Mijn kleinzoon zal de vierde generatie enig kind zijn.Komt dat nog vaker voor??In ieder geval was het al die keren een bewuste keuze!

Ik stel de vraag omdat ik zo vaak lees dat enig kinderenZIELIG zouden zijn!!!Nou in onze familie is het dus goed bevallen!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me niet zo erg als in de vierde generatie kinderloos,want als dat erfelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zielig, enigskinde zijn is diep triest

Het beste antwoord

Het gaat er hier niet om wat de voordelen of de nadelen zijn van enig kind. De vraag is duidelijk. Zijn er meer families waarin enkele generaties lang één kind is gekomen.

Ik heb onze stamboom zelfs even nagekeken, maar nee, niet voor zover ik kan napluizen.
Wel bijzonder trouwens. Waarom eigenlijk die bewuste keuze? Prima hoor, maar ben ik dan weer nieuwsgierig naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt als ENIGE de vraag begrepen,ik heb nog steeds NIET gehoord of het meer voorkomt,maar dat te zijde.

Andere antwoorden (4)

ik zou het vreselijk vinden als ik enig kind was...

Toegevoegd na 20 minuten:
ik denk dat het wel vaker voorkomt, maar dan heel weinig

Toegevoegd na 20 minuten:
ik denk dat het wel vaker voorkomt, maar dan heel weinig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
maar dit is geen antwoord op de vraag.
Ik ken toch wel wat kinderen die enig kind waren thuis, die hebben (toeval?) allemaal 3 kinderen zelf nu. Toch zeggen zij zelf trouwens niet dat dat persé was omdat enig kind zo slecht beviel....
amigo
13 jaar geleden
Dat komt zeker vaker voor, en al zou dat niet zo zijn , dan is het nog altijd de keuze van de ouders. en zeker niet zielig!

Er is zelfs veel onderzoek naar gedaan, zie de bron..

Zijn broertjes en zusjes noodzakelijk voor een goede ontwikkeling? Het antwoord laat zich raden (nee, natuurlijk niet) omdat het hebben van broers en zussen zowel positieve als negatieve kanten kan hebben. Enerzijds kunnen ze elkaar het leven flink zuur maken, terwijl ze anderzijds ook veel plezier kunnen hebben en dingen van elkaar kunnen leren.

Contact met broers en zussen heeft onmiskenbaar invloed op de ontwikkeling van het karakter, de persoonlijke controle en de sociale vaardigheden. Maar dat is niet voorbehouden aan het hebben van broers en zussen. Alle hechte relaties van het kind hebben invloed. Het maakt daarbij niet uit of dit alleen de relatie met de ouders is, of ook de relatie met broers en zussen.

Sommige onderzoekers denken zelfs dat het opbouwen en onderhouden van vriendschappen het sterkst beïnvloed wordt door de relatie van kinderen met hun ouders. Broers en zussen zouden dan eventueel als plaatsvervangers van de ouders kunnen fungeren.

Interessant in dit verband zijn de onderzoeken die zich concentreerden op de grootte van gezinnen. Hieruit is namelijk gebleken dat de verschillen tussen enig kinderen en oudste kinderen opvallend klein zijn. Oudste kinderen en enig kinderen vormen dus eigenlijk één groep. Jongste kinderen uit grotere gezinnen vormen daarentegen wel duidelijk een andere groep dan enig kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat slaat dus nergens op. Voor sommige kinderen is het juist beter om enig kind te zijn. Als het kind een handicap of ziekte heeft dan zou het alleen maar beter zijn. Zo krijgt het kind de aandacht die hij hoort te krijgen.
Als het een broertje of zusje zou hebben dan is het juist zielig voor het gezonde kindje.
Dat kindje krijgt niet voldoende aandacht omdat de ouders steeds ziekenhuis in en uit moeten of naar therapie met het zieke kind.
Dan gaat dat kind zich alleen en overbodig voelen.
Dat vind ik pas zielig.
Al kunnen die ouders er dan niks aan doen.

Ik ben ook enig kind en ik heb mezelf nooit zielig gevonden.
Ik ben dus als enig kind opgevoed en ik voelde me er niet slechter door als ik iemand zag met een oudere of jongere broer of zus.
Het zou misschien wel fijn zijn geweest als je ouders weg waren dat je niet alleen thuis bent.
Maar ik ben er misschien juist sterker door omdat je dan voor je zelf moet opkomen en dat ik dan niet geholpen werd door mijn broer of zus :P.
haha..

nou, ik lees de andere antwoorden wel!

xx' Doortje