Wanneer is een spierontsteking volledig genezen?

Bij mijn zoontje is de spier aan de binnenkant van zijn knie ontstoken doordat hij een virus opgelopen had. De dokter zei dat de pijn wel langer ging duren dan de koorts die hij had. Ze zei een week eer dit genezen is. Vandaag was hij voor het eerst terug naar school, hij had terug een normale temperatuur. Hij moest daar wel de trap op en af en op de speelplaats had hij gelopen (dit ging, want hij had niet veel pijn). Hij was heel moe toen hij thuis kwam en had ook meer pijn dan gisteren. Is die spier nu stijf waardoor hij pijn heeft of is die ontsteking misschien nog niet helemaal weg? Of voelt hij meer pijn door vermoeidheid?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Kinderen
2.4K

Het beste antwoord

Als ik je verhaal zo lees, komt het over als een reactieve gewrichtsontsteking (arthritis). Dit kan door verschillende virussen veroorzaakt worden.

De duur van de klachten is doorgaans twee weken, maar kan een half jaar door etteren. Ibuprofen kan de klachten verlichten en er wordt soms ook aangeraden om deze op een vast schema in te nemen. Door drukke bezigheden van je kind, kan het best nog even pijn doen. Wel is het goed om te blijven bewegen.

Hou het verder in de gaten en let op of de knie er niet gezwollen of warm aanvoelt. Dan moet je rust nemen. Bij zorgen kun je uiteraard het best contact opnemen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De dokter (vorige vrijdag) zei dat het geen volledig gewrichtsontsteking was, het was enkel de spier aan de binnenzijde. Ibuprofen siroop neemt hij nu, maar de fles is bijna leeg en ik ging bij de apotheek en die zei dat hij dat maximum maar 8 dagen mag nemen. De gel (ook ibuprofen) voor op zijn knie mag wel langer, dat mag 2 weken zei hij.
Ik merk geen zwelling (vorige vrijdag was dit ook maar een klein beetje, het enige verschil dan was dat in die knie geen putje was en in de andere knie wel).
De dokter zei dat hij op woensdag naar zijn tennistraining mag, hij mocht gisteren al naar de tennis als hij normaal stapte, hij is uiteindelijk niet geweest, want hij had gans de dag 37 graden.
Deze middag had hij wel zijn knie ook niet laten insmeren door de juf, hij is nogal hypergevoelig aan de kou van die gel. Bij mij roept hij altijd van de kou en op school wou hij dit niet.
Deze avond was hij wel oververmoeid (zat bijna te wenen bij huistaak, hoewel hij dit zeer goed kan) en is zeer gewillig vroeg gaan slapen. Het zou dus kunnen dat hij door moe te zijn meer pijn voelt dan dat het eigenlijk maar is.
Als ik echter merk dat hij nog te veel zou klagen, dan ga ik uiteraard terug naar de dokter met hem. Maar ik merk wel dat hij meer en meer begint te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al de factoren die je noemt (moeheid, gel overslaan) spelen een rol. Het lijkt allemaal de goede kant op te gaan, hopelijk gaat het nu iedere dag een stukje beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Getelefoneerd naar de dokter deze morgen en het is normaal dat hij weer iets meer pijn had doordat hij actief geweest was. De pijn zou tegen het einde van de week verdwijnen. Hij mag zelfs sporten ermee zei ze. Dus het ziet er goed uit.