Wat kan ik doen om te zorgen dat mijn kind niet wordt gepest omdat hij geen telefoon heeft?

Mijn zoon heeft geen telefoon van mij omdat ik dat niet nodig vind. Hij zit nu op het vo en hij wordt hier erg door gepest

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kinderen
3.1K
Edraket
5 jaar geleden
Als je voor een onbenullige zaak als dit, jouw principes belangrijker vindt dan het geluk van je zoon, zit je op het verkeerde spoor.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Of we het nu leuk vinden of niet, het hoort eenmaal bij deze tijd dat jongeren vanaf de middelbare school mobiele telefoons hebben. Het is voor jongeren tegenwoordig zo ongeveer de belangrijkste manier van verbinden en conmuniceren. Je kunt er inderdaad vergif op innemen dat een kind dat daarin niet mee kan gaan, buitengesloten wordt of erger. Kinderen kunnen hard zijn wat dat betreft, dat weten we allemaal.
LeonardN
5 jaar geleden
Voor de prijs hoef je het ook niet meer te laten.
https://tweakers.net/pricewatch/1023235/wiko-sunny-2-zilver/specificaties/
Het is idd een must ook in praktische zin om een smartphone te hebben op het vo. Vanaf het moment dat ze naar de middelbare school gaan hebben ze pas echt een mobiele telefoon nodig. De gemiddelde leeftijd is dan ook rond de 12 jaar. Ze gebruiken een appgroep voor informatie over het rooster, en bijvoorbeeld uitval van een lesuur zodat je niet voor niets op school staat. De belpyramides die halverwege stokten zoals wij vroeger hadden, zijn er niet meer. Ook tijdens de les wordt de telefoon steeds vaker gebruikt, al is het maar vanwege de camerafunctie of de wifi om even iets op te zoeken. Ook is het erg prettig om als ouder je kind te kunnen bereiken als het bijvoorbeeld na schooltijd bij een vriendje of vriendinnetje gaat spelen / huiswerk maken. Een smartphone is ook belangrijk ...
https://goo.gl/zTwzBV
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is als ouder trouwens ook fijn als je je kind altijd kunt bereiken, toch? Ze bereiken een leeftijd waarop ze na school niet altijd direct naar huis willen maar juist nog even met vrienden willen hangen.
Poet
5 jaar geleden
Een smartfone hebben we allemaal nodig op enig moment. Ik hanteer de regel: als 80% van de klas het heeft krijg jij het ook
Poet
5 jaar geleden
Misschien kun je aangeven waarom je het niet nodig vindt?

Antwoorden (2)

Je zou hem zelf zijn smartphone kunnen laten verdienen of laten kopen van zijn eigen geld. Tegenwoordig is het begin van de middelbare school toch wel het laaste moment waarop iemand een mobiel/smartphone neemt. Ze kosten niet veel meer en zijn een belangrijk onderdeel van de communicatie die jongeren met elkaar hebben.

https://www.mamaliefde.nl/blog/gemiddelde-leeftijd-mobiele-telefoon-wanneer-welke-leeftijd-eerste-telefoon/

Vanaf het moment dat ze naar de middelbare school gaan hebben ze pas echt een mobiele telefoon nodig. De gemiddelde leeftijd is dan ook rond de 12 jaar. Ze gebruiken een appgroep voor informatie over het rooster, en bijvoorbeeld uitval van een lesuur zodat je niet voor niets op school staat. De belpyramides die halverwege stokten zoals wij vroeger hadden, zijn er niet meer. Ook tijdens de les wordt de telefoon steeds vaker gebruikt, al is het maar vanwege de camerafunctie of de wifi om even iets op te zoeken. Ook is het erg prettig om als ouder je kind te kunnen bereiken als het bijvoorbeeld na schooltijd bij een vriendje of vriendinnetje gaat spelen / huiswerk maken. Een smartphone is ook belangrijk voor het onderlinge sociale contact tussen de leerlingen.
5 jaar geleden
Tja... het makkelijke antwoord op je vraag is: zorg ervoor dat hij een telefoon krijgt.

Maar ik ga er even vanuit dat er gegronde redenen zijn om hem géén telefoon te geven.
Wanneer dát zo is, dan zul je ook in staat zijn om, met argumenten onderbouwd, je zoon uit te leggen waaróm hij geen telefoon krijgt. Die argumenten moeten dusdanig steekhoudend zijn dat je zoon het ook aan zijn medeleerlingen uit kan leggen waarom jij, en ook hij, het (nog) niet nodig vinden om aan teen telefoon te beginnen.

Geef hem wapens, in de vorm van argumenten, om zich te verdedigen.

Alles begint dus met een goed gesprek. Bekijk samen waarom je wel of niet aan een telefoon begint. Sta daarbij ook open voor zijn kant van de zaak !

En bespreek ook wanneer eventueel de tijd wel rijp is voor zo'n ding.