Hoe slecht(of niet) is het om te roken en borstvoeding te geven?

Heb het niet over een kettingroker, maar een "sociale" roker...soms na het eten... etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah, als het 'sociaal' roken is, kan ze het toch makkelijk laten? Je laat je kind toch ook niet uit de asbak likken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaat dat ' sociaal roken'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met Stippel eens:
Je rook NIET waar een baby in huis is!!!
En zeker NIET als je borstvoeding geeft!!!

Antwoorden (8)

Alles wat je tot je neemt, komt in de borstvoeding.
Eet je knoflook, dan zal je dat kunnen proeven in de moedermelk.
Als je rookt, komt dat ook in je bloed en dus in je moedermelk.
Het is niet gewenst dat dit gebeurt. Gemakshalve kan je dat ook 'slecht' noemen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet waar. Niet alles wat je neemt komt hopla zo in je melk terecht. Middelen die via de bloedbaan gaan, zoals alcohol, caffeine, nicotine en veel medicijnen - daar zit een risicofactor. En moeders die veel knoflook eten merken dat hun melk de geur overneemt. Maar het is niet zo dat wat jij eet zo in je melk gaat. Moedermelk is over de hele wereld ongeveer hetzelfde van samenstelling, afhankelijk dan van de leeftijd van de baby en het moment van de dag.
Er is aangetoond dat borstvoeding de negatieve effecten van sigarettenrook, voor bijvoorbeeld de longen van de baby, vermindert. Borstvoeding heeft gezondheids-voordelen voor zowel baby als moeder. Het zou beter zijn als de moeder niet rookt. Maar als zij niet kan stoppen of minderen, is het beter dat ze rookt en borstvoeding geeft dan dat ze rookt en kunstvoeding geeft.

Toegevoegd na 5 minuten:
Roken vermindert de melkproductie, doordat roken het prolactinegehalte verlaagt. Daarnaast heeft de nicotine een negatieve invloed op de toeschietreflex omdat nicotine de vaten vernauwt. De oxytocine die de toeschietreflex veroorzaakt, zorgt dan wel voor een vaatverwijding. Maar de nicotine werkt dat dan weer tegen.
Onderzoek toont aan dat de gewichtstoename van baby's die borstvoeding krijgen van rokende moeders, in de eerste maanden achterblijft in vergelijking met baby's van moeders die geen sigaretten roken. Er is ook een verband aangetoond tussen het langdurig huilen van een baby en het roken van de moeder, mogelijk als gevolg van darmkrampjes. Verder kan een baby last krijgen van misselijkheid, overgeven en diarree.
Ondanks dat onderzoek aantoont dat deze klachten vaker voorkomen bij baby's van rokende moeders, hoeft het niet zo te zijn dat elke baby er last van krijgt. De kans is groter wanneer je rookt, maar ook baby's van niet-rokende moeders kunnen deze klachten hebben.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet zo te zijn dat elke baby er last van krijgt......... Dat risico neem je toch niet, bij een baby?
Amadea
13 jaar geleden
Nee, als je het beste met je baby voor hebt dan doe je dat niet. Maar helaas is de verslaving soms sterker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tekst op borstvoeding.com is 'heavy' en slaat niet of nauwelijks op de vraag. Effecten van nicotine op (borstgevoede) baby's begin je pas te zien boven de 10-15 sigaretten per dag. Moedermelk met nicotine is nog altijd te verkiezen boven geen moedermelk.
Ik heb ook vele jaren gerookt, maar toen ik erachter kwam dat ik zwanger was ben ik gestopt. Ik geef nu nog steeds borstvoeding, mijn dochter is 9 maanden oud. Roken en borstvoeding samen is niet gezond voor het kind, maar hoe slecht het is weet ik niet precies.
Het beste is natuurlijk om helemaal te stoppen. Denk aan je kind en laat de sigaretten lekker zitten. Wat is er nou belangrijker dan je eigen gezondheid en natuurlijk die van je baby.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nadelen genoeg aan en die heeft Amadea wel genoemd.

Ik wil er nog wat aan toevoegen:

Ik vind dat je NIET hoort te roken in een huis waar een baby in huis is.
De lucht blijft er ook hangen en zo'n kind heeft recht op een zo zuiver mogelijke lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegelijkertijd? Je geeft je kindje de borst en zit dan "sociaal" te roken?
Dat is zeer slecht. Je baby in de rook laten liggen? Niet doen!
Voor iedereen is meeroken slecht, en zeker voor een teer baby'tje.
Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die min? Onderbouwing?
Het is zowiezo slecht om borstvoeding te geven en ook nog roken, of het nou veel is of weinig! Het komt in je melk terecht uiteindelijk en je kindje drinkt het ook nog eens op!

Dan kan je nog beter gewoon babymelkpoeder kopen, en je kind dát geven, dan weet je tenminste zeker dat je kind gezond opgroeit!

Toegevoegd na 49 seconden:
Ik bedoel, dat de combinatie moedermelk én roken slecht is, niet dat borstvoeding slecht is natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is absoluut niet waar. Nicotine wordt in het maagdarm-kanaal afgebroken, het babylichaampje doet daar niet zo veel mee. Moedermelk met nicotine is nog altijd te verkiezen boven geen moedermelk. De nadelige effecten van geen moedermelk zijn vele, vele malen groter dan moedermelk krijgen van een moeder die rookt.
Nicotine komt wel (voor een klein gedeelte) in je melk terecht, maar nicotine wordt in het maagdarm-kanaal van de baby afgebroken. Daarom gebruiken mensen die met roken willen stoppen, ook geen tabletten maar middelen die in je bloedbaan komen (zoals pleisters of kauwgom). Kort gezegd is het zo: roken is altijd voor iedereen slecht, maar het effect van roken op de luchtwegen van een baby die in een rokerige omgeving verkeert is vele malen erger dan de nicotine via de melk. Oftewel: moedermelk met nicotine (borstvoeding met roken) is nog altijd te verkiezen boven géén moedermelk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil nog toevoegen dat baby's van rokende ouders een hogere kans hebben om te overlijden aan wiegedood!