Wie kan ons helpen met het opmaken van onze wieg in de juiste volgorde?

Met de benodigheden zijn we bekent, maar hoe passen we ze toe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Het wiegje maak je in de volgende volgorde op:

Leg een molton onderlegger over het gehele matras. Trek een (hoes)onderlakentje glad over de molton. Bescherm het matras en onderlakentje met een smal zeiltje, dat je ter hoogte van de billen van de baby legt. Het zeiltje bedek je met een molton onderlegger of een flanellen luier.
Ter hoogte van het hoofdje leg je een hydrofielluier. Dit is praktisch als de baby heeft gespuugd. Leg twee dekentjes 20 centimeter onder de bovenkant van het lakentje en sla het lakentje terug.

Maak het bedje zo op dat je kindje met zijn voetjes vrij dicht bij het voeteneinde ligt en het beddengoed tot zijn schouder reikt. Deze manier van opmaken wordt verkort opmaken genoemd. Op deze manier kan je baby nooit helemaal onder het beddengoed komen en blijft zijn hoofdje vrij. We adviseren de eerst twee jaar geen dekbed of deken in dekbedhoes te gebuiken. Dit kan veel te warm zijn en je kindje kan zich gemakkelijk onder of in het beddengoed wurmen. Dit kan de ademhaling belemmeren. Het verkort opmaken met een deken en lakentje is veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Het plaszeiltje stamt volgens mij nog uit de tijd van de ouderwetse katoenen luiers, want met de luiers van tegenwoordig heb je zelden of nooit lekkage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeiltjes worden afgeraden, vooral omdat ze niet luchtdoorlatend zijn
Het molton matrasovertrek gaat als eerste, daaroverheen de matrasovertrek of een onderlakentje. Verder gebruik je een los lakentje en een dekentje. Het lakentje sla je met een overslag(rand) om het dekentje. Je maakt het bed zo laag mogelijk op, dit is om te voorkomen dat je baby onder de deken kan belanden. Hou rekening met de lengte van de baby, de deken is uiteindelijk maar zo'n 40 cm. vanaf de onderkant van het matrasje te zien. Dat betekend dat je het overige deel van de deken onder het matras weg vouwt. Mijn ervaring is dat de matras daardoor een beetje schuin omhoog komt te staan vanaf het voeteneinde. Het is een goed idee om dat een beetje te compenseren door oude handdoeken o.i.d. aan het hoofdeinde onder het matras te leggen zodat het matras weer horizontaal ligt. Onder het hoofdje van de baby worden vaak hydrofielluiers gelegd voor als de baby een beetje spuugt, die hydrofielluier vouw je dubbel, het zij in een rechthoek of driehoek en leg je op de plek waar het hoofdje van de baby zou komen te liggen.
Denk aan neutrale wasmiddelen voor het beddengoed, liefst ongeparfumeerd, wasverzachter wordt meestal afgeraden.

Het klinkt allemaal behoorlijk ingewikkeld, ik weet het. Maar maak je geen zorgen. Maak het bedje gewoon naar eigen inzicht op want dat staat, als de babykamer verder af is, zoveel gezelliger dan een kaal matrasje. Zodra de baby geboren is komt er een kraamhulp je huis binnen die hoogstwaarschijnlijk in 1 ruk al die lakentjes van het bedje aftrekt om hem nogmaals op te maken. Vaak laat die ook wel zien 'hoe het hoort'.

Toegevoegd na 5 minuten:
Trouwens, waterdichte moltons of zeiltjes zijn uit den boze, gebruik lucht en waterdoorlatende stoffen, moltons of zeiltjes die waterdicht zijn (bijv. met een rubber of plastic laag) kunnen heel gevaarlijk zijn met een lekkende kruik en kunnen warmtestuwing veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel goeie info en dan een min krijgen, waar slaat het op... Van mij een c+