Vanaf welke leeftijd moeten kinderen hun eigen ondergoed wassen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Daar heeft onze wetgever geen uitspraak over gedaan. Toegevoegd na 8 uur: (NB: ik tref een aantal minnen aan; kennelijk zit ik ernaast en is er toch sprake van regelgeving en leeftijdsgebonden reinigingsbeleid inzake bovenvermelde kledingstukken. Wellicht dat enige links hieromtrent "helderheid" brengen? Of is een van de antwoorden "onder goed"?)

Eeeh....huh ?? Vanaf de leeftijd dat ze zelfstandig wonen en een eigen wasmachine hebben, dunkt me. Dan MOET het echt. Natuurlijk kun je wel als huisregel stellen dat iedereen zijn eigen wassen draait, of dat iedereen om de beurt de was doet, ik noem maar wat zijstraten, maar specifiek voor onderbroeken zijn daar geen regels of handleidingen voor. En ook geen noodzaak. Misschien dat ze op een gegeven moment niet meer WILLEN dat mamma hun onderbroeken wast / ziet ; dan hoef je ze niks te verplichten, dan doen ze het uit zichzelf wel ;-) Maar ze MOETEN helemaal niks, althans, daar is geen standaard regel ofzo voor. Sterker nog, je kinderen de suggestie geven dat je op een gegeven moment hun ondergoed niet meer wilt wassen (omdat je vies van ze bent ofzo ? Ik snap het niet goed....) impliceert min of meer dat wat daar eventueel op te zien een taboe zou zijn. Tot ver in hun tienerjaren kan het echter, zeker bij meisjes, best belangrijk zijn dat je weet wat voor afscheidingen ze hebben en of die nog normaal is, en hoe het is gesteld met hun algemene hygiëne. Je mag dus zelf bepalen welke regel je instelt in jouw huishouden, maar wees je wel bewust van de implicaties en de boodschap die je daarmee uitdraagt.

Ouders hebben een onderhoudsplicht voor hun kinderen tot ze 21 jaar zijn. De onderhoudsplicht van ouders om hun kind te onderhouden staat geschreven als artikel: 395a van Boek 1 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek. Dit houdt in ieder geval in dat ouders ervoor moeten zorgen dat het kind de meest basale dingen krijgt, zoals onderdak, kleding, voeding, scholing en medische hulp. Het niet nakomen van de onderhoudsplicht, hetzij wel of niet bij vonnis gesteld, kan strafrechtelijke gevolgen hebben. Als je het dan over moeten hebt, zou ik zeggen dat de kinderen vanaf 21 het zelf moeten doen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderhoudsplicht

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100