Kan je je kinderen mede-eigenaar maken van je huis?

Frans (82 jaar) is weduwnaar. Hij heeft drie kinderen en een huis zonder hypotheek. Hij heeft het vruchtgebruik over het huis. Zijn kinderen hebben het blote eigendom. Wij willen weten of Frans zijn kinderen en kleinkinderen jaarlijks een deel van zijn huis notarieel kan schenken gelijk het wettelijk vrijgesteld bedrag.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Kinderen
3.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://weblog.sparen.nl/huis-schenken-op-papier

Antwoorden (1)

Formeel gesproken kan dat wel. Echter daar staan 2 bezwaren tegenover:
1 Je moet dat vast laten leggen door de notaris. Dat kun je mss doen in 1 akte door te bepalen jaarlijks een deel van het huis ter hoogte van de vrijstelling te schenken. Echter de Belastingdienst kan dan stellen dat een dergelijke akte eigenlijk moet worden gezien als een periodieke uitkering van een x aantal termijnen. Die worden dan bij elkaar opgeteld zodat alsnog niet onder de vrijstelling wordt gebleven.
2 Je kunt het ook jaarlijks doen. Echter dan heb je jaarlijks wel de notaris kosten en die zijn mss nog meer dan de schenkbelasting zou zijn.
Formeel kan het dus maar of het ook verstandig is financieel is ten zeerste de vraag.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mag/kan de belastingdienst de notariële aktes negeren? Is de akte dan niet rechtsgeldig?