Onze dochter kopieert het gedrag van haar 2 jaar oudere, vervelende buurmeisje. Hoe kunnen we hiermee omgaan?

Ons buurmeisje (6 jaar) gedraagt zich onopgevoed en is erg brutaal. Onze dochter (4 jaar) speelt bijna dagelijks met haar en we halen het kind maar veel in huis om haar gedrag wat in banen te leiden. Onze dochter is echter helemaal idolaat van haar en imiteert het gedrag van het meisje tot vervelens toe. Houdingen, intonaties, wat ze vindt van dingen (ze vindt bijvoorbeeld sesamstraat ineens voor baby's omdat haar vriendinnetje dat vindt, terwijl ze meedoet en zingt op het moment dat ze ernaar kijkt). We kennen haar ouders natuurlijk wel redelijk, en we zien geregeld dat het kind min of meer zelf een hele hoop mag bepalen. Wij proberen haar dan wel het een en ander mee te geven en ruzie met haar ouders willen we ook niet, dus zeggen we er niet veel van, maar we constateren wel dat onze dochter erg veranderd, en niet ten goede. Wij kotsen inmiddels van het meisje, ze heeft nog weinig krediet, ook omdat we merken dat ze stiekem is en veel fluistert met onze dochter. We hopen dat ze eens zal gaan verhuizen.... Maar ja, dat is geen oplossing. Ook stimuleren we regelmatig om met andere kindjes van school te gaan spelen. We merken dan dat ons kind veel meer ontspannen is en zichzelf kan zijn. Kortom; we weten het niet meer! Heeft iemand een goede raad om hiermee om te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zusje heeft ook zo'n vriendin gehad. Uiteindelijk gaan ze zo vervelend tegen elkaar doen dat ze ruzie krijgen en dat de vriendschap voorbij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop het maar. Lange adem hebben zeg jij dus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onthou dat het om een kind van 6 gaat.. Als je het kind niet een fijne kind vind, praat met de ouders en disciplineer je eigen kind, jij heb meer invloed..

Het beste antwoord

Tsja, lastig en toch ook erg herkenbaar. Hoewel niet in die mate als jij beschrijft, hebben wij ook met enige regelmaat vriendjes van kinderen over de vloer die zich anders gedragen dan wij prettig vinden.
Ik corrigeer ze in hun gedrag, net als mijn eigen kinderen, maar met de toevoeging dat in ons huis, onze regels gelden, en daar hoort bij dat je beleefd bent, geen ruzie maakt, niet slaat, niet praat met volle mond, niet op de banken springt en netjes alsjeblieft en dankjewel zegt etc...

Ik zeg dus heel nadrukkelijk niet dat hun gedrag verkeerd is, maar alleen dat ze zich bij ons aan onze regels moeten houden. Net als op school, bij de sportschool en bij opa en oma ook andere regels gelden dan thuis.
De kinderen die ik ken snappen dat, en gaan daarin mee. (Let op: resultaten uit mijn verleden bieden geen garantie voor jouw toekomst.)

Mijn eigen kinderen kopiëren uiteraard ook wel eens (voor ons) ongewenst gedrag van anderen en daarop reageer ik eigenlijk op dezelfde manier: Wat daar gebeurt gaat volgens de regels van daar, maar hier doe je het op onze manier.

En nu ze wat ouder zijn (10 en 12) voeg ik daaraan toe dat ze altijd moeten blijven nadenken of ze het eens zijn met die manier, en dat ze wijs genoeg zijn om zich niet aan te passen aan regels waar ze niet achter staan.

En nu maar hopen dat dat werkt... (en dat zie je pas aan je kleinkinderen schat ik in)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ga eens met je kind naar de kinderpsygiater zij zijn opgeleid om door te dringen tot je kind en te kijken wat een goede oplossing is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad een waardeloze situatie omdat je a) geen ruzie wilt en b) andermans kind niet mag (en wilt) opvoeden.

Ik weet niet of je in zo'n veilige wijk woont dat je een 4-jarige altijd alleen laat spelen. Bij ons speelden de kinderen op die leeftijd nog "onder begeleiding" en dan zou je (evt met smoezen) het aantal contactmomenten drastisch kunnen beperken. Maakt wel dat je zelf veel op stap moet me je kind maar alles beter dan dit zou ik zeggen.

Verder, dat hebben wij gehad, hebben de 2 jaar oudere buurkinderen ooit een gevaarlijke streek uitgehaald. Dat gaf mij (vond ik zeer zeker) het recht om te zeggen dat het samen spelen ECHT even over was.

Ik zou het kind niet meer zo vaak in huis halen en je dochter DAAR ook niet laten spelen en zo geleidelijk afbouwen. Dit klinkt als een slechte situatie OOK omdat een 6 jarige een 4 jarige nogal kan overheersen.

Dat kun je evt ook als reden naar de ouders toe geven, dat je vind dat ze momenteel relatief te veel in leeftijd/ontwikkeling schelen en dat je wilt dat jouw kind voortaan meer met leeftijdgenoten omgaat (dan hoef je het niet over het gedrag te hebben, je gooit het op de "meetbare" feiten)

sterkte
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze wijk is idd erg geschikt om buiten te spelen, autovrij en overzichtelijk, maar ze speelt wel altijd onder toeziend oog hoor. En idd beperken we het spelen daardoor wel. Maar het meisje staat elke dag voor de deur, en bij mooi weer mag mijn kind best op het speelplaatsje achter de tuin spelen, moeilijk inperken dan. Ook zitten ze bij elkaar op school, niet in dezelfde klas, maar de klassen zijn gemengd en 4jarigen zitten dus bij 6jarigen en de klassen spelen geregeld tegelijk buiten.
En ja, eerst hebben we gedacht, helemaal weren, geen contact etc. Maar dat is ook niet de oplossing gebleken omdat het dan nog spannender en aantrekkelijker wordt om met haar te spelen. Dus toen maar in huis gehaald, knutselen, gezamelijke spelletjes etc. Ik laat idd wel aan de ouders doorschemeren dat ze een hoop schelen en ik niet altijd wil dat ze met elkaar spelen. Ouders zijn ook vriendelijk, verschillen alleen erg van visie op opvoeden. Bedankt voor je antwoord iig. Ik denk dat het nog wat inperken wel een goed advies is.
amigo
13 jaar geleden
Ik wens je HEEL veel sterkte, dat ze in dezelfde klas zitten maakt het NOG moeilijker want ik hoopte voor je dat je het contact zou kunnen minimaliseren maar nu loop je dan het risico dat je dochter op SCHOOL altijd naar dat meisje trekt... Mijn ouders hebben ook jaren een probleem gehad met een meisje dat mijn zus "terroriseerde" en hebben haar daarvoor uiteindelijk naar een andere school gedaan (en toen hebben DIE ouders dat kind een paar jaar later met een smoes ook verplaatst, mijn ouders hebben het probleem echter nooit eerlijk aangekaard bij die ouders, dat durfden ze niet of vonden ze ongpast). Het is lastig, VOORAL omdat wat iemand anders schreef OOK absoluut een feit is: dat kind is pas 6, die beseft zelf ook nog niet volledig hoe en wat.
Het buurmeisje kan er niets aan doen: ze is nog maar 6 jaar. Mijns inziens is het dan ook geen goed idee om haar 'weinig krediet' te geven of iets dergelijks. Het is nog maar een kind, vergeet dat niet.

Kennelijk hebben haar ouders heel andere ideeën over opvoeden dan u. Ik vind eigenlijk: It takes a village to raise a child...Maar uit ervaring weet ik dat mensen met kinderen zich erg snel aangevallen voelen als jij hun kind corrigeert of terechtwijst, of de ouders zelf aanspreekt op het gedrag van hun kind. Daarmee laat je dan eigenlijk zien dat die ouders het in jouw ogen niet goed doen met de opvoeding. En dat ligt erg gevoelig bij de meeste mensen.

Ik zou me er dus niet of nauwelijks mee bemoeien en ervoor zorgen dat uw kind zo min mogelijk met het buurmeisje in contact komt. Meer met andere kinderen laten spelen, niet steeds de deur openzetten voor het buurmeisje, voor mijn part een smoesje bedenken als het kind weer voor de deur staat.

In het uiterste geval kunt u eens met haar ouders gaan praten, maar de kans is groot dat dit alleen maar tot misverstanden, ergernissen of zelfs conflicten leidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is ook zo. Dat houden we ons altijd voor ogen. Het kind is een product van haar opvoeding. Maar ze heeft ook een soort negatieve inslag, wat ik bij maar heel weinig kinderen signaleer. Dat maakt dat wij ons aan haar ergeren. En ach ja, sommige kinderen zijn nou eenmaal irritant en andere sluit je direct in je hart. Maar idd spreek ik haar ouders er liever niet op aan, omdat iedereen het voor zich moet weten hoe hij/zij zijn kind opvoedt. Ik probeer mijn dochter in te laten zien dat zij het gedrag van het meisje niet hoeft te kopieeren, dat zij al leuk is van zichzelf. Alleen is het voor een kind van 4 zo gewoon om gedrag na te doen, pech voor ons dat het nou net dit kind is....
Meteen paal en perk zetten aan hun omgang.
Je dochter is nog geen 4! Jij bepaalt toch met wie ze omgaat!
Je riskeert misschien onprettige reacties van je buurvrouw, maar wie is er het belangrijkste voor jou? Ja natuurlijk, jouw kind.

Probeer de leemte die er onstaat als het buurmeisje niet meer komt, op te vullen met andere kindjes uit te nodigen.
Ga met haar weg of haal leuke dvd's in huis, zodanig dat je kindje het buurmeisje zo min mogelijk mist.

Als ze huilt en blijft vragen naar het buurmeisje, probeer je haar uit te leggen waarom je niet meer wil dat ze komt.
Kinderen op die leeftijd begrijpen al veel.
Maar leidt ze zoveel mogelijk af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paal en perk stellen bleek niet de oplossing; het maakt het contact alleen maar aantrekkelijker. Minimaliseren werkt wel. Dus dat gaan we dan nog maar meer doen, al komt de zomer er aan en is het dan een stuk lastiger. En ik dacht idd ook, ik bepaal met wie ze omgaat, maar die vlieger gaat maar gedeeltelijk op; op school speelt ze toch ook met kinderen die ze zelf uitkiest en ddus speelt ze daar ook bij het buiten spelen met het bewuste buurkind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op school kan je als ouder weinig doen natuurlijk. Dat is vaak een probleem. Maar op school is ze niet alleen met het buurmeisje, daar zijn ook andere kindjes waar ze mee kan spelen. En het zal toch al beter zijn als ze thuis minder contact met haar heeft. Sterkte met deze, toch wel moeilijke, kwestie.
Ik heb je text gelezen en ik vind het altijd lastig om een antwoord te geven die een beetje bevredigend is. Helaas is dat gewoon niet mogelijk.

Je kan het beste even met de ouders van dat kind gaan praten. Vertel rustig wat je gezien hebt en de taal die het kind gebruikt. Maar ook de stiekemheid die er plaats vind. Je moet ook rustig aan vertellen dat jullie kind het gedrag overneemt en je het niet okay vind.
Probeer hier met de ouders uit te komen en doe dit samen, als een team van ouders. En wat er ook gebeurd, blijf altijd rustig.

Heel erg veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rustig blijf ik altijd, en bij de ouders ligt in feite het probleem van het (niet)opvoeden. Maar (misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraagstelling) ons probleem is feitelijk dat ons kind ongewenst gedrag kopieert. En ze blijkt er niet van te overtuigen dat zijzelf, en haar eigen ik, veel leuker is dan het gedrag van dat meisje; brutaal en onbeleefd en alles saai vinden etc. We stimuleren haar zichzelf te blijven en prijzen haar humor en spontaniteit en beleefdheid. Ook haar fantasie en heerlijke verhalen. Maar als ze haar buurmeisje teveel heeft gezien (ook op school), is ze anders. En daar zoeken we een oplossing voor!
Heb je relaas met aan dacht gelezen.
Je dochter vindt het buurmeisje helemaal te gek en jij ergert je groen en geel aan haar. Een lastige situatie.
Als zij bij jullie thuis brutaal is en dingen doet of zegt die jullie niet goed vinden, zou ik haar corrigeren. Je kunt zeggen dat ze zich bij jou thuis aan jouw regels moet houden. Zo niet, dan mag ze naar haar eigen huis gaan. Je dochter zal dat waarschijnlijk niet leuk vinden, maar dat moet dan maar.
Dat stiekem fluisteren hoort er een beetje bij. Kinderen vinden het reuze spannend om een geheimpje voor volwassenen te hebben, daar zou ik niet te zwaar aan tillen.
Ik zou wel langzamerhand de bezoekjes van dat meisje afbouwen. Het is ook belangrijk dat ze met leeftijdsgenootjes speelt. Nodig eens vaker een klasgenootje uit. Als buurmeisje dan komt kun je rustig zeggen dat ze nu niet kan komen spelen.
Helemaal uitbannen zal moeilijk zijn, maar het wordt tijd dat je dochter ook eens met andere kindjes speelt.

Jullie kunnen ook verhuizen.............

PS. Informeer bij de buren wanneer ze op vakantie gaan. Dan kunnen jullie misschien plannen om juist in de andere weken te gaan. Dat scheelt weer 4 a 6 weken "buurmeisje"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, wij verhuizen, ja die is goed. Je hebt idd gelijk dat geheimpjes er wel bij horen, daar moet ik maar niet te zwaar aan tillen. Gelukkig speelt ze ook heel veel met andere kindjes, en ook genoeg met andere 4, 5 en 6jarigen (ze zit in een gemengde klas), alleen imiteert zij hun gedrag niet en dat van het buurmeisje wel... Dus wat moet ik met dat na-aap gedrag? Ik heb tot nu toe op elk antwoord gereageerd en hoop dat iemand met het ei van Columbus komt op de vraag: hoe ga ik om met kopieergedrag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat ze ook met andere kindjes speelt!
Dat imiteren is een moeilijk punt.
Doet ze dat alleen als buurmeisje erbij is of juist als ze er niet bij is?
Ik probeer iets, maar weet niet of het helpt.
Zeg tegen haar dat je dat heel vervelend vindt en dat je dat niet meer wil (heb je vast al gedaan, denk ik). Als ze het toch doet, negeer haar volkomen. Reageer niet op vragen e.d. Maak haar duidelijk dat je alleen naar je dochter luistert en niet naar het (geimiteerde) buurmeisje.
Knuffel haar niet, neem haar niet op schoot enz.
Pas als ze weer gewoon doet aandacht schenken. Het kan zijn dat het vanzelf overgaat.Op de duur dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als dat allemaal niets uithaalt, dan de volgende la maar opentrekken.
Als ze weer begint, heel boos en geirriteerd (dat lukt je vast wel!) Stop ermee!! tegen haar zeggen. Zet haar desnoods op de gang, omdat je haar niet zo wil zien, tot ze weer gewoon doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeh dat vind ik lastig, dan ga ik haar bestraffen voor haar naäperijen, ik weet niet of dat juist is. Benoemen hebben we al zo vaak gedaan. Ik zat zo eens te denken; misschien moet ik het maar volledig gaan negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestraffen is ook niet de bedoeling. Alleen haar heel duidelijk maken dat je het echt niet meer wil.
Ik ben er zelf ook geen voorstander van, want goed beschouwd is het tamelijk onschuldig.
Succes! (en sterkte)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!
In het leven zul je altijd mensen tegen komen die anders doen en denken, andere uitgangspunten hebben, dan jij. Verhuizen of zij verhuizen is geen optie, want je moet maar afwachten wat een nieuwe situatie brengt. Ik zou bij mij thuis het buurmeisje erop wijzen dat jullie op een andere manier met elkaar omgaan. Je moet dan wel a la minute reageren, want ook een kind van 6 is 'maar' een kind van 6. Laat het kind nadenken over haar gedrag. Waarom zeg je dat nou? Waarom doe je dat nou? Probeer een gesprekje aan te knopen. Dat kan heel goed onder het spelen. Probeer eens samen met beide kinderen te spelen. Of organiseer een poppenkastspel waarbij je de verschillen juist aan de orde laat komen op een komische manier. Voor je het weet liggen jullie met z'n drieën over de grond te rollen van plezier. Ik heb dat zo ook al eens aangepakt en met succes. De poppenkast blijft het kind namelijk wel bij.
Als je last krijgt met de ouders kun je hen uitleggen dat je merkt dat er nogal wat verschillen zijn, niet alleen in leeftijd, maar ook in omgangsvormen. Noem wat onschuldige verschillen en probeer geen oordeel te vellen, maar observeer het zonder oordeel. Het is gewoon leuk om die verschillen eens onder de loep te nemen en zo van elkaar te leren!
Een kind van 6 kan inderdaad nogal op een voetstuk staan bij zo'n kleintje van 4. Net grote zus! Iemand die al verder is en misschien meer mag. De suggestie van samen buiten spelen onder toezicht is zo gek nog niet. Neem beide kinderen eens mee naar een speeltuintje in de buurt en kijk hoe het buurmeisje reageert op andere en vooral oudere kinderen en leeftijdsgenootjes ten opzichte van haar gedrag naar jongere kinderen. Is ze dan net zo in alle situaties? Of voelt ze zich als een soort grote zus ten opzichte van de kleintjes en moet ze 'groot' doen. Probeer dan het kind op haar leeftijd terug te brengen.
Jouw weerstand kan inmiddels op onbewust niveau ook best door gaan werken. Zorg dus dat je je afkeuring op een positieve manier weet te hanteren.
Ouder zijn is bepaald niet makkelijk, dat weet ik maar al te goed, nog dagelijks, uit ervaring. Advies van een professional inwinnen is heus geen schande. Doe wat je hart je ingeeft en bedenk dat het ook 'slechts' een kind van nog maar 6 jaar is. Zelf kun je al enorm veel doen, zonder haar ouders erbij te betrekken.

Ik wens je nog heel veel succes en inspiratie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poppenkast is een goed idee! Ik knutsel en speel spelletjes met ze, maar ik denk dat een rollenspel ook zeker vruchten af kan werpen! Bedankt voor de goede tip! En idd denk ik dat je gelijk hebt wb het grote zus verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn als je iets hebt aan deze tip. Bij ons werkte het, helaas lukt dat nu niet meer met grote pubers van 13 en 16... ha ha ha
In ieder geval heel veel succes met de verdere burenperikelen...
Beste Ariel33.
Ik denk dat je tegen de bierkaai vecht. Het is nu het buurmeisje, maar straks als ze naar school gaat zijn er nog meer invloeden en nog meer mogelijkheden, waarbij jouw dochter beïnvloed kan worden.
Bijna alle ouders die leuke kinderen hadden, en uiteindelijk het leuke totaal veranderde na het schoolgaan.
Daar is niets aan te doen. Je bent je kinderen uren kwijt aan invloeden buiten de deur.
Ook de houding, taal, gedrag en keuzes worden beïnvloed.
Als jouw dochter zo beïnvloedbaar is, zou ik eerder daar wat aan doen, want straks zijn er nog meer die ze kan imiteren. Bespreek het desnoods in alle eerlijkheid en rust met de ouders van het buurmeisje en misschien kunnen jullie samen tot een oplossing komen. Ook zij zouden kunnen meehelpen voor een oplossing.
Als dit jullie dwars zit, zal het steeds meer irritatie geven, en uiteindelijk ook de verhouding met de buren ook aantasten.
Het klinkt hard, maar als de situatie jullie zo hoog zit, zou het misschien jullie keuze moeten zijn te verhuizen, maar daar zullen de problemen niet voorgoed opgelost zijn.
Jij (jullie) doet(n) je best het kind normen en waarden bij te brengen, maar wordt door anderen weer neergehaald.
Ik vrees met grote vreze dat je dit gevecht nooit zal winnen. Je kind in een cocon laten opgroeien is geen optie.
Wel zal je vroeg moeten beginnen eer het te laat is, veel praten en strenge regels stellen.
Later zal ze er profijt van hebben.
Veel kinderen zijn er later achter gekomen dat de strenge regels tot hun voordeel waren, nadat ze zagen dat degenen (vrienden) volledig van het pad afgedwaald waren, aan de drugs en drank en zelfs aan criminaliteit ten onder zijn gegaan.
Geef je pogingen niet op. Jij kan de situatie het best beoordelen en hopelijk werpt het vruchten af.
Succes!