Kan je een baby inschrijven op een post adres van de gemeente als je geen domicilie adres hebt?

Als dit mogelijk is blijven de instanties dan weg omdat de omgeving veilig is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Kinderen
4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een pasgeborene meld je aan in de gemeente waar het kind geboren is.
Je schrijft een kindje niet in op een adres.
Via de inschrijving krijgen heel veel instanties automatisch een seintje.
Het verblijfadres van de moeder krijgt binnen 10 dagen een bezoek van de GGD, verloskundige.
Is de situatie onveilig gaan alle alarmbellen rinkelen en wordt ingegrepen. Tijdens de bevalling in een ziekenhuis wordt er al melding gedaan, indien de situatie raar, onveilig...is. Terecht. Kinderen hebben recht op een veilige omgeving. Vooral een baby die totaal afhankelijk is van de verzorgers.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als moeder tijdens de bevalling geen vaste woonplaats heeft, komen de instanties al om de hoek kijken. Maar goed ook.

Antwoorden (1)

Je kan niemand zomaar inschrijven op een gemeenteadres, tenzij je toestemming hebt om een adres als postadres te gebruiken. En als je geen vast adres hebt, waar je jezelf en een baby in kunt schrijven, lijkt me dat geen ideale, veilige situatie voor een baby. (Ik weet niet hoe dat in België is geregeld).