Vanaf welke leeftijd bouwen kinderen met blokken?

Vanaf welke leeftijd word er eigenlijk uitgebreider met (houten) blokken/bouwen gespeeld. Bvb met de houten blokken doelbewust een etage bouwen om te spelen. Het is voor een cadeau voor een 2jarige, ze houdt van blokken maar is nog niet echt aan het bouwen. Ik wil ook niet het te lang in de kast blijft, dan zoek ik iets meer geschikters voor nu mee te spelen

3 jaar geleden
in: Kinderen
3.7K
tinus1969
3 jaar geleden
Kinderen leren alleen bouwen als ze blokken hebben. Dat is juist een reden om blokken te geven. In het begin doen ze er niet zoveel bijzonders mee maar dat komt vanzelf.
Ritsuka
3 jaar geleden
Komt vanzelf, mijn kleine is 1 1/2 jaar en begint net blokken te stapelen.

Antwoorden (1)

Vanaf 2 jaar richt het kind de aandacht behalve op het bouwen van iets met blokken ook op de uitvoering daarvan. De structuren zijn groter en de coördinatie is beter. Het kan competent vier tot zeven blokken stapelen. Het kan blokken ook op kleur in stapels sorteren en kan zelfs doen alsof een blok iets anders is, zoals een auto of een boot.

Vanaf 3 jaar: meer bouwplezier – het kind maakt nu structuren die lijken op echte bouwwerken zoals forten, bruggen en tunnels.