Is het gebruik van een speentje te stimuleren? Of wanneer ze de duim/vingers wil gebeurt dat toch wel?

Ik heb zelf tot mijn 15e snachts geduimd, 5 beugels gehad en mijn broertje tot zijn 20e.
Je snapt wel dat ik liever heb dat mijn dochter (1maand) niet gaat duimen en de zuigbehoefte uit de speen haalt.
Ik heb verschillende speentjes geprobeerd en Ze heeft er nu een waar ze tevreden mee is. Maar valt die uit dan sabbelt ze op haar handje. Is dat erfelijk?
We doen wel trouw die speen er elke keer in. Maar je kunt niet elke keer voorkomen dat hij uitvalt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Ik heb even wat info gezocht over duimzuigen en het volgende gevonden.
Duimzuigen/zuigen op handen is opzich niet erfelijk. Echter de zuigreflex (de behoefte om ergens op te zuigen) is wel genetisch wat dit zit in onze natuur. (Bijna elke baby krijgt een fijn/veilig gevoel van zuigen).

Zoals je zelf al aangeeft is het natuurlijk belangrijk ervoor te zorgen dat je kind niet aanwend om te gaan duimen aangezien er veel nadelen aan zitten (o.a. tand problemen, maar ook slikklachten en praatproblemen (zie bron ).
Terug naar je vraag:
Het is zeker goed om het gebruik van een speentje te stimuleren omdat dit veel makkelijker weer af te leren is dan duimen(bijv. bij leeftijd van 1 jaar).
Ik denk dat je/jullie al goed bezig zijn door elke keer die speen weer aan te bieden! Af en toe op de hand zuigen zal niet heel erg zijn, als de speen maar het merendeel gebruikt wordt.

Over het afbouwen van het speen gebruik staat in de bron o.a.:

Afwennen van de speen
Vanaf de leeftijd van een jaar is het verstandig om te kijken of je kind zonder speen kan.
Voor het afwennen van de speen kan je het beste een moment uitkiezen waarop je kindje gezond is en geen last heeft van de tanden.
Daarnaast is het belangrijk dat er geen grote veranderingen of spanningen zijn, zoals de geboorte van een broertje of zusje, of een ziekenhuisopname van vader of moeder, of een scheiding.
De speen kan steeds korter worden gegeven, op vaste tijden
Heeft je kindje overdag een speen, dan kan je bijvoorbeeld beginnen met alleen de speen in huis, daarna alleen in bed, dan alleen ’s avonds in bed, etc.
Je kan je kindje ook eerst een nieuwe knuffel geven, die je een aantal dagen tegelijk met de speen aan hem geeft.
Als je daarna begint met het weglaten van de speen, blijft de knuffel over.
De speen moet worden terug gegeven als je kindje in plaats daarvan op duim of vingers gaat zuigen.
Dan kan je het een paar maanden later opnieuw proberen.
Gaat je kindje niet duimzuigen, dan is het even doorzetten, maar na ongeveer twee tot drie weken is de speen meestal vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een duim / vinger heeft een kindje altijd bij de hand ( lol) maar een speen kan je beneden neerleggen bijv als je kindje gaat slapen dus als je kindje wil sabbelen pakt ie zijn duim wel , hoewel die van ons de speen heeft en als ie hem kwijt is niet gaat duimen dus het verschilt per kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel lukken, maar het gaat niet altijd goed.
Bij onze oudste twee hebben we een speen aangewend zodra ze begonnen te duimen. De oudste heeft tot ze 3 was een speen gehad, alleen 's nachts.
De tweede werd toen hij bijna een jaar was zo verkouden, dat hij zijn speen niet in kon houden, omdat zijn neus dichtzat. We hebben de speen daarna gewoon niet meer terug gegeven, en hij heeft ook nooit meer geduimd.
Onze jongste was een ander verhaal, die heeft nooit een speen gewild en was een enorme duimzuiger, dag en nacht. Sinds een goede maand is ze van de ene op de andere dag gestopt, ze is 3,5. De grote truc bij haar was nagellak.
Maar het is zeker de moeite waard om te proberen de speen aan te wennen in plaats van de duim. Wordt ook geadviseerd door logopedisten en tandartsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zuigen op haar handje is niet erfelijk. Elke baby zoekt iets om op te sabbelen, en dat handje is het best bereikbaar.

Maar als je baby de duim in de mond begint te stoppen is het beter een speen aan te bieden. Elke keer als je ziet dat ze ergens op zuigt telkens de speen aanbieden.

Een speen heeft een aangepaste maat en vorm en een speen is gemakkelijker af te leren omdat de speen daadwerkelijk weggenomen kan worden.

Het afwennen van de duim vraagt om veel meer medewerking van het kind en dit is op jonge leeftijd nog erg moeilijk.
Veel kinderartsen bevelen daarom de speen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf tot mijn 12e jaar geduimd. Ben er mee gestopt toen ik naar de middelbare school ging.
Mijn zoon en dochter hebben beide even geduimd en nooit een speen gehad. Het is dus niet erfelijk.
Ik ben er persoonlijk niet voor om een kind voortdurend een speen aan te bieden. Het lijkt wat dwangmatig. Bovendien kan het ook heel lastig zijn om de speen weer af te wennen. Op GV zijn daarover al diverse vragen gesteld.
Duimen is niet zo slecht. Ik heb er niets aan overgehouden, ook geen vooruitstekende tanden.
De duim is altijd bij de hand, een speen kan vallen of zoekraken.