Heeft een kind van 16, dat met beide ouders contact verbreekt, recht op omgang met haar broer van 14?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik stel de vraag voor iemand, het is niet voor mezelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja, daar heeft hij zeker recht op. Als beide daar de behoefte aan hebben.
Als de broer van 14 dat niet wil, dan houdt het ook snel op.
Maar in principe breekt zij met haar ouders, daar staat haar broer los van.
Wie weet wat er allemaal is voorgevallen, waar haar broer niks mee te maken heeft!
Als dat wel het geval is, maar ze toch contact wil houden met haar broer, heeft niemand het recht om ze dat te ontnemen.
Haar ouders niet, niemand niet, tenzij het een serieuze bedreiging kan zijn voor de broer.
Dan kan er verder naar gekeken worden, maar als de enige reden is contact breken met haar ouders, mag zij gewoon contact houden met haar broertje.
Spreekt eigenlijk wel voor zich, en als de ouders nog willen dat ze bij hun terug komt, is het ook niet slim om ook met het broertje te laten breken, dan heb je kans dat het contact helemaal wegvalt. En dit is niet wat je wil als ouders zijnde lijkt mij.
Bovendien is het dan stoken, het broertje van 14 is oud genoeg om zelf te bepalen of hij dat wil!

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is natuurlijk een lastige situatie, en aangezien het broertje nog thuis woont kan omgang er moeilijk zijn om mee om te gaan. Maar als de ouders verder kijken, in belang van de broer, kunnen ze dat niet ontnemen, dat zou ook het broertje schaden.
Meestal is dit helaas niet het geval en bekijken ze het alleen vanuit hun eigen standpunt.
Laat ze redelijk!! nadenken.. en hun zoon ook mee laten denken, die heeft er vaak een hele andere kijk op.
Als hij die durft in te brengen in ieder geval, het zou wel fijn zijn als de ouders daarvoor open stonden.
Anders weet ik niet waar je mee bezig bent als ouder zijnde....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als de broer hier mee instemt, dan wel. Maar de broer is nog geen achttien, dus hebben de ouders het recht van zeggen over de broer, en als zij het contact niet goed vinden, mag het kind van 16 dat dan ook niet meer met de broer. Als het zover komt, kan de rechter er ook over beslissen, maar die heeft daar weer zijn eigen oordeel over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, bijna hetzelfde antwoord ;)"
In principe beslissen de ouders dat maar het is te proberen voor die 16 jarige om een omgangsregeling via de rechter af te dwingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Als ouder moet je maar 'groot' genoeg zijn om zowel het meisje als haar broer elkaar niet te ontzeggen.
En als een ouder het zou verbieden, en ze willen elkaar zien, dan lukt dat toch wel.
Dat iemand haar ouders niet _wil_ zien, betekent toch niet automatisch dat ze haar broer niet meer _mag_ zien, als zowel broer als zij elkaar wel willen zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Recht niet , maar welke gek zou het haar verbieden ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haar moeder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je broer nog bij z'n moeder woont , wordt het moeilijk. Misschien is de beste oplossing dat je broer het aan je moeder vraagt.
Ja, ik vind het een recht van broer en zus om omgang met elkaar te hebben. Zij delen dezelfde achtergrond, zij hebben een bloedband met elkaar, dat kun je niet verbieden. Ik hoop dat ook de ouders inzien dat je broer en zus niet kan en mag scheiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je van récht kan spreken. Wanneer een kind het contact verbreekt met beide ouders (ik spreek nu uit eigen ervaring, mijn zoon was 17 toen hij het contact verbrak, zijn broer 15) vind ik het positief als zij met elkaar wel contact kunnen houden. Het kind verbreekt niet het contact met haar broer. Ik neem tenminste aan dat de broer ook contact met zijn zus wil al staat daar niets over in de vraag. Zij hebben een eigen relatie. Wel hangt het van de omstandigheden af. Wanneer een kind op die leeftijd het contact verbreekt zijn er over het algemeen problemen. Als het kind zich met verkeerde vrienden ophoudt en/of dingen doet die tegen de wet zijn, dan zou ik het wel toelaten dat ze elkaar kunnen ontmoeten maar dan wel met de broer de ontmoetingsplaats bespreken, en dat is dus niet in haar verblijfplaats en met haar vrienden. Misschien is het een wijze broer van 14, vertrouw dan op hem en zijn inzichten, en blijf alert.
13 jaar geleden
Ik zou die vraag bij de broer leggen! Als hij contact wil waarom niet? Het is een conflict tussen dochter en ouders, daar hoeft de relatie tussen zus en broer niet onder te lijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik van wel.ik heb zelf toen ik 15 was afstand genomen van mijn ouders,maar niet van mijn broertje die 3 jaar jonger is.daar heb ik altijd contact mee gehouden.wegingen af en toe naar de mac of ergens anders een broodje eten.het contact met mijn ouders is inmiddels wel wat beter,maar het contact met mijn broer is top en daar komt niets of niemand meer tussen hij is nu ook mijn broer en ik zijn kleine zusje.ik heb er erg veel steun aan gehad dat ik toch nog met mijn broertje kon praten.