Hoe krijg ik mijn dochter van 3,5 zindelijk als een vieze broek haar niet interresseert?

Mijn dochter van ruim 3,5 blijft maar in haar onderbroek plassen.
Sinds ze 3 is begonnen we met potjestraining en een maand ging het goed met max 1 ongelukje per dag. Maar sindsdien gaat het voor geen meter.
Poepen vind ze eng omdat ze bang is dat het pijn doet en gebeurd in kleine beetjes in haar onderbroek. En plassen.. soms wc, vaak broek.
Luier of niet, ze verteld me niet over ongelukjes. Enig verschil is dat ze met luier nooit naar de wc wilt en zonder luier af en toe nog gaat voor een plasje.
Maar hoe dan ook, een volle onderbroek of luier boeit haar weinig al weet ze het heel goed. ik wordt er wanhopig van.
Stickers, beloningsysteem, enkel positief reageren, tijdje negeren, onderbroeken shoppen etc.. alles geprobeerd.
Ze kan het wel maar boeit haar niet. Over een tijdje gaat ze naar school. Hoe krijg ik haar nu zindelijk??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kinderen
5.8K
Niesje1973
6 jaar geleden
Met drie jaar begonnen? Is dat niet een beetje laat??
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En haar op vaste tijden op het potje zetten, zou ze daar een probleem van maken? Of ze nou wel of niet moet, bijv steeds na het eten, en nadat ze wat gedronken heeft.
Een beetje streng zijn is dan misschien wel nodig. En zijn er dingen die ze echt heel leuk vind? Bijv ergens naar toe gaan, of een bepaalt speelgoed ding?
Is dat nog iets wat haar zou kunnen motiveren? Bijv bij elke dag dat ze steeds op het potje gaat krijgt ze een sticker, en na 30 stickers gaan jullie dat doen of zo? Of had je zoiets al geprobeerd? Of iets waar ze graag mee speelt wegleggen, en zeggen dat ze het na een paar dagen terug krijgt als ze netjes op het potje gaat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Altijd na het eten en als we weg gaan even naar de wc is ons streven, wel een zeer koppig meisje die regelmatig een woedeaanvalletje krijgt als ze iets moet doen wat ze niet zelf bepaald. Stickerbladen en beloningen heb ik al geprobeerd. Na een paar stickers is haar interresse meestal weg. Elke paar weken probeer ik het toch weer opnieuw. Vanaf 3jaar draagt ze geen luier meer. Hiervoor nog wel, maar waren we wel al flink tijdje bezig met potje en wc laten gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het niet durven poepen op het toilet en het kleine beetjes tegelijk poepen in haar broekje, heeft mogelijk een medische oorzaak, bezoek om dat uit te sluiten of te bevestigen de huisarts eens.
Schaf verder een kinder wc brilletje aan, als je dat niet hebt en een opstapje om sneller en makkelijker op de wc pot te komen.
Ook een boekje dat helpt bij het zindelijk worden voorlezen tijdens het toiletbezoek kan helpen je kind zindelijk te krijgen, bijvoorbeeld dit:
https://literatuurplein.nl/boekdetail.jsp?boekId=490056
maar er zijn nog meer prima boekjes te koop met dit onderwerp.

Antwoorden (3)

Dit is niet altijd de oplossing natuurlijk en ik denk dat het heel goed is dat je zo positief doet enzo. Maar probeer het eens een keer op de strenge manier dan. Laat haar merken dat het niet oke is wat ze doet. Misschien helpt dat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik vraag me af waarom tegenwoordig alles positief benaderd moet worden. "Zielig kindje" "ach schatje toch..." Nee dus! Woede aanvallen bij een kind van 3? Dat is inderdaad niet ok. En daar mag je als ouder best tegen optreden. Dus mensen die dit antwoord minnen. Prima maar motiveer dan waarom een strenge aanpak niet goed zou zijn. Over je heen laten lopen als ouder...wel het gevolg daarvan zien we terug bij jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven, maar ik zou er best één kunnen motiveren: 'streng aanpakken' terwijl je helemaal niet weet wat de oorzaak is en we in elk geval wél weten dat angst een rol speelt, lijkt me niet gepast. De gevolgen dáárvan kennen ze bij Jeugdzorg ook. Ik plaste als kind heel lang nog in mijn bed en had tot zeker mijn elfde ook af en toe overdag ongelukjes. En later eigenlijk ook nog wel, maar in veel mindere mate. Ik kon het gewoon niet goed ophouden. Mijn ouders probeerden ook beloningssystemen, maar dat werkte allemaal niet. Soms waren er ouders van vriendinnetjes die precies dachten te weten hoe ze mij moesten aanpakken die dan boos werden of zeiden dat ik dat "niet weer moest doen" als ik met schaamrood op mijn kaken moest vertellen dat ik hun slaapzak had natgeplast. Jaren later kreeg ik écht grote blaasproblemen, heb tijden gekatheteriseerd en ben lang volledig incontinent geweest. Inmiddels heb ik een urostoma. Mijn blaas functioneert gewoon niet goed door mijn - pas op latere leeftijd vastgestelde - aangeboren aandoening. Achteraf gezien was dat toen ook al het geval. Als mijn ouders gekozen hadden voor een strenge aanpak, was ik nog gefrustreerder geweest als kind. Dat beloningssysteem vond ik al verwarrend als kleine meid, omdat ik er gewoon écht geen controle over had.
Overleg het eens met de huisarts en/of het consultatiebureau. Je zult eerst moeten weten of er aanwijzingen zijn dat er een medische oorzaak is voor haar probleem, anders is het alleen maar frustrerend voor jullie allebei dat het niet lukt.

Je zegt dat ze bang is dat het poepen pijn zal doen: heeft ze ook daadwerkelijk pijn bij het poepen, of in het verleden gehad? Vooral bij jonge kinderen kan er gemakkelijk een negatieve spiraal ontstaan als ze een keer last hebben gehad van pijn door harde ontlasting: door de verwachting van pijn gaan ze het ophouden waardoor de ontlasting verder uitdroogt en meer pijn gaat doen, etc. De huisarts of kinderarts kan dan besluiten dat het zinvol is om tijdelijk een mild laxans voor te schrijven; in combinatie met adviezen over onder meer een regelmatig toiletpatroon kan dat soms de spiraal doorbreken.

Voor complexere problemen zijn er ook speciale "poep- en plaspoli's" voor kinderen. Daar kunnen ze allereest een medisch probleem uitsluiten en vervolgens kunnen ze je helpen om spelenderwijs goed toiletgedrag aan te leren met begeleiding voor jou én haar.

Ben je daar nog niet aan toe of wil je eerst zelf nog e.e.a. proberen? Probeer dan zelf spelenderwijs met haar aan de gang te gaan. Zorg in elk geval voor een goede houding: koop een toiletbrilverkleiner en zet een krukje voor het toilet zodat haar benen niet afhangen. Aangezien ze soms wél op het toilet plast, lijkt het erop dat ze wel aandrang voelt en wel in staat is om het even op te houden, maar dat ze zich er (nog) niet voor interesseert of dat ze het niet altijd goed voelt aankomen. Dat gebeurt soms bij kinderen die erg op gaan in hun spel, het kan dan helpen om regelmatig te vragen of ze niet naar de WC moet of zelfs gewoon regelmatige plaspauzes in te lassen en haar gewoon naar het toilet te laten gaan, of ze nu aangeeft dat ze moet of niet. Je kunt er eventueel een heel ritueeltje omheen bedenken.

Verder kun je overwegen om haar te vertellen dat ze voor ze naar school kan niet meer in haar broek moet plassen; soms zijn kinderen daar op die leeftijd gevoelig voor. En ik zou zeker ook proberen erachter te komen waaróm ze het niet aangeeft als ze een ongelukje heeft gehad. Interesseert het haar echt niet, of schaamt ze zich er misschien voor? Of mérkt ze het misschien niet goed? Als je de reden weet, kun je daar op inspelen in hoe je haar benadert of - in het laatste geval - kleding kiezen die weinig opneemt zodat ze beter voelt dat ze nat is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet hoe lang je welke methodes geprobeerd hebt. Het kan ook zijn dat ze er simpelweg nog niet aan toe is. Mijn jongste zoon werd pas zindelijk letterlijk 2 weken voordat hij naar school ging en toen vrij eenvoudig (daarna wel weer problemen, maar die hadden een andere grondslag)

Ik zou het echt even laten rusten, en helemaal bij het begin beginnen. Dan maar gewoon luierbroekje aan en geen aandacht aan schenken. Wel potje in de huiskamer laten staan, of het stapje naar de WC. Zodat mocht ze bedenken dat ze het wel wil. Dat ze ook kan.

Ik zou het echt een maand minimaal laten rusten. Voor haar en voor jezelf. Even loslaten, accepteren dat het is zoals het is om weer energie op te bouwen voor dit onderwerp. Dan oppakken bij beloningssysteem. Zorg voor een redelijk directe beloning. Dus niet eentje die pas na een week wat extra's oplevert. Maar aan het einde van de dag. Dus 3 stickers op 1 dag = beloning (maak een soort grabbelton met hele kleine goedkope grabbelkadootjes)
Na 5 dagen elke dag 3 stickers = grotere beloning. Mag nog steeds klein zijn natuurlijk. Maar iets groters dan de grabbelton met goedkope action speeldingetjes waarvan er voor een paar eurie meerdere dingen in 1 pakketje zaten en die apart ingepakt.
En lukt dat niet meteen, geen stress of spanning of aandacht of woorden aan besteden. Ze krijgt simpelweg de beloning dan niet. Dat is al voldoende. Als het een week goed gaat dan afbouwen.

Tot 4 jaar wordt het sowieso niet als een probleem gezien. En sommige kinderen zijn ook met 4 jaar nog niet zindelijk, die zijn gewoon laat.

Laat verder zelf de wc open als je gaat, zodat je kind kan zien wat jij daar doet. Zodat het nieuwsgierig kan worden vanuit zichzelf.

Mijn dochter vond het ook wat lastig, vroeg dan om luier om, maar kreeg ze niet. Maar zeker in het begin veel ongelukjes gehad. Maar er was duidelijk een verschil tussen niet gaan of te laat zijn. Toen we hadden bedacht dat ze onderbroekje droog moest houden tot halverwege de dag (dan mocht ze half uurtje op de tablet) en daarna weer een halve dag (mocht ze een half uurtje op de pc) Was dat een goeie motivatie, maar als ze echt haar best deed, maar gewoon te laat was, wat erg goed kan nog in het begin op die leeftijd, raakte ze helemaal in de stress, want ze had echt haar best gedaan en mocht dan niet op de tablet of pc.

We moesten dit dus echt aanpassen, omdat we haar motivatie niet naar beneden wouden halen om te gaan. We hebben haar toen op vaste momenten gestuurd.