Vanaf welke leeftijd moeten kinderen hun eigen ondergoed wassen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Kinderen
3.8K
tinus1969
7 jaar geleden
Vanwaar deze vraag? Mijn antwoord zou zijn: vanaf hetzelfde moment dat ze ook hun andere kleren wassen.
anneliez
7 jaar geleden
Ik heb zolang ik thuis woonde nooit mijn eigen ondergoed gewassen, ging gewoon met de redt mee.

Antwoorden (3)

Daar heeft onze wetgever geen uitspraak over gedaan.

Toegevoegd na 8 uur:
(NB: ik tref een aantal minnen aan; kennelijk zit ik ernaast en is er toch sprake van regelgeving en leeftijdsgebonden reinigingsbeleid inzake bovenvermelde kledingstukken. Wellicht dat enige links hieromtrent "helderheid" brengen? Of is een van de antwoorden "onder goed"?)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ plus, kan er niets van vinden in de wet
Ivana
7 jaar geleden
Mijn hemel! Dat gaat toch gewoon met de witte was mee? En wie de was doet neemt alles mee wat in de wasmand ligt. Het idee alleen al dat kinderen, behorend tot een meermaals huishouding hun eigen ondergoed zouden moeten wassen, volkomen vreemd.
Ivana
7 jaar geleden
Sorry: "meermans", een huishouden dat bestaat uit meer personen.
erotisi
7 jaar geleden
Hebben ouder geen zorgplicht tot 21 jaar?
Erna55
7 jaar geleden
Op 21 jaar moeten kinderen in staat zijn hun eigen huishouden te runnen.
Dus is het logisch dat ze daar voor die tijd al bij betrokken worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lol@Toon, dat was ook mijn eerste ingeving!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onderhoudsplicht of zorgplicht betekent niet dat je ze ook helemaal moet verzorgen ; je stopt toch op een gegeven moment ook met billen afvegen , tandjes poetsen en voeren ;-)
Maar wassen is een normale huishoudelijke taak waar kinderen al dan niet bij betrokken kunnen worden, maar niet om hun eigen ondergoed te wassen. (Beetje zonde van al die piepkleine wasjes ook).
Erna55
7 jaar geleden
Van mij heb je een plus gekregen.
Eeeh....huh ??

Vanaf de leeftijd dat ze zelfstandig wonen en een eigen wasmachine hebben, dunkt me. Dan MOET het echt. Natuurlijk kun je wel als huisregel stellen dat iedereen zijn eigen wassen draait, of dat iedereen om de beurt de was doet, ik noem maar wat zijstraten, maar specifiek voor onderbroeken zijn daar geen regels of handleidingen voor. En ook geen noodzaak.

Misschien dat ze op een gegeven moment niet meer WILLEN dat mamma hun onderbroeken wast / ziet ; dan hoef je ze niks te verplichten, dan doen ze het uit zichzelf wel ;-) Maar ze MOETEN helemaal niks, althans, daar is geen standaard regel ofzo voor.

Sterker nog, je kinderen de suggestie geven dat je op een gegeven moment hun ondergoed niet meer wilt wassen (omdat je vies van ze bent ofzo ? Ik snap het niet goed....) impliceert min of meer dat wat daar eventueel op te zien een taboe zou zijn. Tot ver in hun tienerjaren kan het echter, zeker bij meisjes, best belangrijk zijn dat je weet wat voor afscheidingen ze hebben en of die nog normaal is, en hoe het is gesteld met hun algemene hygiëne.

Je mag dus zelf bepalen welke regel je instelt in jouw huishouden, maar wees je wel bewust van de implicaties en de boodschap die je daarmee uitdraagt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon heeft de vraag kort en krachtig juist beantwoord. Voor de rest bepaalt iedere ouder de regels binnenshuis. Daar kunnen buitenstaanders en thuiswonende kinderen het wel of niet mee eens zijn, maar dat is niet relevant.
Ivana
7 jaar geleden
Ik vind het antwoord van Marleen in deze kwestie super! PLUS
Ouders hebben een onderhoudsplicht voor hun kinderen tot ze 21 jaar zijn.
De onderhoudsplicht van ouders om hun kind te onderhouden staat geschreven als artikel: 395a van Boek 1 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek.

Dit houdt in ieder geval in dat ouders ervoor moeten zorgen dat het kind de meest basale dingen krijgt, zoals onderdak, kleding, voeding, scholing en medische hulp.

Het niet nakomen van de onderhoudsplicht, hetzij wel of niet bij vonnis gesteld, kan strafrechtelijke gevolgen hebben.

Als je het dan over moeten hebt, zou ik zeggen dat de kinderen vanaf 21 het zelf moeten doen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderhoudsplicht
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Ik geef een min.
De onderhoudsplicht heeft niets te maken met huishoudelijke taken.
Dus tot 21 jaar hoef je kinderen niet te betrekken bij huishoudelijke taken ?
erotisi
7 jaar geleden
Dat was wel een beetje te voorspellen, want moeten is natuurlijk in dit geval wel wat fors en de onderhoudsplicht krijgt zo wel een ruime interpretatie. Of het tot de huishoudelijke taken behoort tja dat kan wel. Maar ik probeer alleen ergens een grens te zoeken. Een kind moet ook geen huishoudelijke taken verrichten, maar als deze er zelf voor komt te staan (bijv. op kamers gaan) dan zal deze wel 'moeten', want de ouders zijn dat niet verplicht in generlei opzicht vanaf 21 jaar (behoudens uitzonderingen). Natuurlijk kun je opvoedkundig het antwoord ook benaderen en dan zeggen dat kinderen wat moeten doen.,,
tinus1969
7 jaar geleden
Onzin antwoord. Onderhoudsplicht gaat over geld en inwoning, niet over meehelpen met huishoudelijke taken.
erotisi
7 jaar geleden
Mijn antwoord is dan ook niet voor de situatie dat de kinders nog thuis nog wonen maar bijv. op kamers en zie dat dus ook niet zozeer als huishoudelijke taak. Als het dat wel is dan zou het antwoord anders zijn, maar ik zie niet meteen in waarom inwonende kinderen dan hun eigen ondergoed zouden moeten wassen, dat gaat dan toch met de was van de ouders mee....
Erna55
7 jaar geleden
Ik zie niet in waarom inwonende kinderen niet ook ( af en toe) de was kunnen doen, poetsen, boodschappen doen, koken, etc.
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi, inwonende kinderen zouden dus ook de was van hun ouders kunnen doen. het is geen hotel-mama hoor.
erotisi
7 jaar geleden
Natuurlijk kunnen inwonende kinderen de was van hun ouders doen. Dat zou moreel en/of opvoedkundig wel goed kunnen zijn. Maar omdat in de vraag 'moeten' staat heb ik gezocht naar een eventueel relevante plicht. Nou dat zou in ruim opzicht (dat wel) de onderhoudsplicht kunnen zijn. En als de plicht van de éen stopt begint die bij de ander in dit geval.
Erna55
7 jaar geleden
Er is dus geen "relevante plicht" wanneer het gaat over meehelpen met huishoudelijke taken. Hierin sla je ernorm door.
Onderhoudsplicht slaat zeker niet op bij huishoudelijke taken.
erotisi
7 jaar geleden
Ik schrijf toch 'in ruim opzicht' wat betreft onderhoudsplicht en niet huishoudelijke taken, want daar heeft mijn antwoord niet zozeer betrekking op.
Dus heb je gelijk dat onderhoudsplicht niet slaat op huishoudelijk taken en dat bedoel ik dus ook niet