Mijn dochtertje van vier wilt heel graag aan mijn borsten zitten, vaak heb ik tegen d`r gezeg d dat ik het niet leuk vind maar ze herhaalt het weer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (6)

Waarom wil ze dit dan? Ben je zwanger?

(Mijn zoontje is 4, en ik ben zwanger, hij weet dat de baby straks moet drinken uit mijn borsten dus hij vind ze reuze interessant.)

Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden, en een niet te groot punt van maken. Je bent haar moeder, en je hoeft er niets sexueels achter te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borsten zijn natuurlijk ook zacht en warm, dus ik snap wel dat voor een kindje prettig voelt. Mijn zoontje doet dat ook af en toe. Ik haal rustig zijn handje(s) weg en zeg dat ik het niet wil. Als hij niet luistert ga ik een eindje verderop zitten (want hij kan het alleen doen als hij op schoot of dicht naast me zit). Ik vind dat hij moet leren mijn grenzen te respecteren en dat hij moet leren dat als iemand iets niet prettig vindt, hij het niet moet doen. Maar ik maak het ook niet groter dan het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfecte oplosssing, en goed antwoord, vooral dat je er bij zet over grenzen respecteren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij krijg je ook 'n plus, al is het om alleen maar die onbegrijpelijke - te compenseren!
Maar vooral 'n plus voor het antwoord!
Hoe meer aandacht je eraan geeft, des te leuker wordt het voor je dochter. Ze ziet het als een soort van spelletje. Daarmee krijgt ze aandacht. Ze is nog niet oud genoeg om door te hebben dat t negatieve aandacht is.

Blijf wel duidelijk je grenzen aangeven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het. Kennelijk voelt het gewoon lekker. Alle 3 mijn kinderen hebben het gedaan, de jongste van bijna 4 nog wel eens. Ik zeg ook gewoon dat ik dat niet prettig vind, en ook dat het "gewoon niet zo hoort", zeker niet waar andere mensen bij zijn. (en voor er mensen steigeren en minnen omdat ik preuts zou zijn: ik heb mijn drie kinderen allemaal lang borstvoeding gegeven, ook in het openbaar)
Gewoon rustig blijven herhalen, en inderdaad, even ergens anders gaan zitten als ze niet ophoudt. Het wordt vanzelf minder, mijn kinderen van 7 en 9 doen het niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een periode zoals er vele zijn bij kinderen. Niet te veel aandacht aan geven. Telkens zeggen dat je het niet leuk vindt heeft geen effect, want dat snapt een vierjarige nog niet.
Duw het handje weg, sta recht en leid haar aandacht af. Dat is het leuke aan kindjes van die leeftijd: ze zijn zo gemakkelijk af te leiden. Als je het op die manier doet, zal je zien dat ze er na een tijdje helemaal niet meer aan denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van 4 snapt dat echt wel! Met een kind van 4 kun je op een normale manier praten en die kun je echt heel goed uitleggen wat wel en niet mag, en wat je wel en niet leuk vindt, in goedlopende volzinnen, inclusief bijzinnen.
Maar een kind van 4 vergeet dat ook wel weer snel, en gaat nog erg af op eigen gevoel. Dus of je het nou zegt, of de hand wegduwt, het kind weet het en snapt het, maar het is sterker dan "hij/zij". En dus moet je gewoon geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk kind van 4 jaar is anders. Ik heb ondervonden dat afleiden de beste manier is om dit ongewenst gedrag te beperken en helemaal te laten verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met Siska eens, Haivon. Jij gaat ervan uit, dat na het snappen ook het volgen van regels komt. Maar dat is niet zo. De socialisatie gaat door tot 8 a 9 jaar. Daarna kunnen kinderen pas denken volgens regels, en derhalve geloven ze ook niet meer in Sinterklaas. Snap je, jouw verwachting is toch echt een brug te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan heb je niet begrepen wat ik bedoel. Ik ben het wel helemaal eens met Siska dat elk kind anders is.
Maar ik heb niet gezegd, juist niet, dat zeggen dat het niet mag voldoende is. Ik heb gezegd dat je het wel kunt uitleggen (aan de meeste kinderen dan, daar wil ik wel in meegaan) wat wel en niet mag. Net zoals je een hand kunt wegduwen om duidelijk te maken dat iets niet mag. Maar ik ben er erg voor om kinderen vroeg te leren om met taal te communiceren.
Maar ik ben mij er zeker van bewust, en dat heb ik ook geschreven, of in ieder geval bedoeld, dat het begrijpen niet betekent dat ze er ook naar handelen. Daarvoor moet je gewoon nog geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je alles met afleiding af wilt leren....zo leer je je kind jou later ook af te leiden, of dingen non-verbaal op te lossen. Praten is de beste taktiek om je kind de taal te leren en dingen op te lossen! + voor Haivon
mijn kinderen doen niets liever!!! (nou ja...)

maar gekheid, ze zijn nu al zo groot dat ze als ze staan hun hoofd op mijn borsthoogte hebben. Als we knuffelen, of ik geef ze een afscheidskus leggen ze demonstratief hun hoofd tegen of tussen mijn borsten.

Ik maak dan soms een grapje en zeg, he dat is prive en dan zeggen ze altijd dat het zo fijn en zacht is.

Ze zijn al zo groot dat ik wel uitleg dat IK het soms niet wil hebben. Meestal ga ik er maar van uit dat het over is voor ze het huis uit zijn, het zijn voor de rest ook vreselijke knuffelaars, heerlijk.

Zit echt niks bij om je zorgen over te maken
amigo