hoe voorkom je berg bij een baby?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
insmeren met babyolie en daarna eraf schrapen met bv een kaart .wel voorzichtig natuurlijk!

Het beste antwoord

Berg is een veel voorkomend verschijnsel bij kinderen, vooral in de eerste maanden na de geboorte. Er is sprake van een vettige, geel-bruine schilfering die aan de hoofdhuid 'plakt'.

Hoe berg ontstaat is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk is er sprake van een verhoogde activiteit van de talgklieren waardoor een overmaat aan talg-achtige substantie wordt uitgescheiden die er voor zorgt dat oude huidcellen niet worden afgestoten, maar aan elkaar blijven koeken. Ook kan een lokale gistinfectie een rol spelen (pityrosporon-gist), hoewel de meningen hierover verschillen.

Berg komt bijzonder veel voor en alle baby's kunnen het krijgen. Meestal verdwijnt het binnen 6 maanden na de geboorte, maar soms duurt het veel langer, soms wel enkele jaren voordat alle schilfering verdwenen is.

Omdat berg een volstrekt onschuldig fenomeen is hoeft het niet behandeld te worden, vooral omdat kinderen er meestal geen last van hebben. Als u een overmaat van schilfers toch wilt verwijderen kunt U de hoofdhuid insmeren met zoete olie om de schilfers week te maken. Daarna kunt U met de zijkant van een kartonnen kaartje voorzichtig de overtollige schilfers eraf schuiven. Gebruik geen middeltjes met salicylzuur (schilferoplosser) omdat dit bij jonge kinderen vergiftigingen kan veroorzaken. Was de haren vervolgens met een milde shampoo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus niet te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Voorkomen is bijna niet mogelijk. En waarom zou je dat willen? Berg is niet vies, niet onnatuurlijk en bijna alle baby's hebben het.

Als je het echt heel vervelend vind kan je het hoofdje goed insmeren met vaseline voordat het gaat slapen, dan kan je het de volgende dag eruit wassen en kammen.

Maar preventief zou ik nooit wat op een babyhoofdje smeren.