Waarom heeft mijn broertje(3) zo snel een woedeaanval?

Nou als ik mijn broertje een keer over z'n hoofdje aai of aan zijn treintje kom kijkt hij meteen als een duiveltje en roept Grrrrrr en komt woedend op me af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, omdat jij hem altijd pest!

Antwoorden (5)

Misschien vind hij het wel heel vervelend als je aan hem zit of aan zijn spullen komt. Je zou dat op kunnen lossen door gewoon niet aan hem en zijn spullen te komen of het in ieder geval eerst te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de peuterpuberteit ;-)

Er zijn kinderen die op die leeftijd door een hele opstandige fase heen gaan. Ze zijn bij wijze van spreken net aan het ontdekken dat ze 'individuele mensen' zijn, en hebben het daar moeilijk mee. Ze kunnen nog niet goed uitdrukken wat ze willen en voelen, en dus worden ze maar woedend. Ook bezit (MIJN trein) is iets dat uitgeprobeerd moet worden.

Als hij boos wordt als je hem aait, is dat misschien omdat hij daar van schrikt. Sommige peuters zijn daar heel gevoelig voor. Zeg het er even bij als je hem gaat aaien, dat scheelt al een stuk.

Al hij grommend op je af komt, kun je hem het beste straal negeren, dus zeker niet boos op hem worden of extra aandacht geven, want dan denkt hij dat z'n gedrag beloond wordt. Het zijn net puppies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Helemaal goed!+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, het lijkt wel alsof je ervaring ermee hebt! Mooie uitleg! Alleen kan ik niet op waardevol klikken, want ik ben nog in niveau 1.
Omdat hij pas 3 is, hij weet nog niet dat hij dat treintje echt wel terug krijgt.
Van de andere kant beseft hij al wel dat hij (mogelijk) zijn zin krijgt als hij zo doet. Hij moet nog veel leren. en mogelijk kun jij hem daarbij helpen door rustig te reageren en niet altijd zijn zin geven als hij een driftbui heeft. En niet te lang met zijn speelgoed te "spelen" zodat hij merkt dat je het niet afpakt
13 jaar geleden
je broertje is op een leeftijd dat hij weet dat hij zelf een persoon is en door reactie zijn omgeving kan beïnvloeden.

jonge kinderen snappen het begrip delen of samen spelen nog niet, dus het treintje is gewoon ZIJN treintje.
door heftig te reageren maakt ie je duidelijk dat hij dit niet zo'n goed idee vind.

elk kind kent deze fase, en het gaat ook weer over (pfieuw!) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij leert van zich af te bijten...geen leuke manier, maar misschien is het tijdelijk, sommige kinderen (worden agressief) eten teveel suiker en kan ook leiden tot een kenmerk van agressiviteit...