerste gaan-wellicht niet de makkelijkste weg, maar wel trouw aan jezelf en je eigen principes. Iets belangrijkers kun je een 13-jarige niet leren, ook niet als ze er heel boos om wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de ene kant heb je gelijk, pubers moeten leren dat 'maar iedereen gaat' op zich nog geen goed argument is, en dat soms iets echt niet mag. Maar ik ken ook de andere kant van het verhaal, van de gevolgen die het wel degenlijk kan hebben als je door te veel van dit soort gevallen buiten de groep gaat vallen, en wat dat doet met je eigen sociale ontwikkeling. Met zijn allen naar het zwembad? nee, dat is te ver fietsen voor jou. Met zijn allen naar de tienerdisco? Nee, dan moet je door het donker, je vader moet werken en ik kan je niet ophalen. Met zijn allen naar het strandje aan de plas? Nee, dat is zo'n vleesmarkt, er wordt zoveel geflirt, niets voor jou. Totdat ik uiteindelijk überhaupt niet meer gevraagd werd om mee te gaan. Sociale interactie met de groep is óók één van de belangrijkste dingen die je een 13-jarige kunt bijbrengen. Ik denk zelf dat sommige ouders het belang van 'iedereen gaat' wel eens kunnen onderschatten. Ik weet in ieder geval dat mijn eigen ouders dat deden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook bewust niet gezegd WELKE keuze ze moet maken of welk compromis ze moet sluiten, alleen dat het HAAR beslissing moet zijn, en niet 'omdat-alle-andere-ouders-het-ook-doen'. Maar eerlijk is eerlijk, mijn dochter stond met 12 al met een tamelijk onbekend meisje op Geuzenpop en ging op haar dertiende alleen met een vriendin een dag naar Amsterdam ; ik weet gewoon dat ik dat kind (en de betreffende vriendin) 100 % kan vertrouwen. Mijn jongste mag dat op haar achttiende vermoedelijk NOG niet, want die ken ik een klein beetje. Maar die mag al wel naar een schoolfeest waar iedereen heen gaat, of met vriendinnetjes in een restaurant eten (in Duitsland een tamelijk gewoon uitstapje voor tien/elfjarigen).
De keus hangt dus ook van het kind af, tolerante of strenge ouder. Zolang je weet dat je de beslissing neemt die het beste is voor JOUW kind, moet je daar achter blijven staan.

Andere antwoorden (15)

Op het moment dat ze er heen fietsen is er vermoedelijk nog daglicht. Dan is het toch niet zo bezwaarlijk om ze daar gezamelijk heen te laten gaan? Maar ik kan me goed voorstellen dat je ze niet in het donker terug wilt laten gaan. Spreek dan een terugfietstijd af, dan zorg je dat jij daar voor de deur ze opwacht en mee terug fietst.
12 jaar geleden
Nou wil ik niet achterdochtig doen, maar weet je zeker dat je de enige ouder bent die tegen is?
Zegt je dochter dat, of heb je de andere ouders gesproken.?

Ik zei dat vroeger ook: Mam, iedereen mag, alleen ik niet!! Zonder dat ik wist of dat waar was of niet..
Ik probeerde zo mijn zin te krijgen.
Ik zou even met de andere ouders praten. En als ze het inderdaad goed vinden, vragen waarom ze dat zo zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk hè, dat loslaten? Vooral dochters wil je beschermen. Toch is 12 jaar een normale leeftijd voor een tienerdisco. Ik neem aan dat de fietstocht jou zorgen baart?
Als jij de enige ouder bent die 'moeilijk' doet, betekent dit, dat de andere meiden wel met z`n allen gaan en dat betekent dat ze niet alleen hoeft te fietsen. Dat is al een punt dat positief is. Ik zou mijn dochter eerlijk zeggen dat je bezorgd bent, maar er in mee kunt gaan op jouw voorwaarden die je dan wel stelt.
Alleen als ze NIET alleen op de fiets gaat en jullie belt als ze toch alleen komt te staan. Dan komen jullie haar halen.
Meiden op die leeftijd zijn zelf nog onzeker en een beetje bang misschien als het de eerste keer is. het is in elk geval spannend en het hoort erbij om alleen je weg te gaan op gegeven moment. Op deze leeftijd zijn ze nog niet zo dat ze elkaar in de steek laten en je knt haar vriendinnen ook op het hart drukken dat ze bij elkaar bljven. Zo niet, dan gebeurt het voorlopig niet meer, want dan kan je haar nog niet vertrouwen!
Aan haar de keus, hoe ze hiermee omgaat. Succes, zo`n eerste keer is altijd spannend maar zo belangrijk voor de ontwikkeling van een puber.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel heel goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
als je haar niet laat gaan zal ze ze je waarschijnlijk een poosje niet willen zien...
ik ben nu pas net 14 maar ik vind disco's echt niet leuk ofzo maar daar gaat het niet om als ik met een stel jongens wil gaan zwemmen of weet ik veel wat en als ik dan niet mag dan vind ik dat gewoon echt niet leuk.
denk het via toen jij jong was en dat jij naar de disco wou maar dan niet mag hoe je je dan voelde...
ik hoop dat je me snapt.
groetjes ferdy
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het ver weg of dichtbij ik denk dat je er niet zk een probleem van moet maken ze moeten toch hun eigen verantwoordelijkheid krijgen ik zou haar gewoon laten fietsen ze fietsen met een hele groep dus dat is ook weer een pluspunt je moet Ze toch eens los laten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker laten gaan desnoods ga je haar schaduwen maar doe net alsof je je dochter wat vrijheid gunt.. 
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-, getuigt niet van vertrouwen. Dat is toch 1 van de belangrijkste dingen die er tussen ouder en kind moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat niet om vertrouwen. Gaat om de veiligheid van het kind appeltje.
Mij lijkt een compromis het beste. Ik zou haar persoonlijk niet op de fiets zomaar laten gaan, zeker als ze terug komt in het donker lijkt het me best eng. En zeker een groep meiden van die leeftijd. Misschien moet je ze brengen, lijkt me wel goede oplossing, kun je ze ook weer ophalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze sullen het een keer moeten leren. Groepsdruk kan zoals SuzyQ heel terecht opmerkt heel zwaar zijn. Wellicht kan je een compromis sluiten. Als die disco pas laat(er?) is afgelopen en je er niet gerust op bent 's avonds staat ze er misschien nog voor open dat je op de terugweg met ze mee fietst. Het is wat extra werk maar waarschijnlijk beter uit te leggen dan brengen en ophalen. Leg iig uit dat het er om gaat dat je zelf gerust wil zijn en dat het er niet mee te maken heeft dat je haar niet vertrouwd (want zo komt het bij pubers al snel over).

Zolang het niet donker is vind ik het sowieso niet nodig. uiteindelijk gaan ze op die leeftijd (mag ik hopen) ook zelfstandig naar school. Er is ook niks op tegen om een oogje in het zeil te houden maar met 13 jaar begint de pubertijd toch toe te slaan. De een heeft graag een ouder die voor taxi speelt (ook altijd een goede smoes). De ander wil juist zelfstandig zijn. Beide heeft voor en nadelen en ik kan me nog heel goed herinneren hoe sterk ik zelf die onafhankelijkheid opzocht en het belangrijk vond dat mijn ouders mij er mee vertrouwde dat ik niet in 7 (of meer) sloten tegelijk zou lopen. Ik vond het zelf ook behoorlijk beledigend als mijn ouders mij niet met redelijk eenvoudige dingen wilden vertrouwen en dit was dan ook een recept voor weken onenigheid. (Ik heb zo eens keihard geweigerd om mijn moeder te beloven dat ik niks zou stelen toen ik op die leeftijd met een groep de stad in ging op een middag. Niet omdat ik van plan was om iets te stelen maar omdat ze niet aannam dat het vanzelfsprekend was dat ik dat niet zou doen. We hebben weken overhoop gelegen omdat ik vervolgens toch ben gegaan en bij terugkomst uit puur protest weigerde te vertellen waar ik allemaal geweest was.)

De straten zijn ook lang niet zo onveilig als sommige nieuws en SBS6 berichten doen vermoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Als je zo begint kun je net zo goed de rest van je leven in je bed blijven liggen met de dekens over je hoofd. Niet te angstig, we leven niet in Rio de Janeiro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk blijft het altijd de eigen keuze natuurlijk. Maar ik denk wel dat die keuze om de juiste reden gemaakt moet worden. Is het echt omdat idd de straten niet veilig genoeg zijn of is het meer omdat de kinderen net wat sneller opgroeien dan je verwacht... Iig; ik weet nog heel goed hoe ik zelf was en ik was niet gemakkelijk dat geef ik zo toe maar een aantal dingen blijven wel hetzelfde: alle pubers willen de erkenning dat ze volwassen aan het worden zijn. En de een kan je natuurlijk beter vertrouwen dan de ander. Dat moet altijd per persoon bekeken worden. En je hoeft niet per se voor taxi te spelen om ze in de gaten te houden.
Ik zou dochter mee laten fietsen met de groep .
samen uit ,samen thuis .
Het is wel handig als de ouders weten hoe ver de afstand qwa fiets tijd vanA naar B is .

En dochterlief moetthuisfront wel ff een smsje sturenwanneer ze terug gaan fietsen .
Neem dan wat flexibel de tijd meiden dollen nu eenmaal
ismijn ervaring met fietsende dochters die uitgaan .

Wens ze maar veel plzier en vertrouw erop dat het goed gaat .
Tis meestal de angst vd ouderszelf die ze parten spelen .
succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen je mag naar die disco maar onder mijn voorwaarden. En deze is ik breng je en ik haal je. Anders geen disco, je vrindinen mogen ook mee rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is toch zonde van je tijd? en bovendien is dat niet leuk voor die kinderen, ze vinden het spannend om er alleen op uit te gaan.
ik zou gewoon een voorwaarde stellen: nooit alleen fietsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonden van je tijd de veiligheid van je kids, ze worden overdag al van hun fietsen geslagen door een groepje medelanders, nee disco oke maar dan wel als 12 jarige op mijn voorwaarden.
als het minder dan 5 km is lekker laten gaan, is de afstand groter dan moeten ze maar met de bus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben van mijn ouders nooit met de fiets naar een fuif mogen gaan ongeacht hoe oud ik was of hoe dicht bij het was. Ik vond het toen absoluut nieut leuk (want inderdaad al men vrienden en vriendinnen mochten dat wel). Ze zijn mij altijd me de auto komen halen zodat ze zeker waren dat ik veilig en wel thuis was. Ik heb het niet altijd leuk gevonden maar snap het nu wel. Laat je niet doen door wat andere ouders vinden, iedereen heeft zijn eigen regels en jij hebt de jouwe. Voet bij stuk houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees niet te angstig. Je maakt meer kapot als je haar als enige niet mee laat gaan dan je denkt. Je ligt er op die leeftijd al gauw buiten. Mischien spreekt je dat erg tegen, begrijpelijk, maar kinderen zijn nou eenmaal niet zo rationeel als volwassenen.

Laat ze met z'n allen gaan. Tenzij je in Amsterdam-Zuid woont ben je iets te angstig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel begrijpelijk dat je bang bent. Maar je dochter fietst toch niet alleen? Ze is met een groep. Dat lijkt me toch een pak veiliger. Ik zou haar laten gaan, maar haar zeker waarschuwen dat ze niet alleen mag fietsen of met iemand anders dan haar vriendinnen.
Spreek wel een uur af met de andere ouders dat ze moeten thuis zijn, zodat je niet nodeloos moet zitten wachten.
Wees dapper en laat haar een beetje los :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
praat met je dochter er rustig over vraag wat ze zelf vind .
streek af hoe laat ze tuis moet zijn.
zorg dat ze haar mobiel mee neemt .
en hou regelmatig contact .