is het water giftig wat in een schudbol ( bijv, sneeuw bol) zit gevaardlijk?

mijn kind had het dopje van de sneewbool afgehaald het zat aan haar vingers en toen stopte ze haar vingers in haar mond. 3 minuten later kreeg ze buikpijn en ik kaan nergens vinden of dit gevaarlijk is

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kinderen
7.2K

Antwoorden (1)

water met antivries (glycerine of glycol) zit daar gewoonlijk in:dit is een giftig product.Gelukkig heeft ze maar een kleine hoeveelheid binnen,zou voor alle zekerheid toch eens je huisarts bellen,zeker moesten de klachten erger worden.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
In de engelstalige Wikipedia over zulke sneeuwbollen vond ik een link naar een artikel over het gevaar voor huisdieren van het antivries dat er in kan zitten: http://www.petpoisonhelpline.com/pet-safety-tips/antifreeze-poisoning-in-dogs-cats-ethylene-glycol-poisoning/ . Ik vind het dan niet erg geruststellend klinken als je dochter er al na 3 minuten buikpijn van kreeg. Ik heb daarna naar iets in het nederlands gezocht.
“Accidentele ingestie van ethyleenglycol door kinderen komt herhaaldelijk voor, hetgeen waarschijnlijk verband houdt met de prettige smaak van de stof en de toepassing in en rond het huis.”
https://www.ntvg.nl/artikelen/vergiftiging-door-ethyleenglycol
“Uit het bovenstaande moge duidelijk zijn dat een vergiftiging door ethyleenglycol goed te behandelen is, wanneer de diagnose in een vroege fase wordt gesteld. De resultaten van behandeling zijn dan over het algemeen uitstekend.” (zelfde bron aan het einde van het volledige artikel).
(vervolg hieronder)
Bordensteker
5 jaar geleden
(vervolg)
De in het artikel genoemde gevolgen van de vergiftiging (indien niet tijdig behandeld) vind ik daarentegen nogal alarmerend klinken. Ik zou durven hopen dat er tegenwoordig een veiliger vulling in die sneeuwbollen zit. Of dat de concentratie van het giftige bestanddeel in de vulling laag is. Wenselijk zou zijn een vulling waar een kind of een huisdier een vieze smaak of desnoods onmiddellijk buikpijn van krijgt, zodat het niet verder van de inhoud drinkt of likt. Misschien staat er een gevaarteken aangegeven nabij de vulopening?
Dus raadpleeg je huisarts (indien dat nog niet gebeurd is). En vermeld er bij hoeveel van de inhoud je dochter ingeslikt zou kunnen hebben; als dat alleen maar van likken aan haar vingers is lijkt het wel mee te vallen, mede afhankelijk van de concentratie van het gif in de totale vulling.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt voor jullie tips! mijn kind had er na 1 minuut al geen last meer van dus ik denk dat het wel goed zit. alsnog bedankt♥