Wat kan ik doen tegen het gulzige eten van mijn zoon?

Mijn zoon is 2 weken oud. Ik geef borstvoeding. Mijn zoon eet zo gulzig, dat hij vaak spuugt, de hik heeft. Wat kannik doen tegen het gulzige eten, zodat hij minder spuugt en de hik heeft!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kinderen
3.8K

Antwoorden (1)

"Gulzig" drinken bij borstvoeding betekent vaak dat je een goede toeschietreflex hebt. Misschien wel te goed, omdat je kindje dat niet kan bijhouden. Let wel: het kan ook een andere oorzaak hebben, maar probeer er eens op te letten. Daarbij kan het helpen om je kindje vaker aan te leggen: als hij echt flink honger heeft, zal hij gulziger drinken dan wanneer hij weinig honger heeft.

Ik weet niet of je wel eens afgekolfde melk geeft in een flesje, je zou er eens op moeten letten of hij dan hetzelfde probleem heeft. En probeer te letten op je melkstroom: als je een dusdanige toeschietreflex hebt dat de voeding er zo'n beetje uitloopt, dan kan je kleintje dat niet bijhouden. Sommige baby's laten dan de borst los, maar anderen proberen zoveel mogelijk om de stroom bij te houden. Het gevolg is dan dat 'gulzige' drinken, veel boeren, soms verslikken, vaak de hik en inderdaad het opgeven van de voeding. Je kunt proberen om hem af en toe van de borst te halen tijdens het drinken, de melk gewoon even te laten stromen, en hem daarna weer opnieuw aan te leggen. Het kan ook helpen om vantevoren al wat af te kolven zodat de melk niet meer zo hard stroomt op het moment dat je je zoon aanlegt. Af en toe even van de borst halen en op adem laten komen, of tussendoor laten boeren, kan ook helpen als het probleem niet ligt bij de toeschietreflex, maar niet elke baby gaat daarmee akkoord natuurlijk ;-)

Als je er niet uit komt, of als je het idee hebt dat het niet ligt aan een heftige toeschietreflex of aan een hongerige baby, zou ik als ik jou was advies vragen van een lactatiekundige. Soms zijn het maar wat kleine aanwijzingen waar je al een heel eind verder mee komt. En soms is er meer begeleiding nodig, maar vaak is er wel een oplossing te vinden.

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik geloof dat mijn schrijven wat warrig is: bij de eerste alinea bedoel ik dat een ándere oorzaak van het gulzige drinken een hongerige baby kan zijn.
In de tweede alinea bedoel ik met de laatste zin "kan .. helpen als het probleem niet ligt bij de toeschietreflex" dat het kan helpen om je kindje af en toe van de borst te halen, ongeacht wat de oorzaak is. Dus óók als het probleem niet de tsr is, en niet enkel en alleen wanneer dat níet het probleem is.

Ik klikte blijkbaar op verzenden terwijl ik eerst het voorbeeld wilde zien, en zie nu pas bij het opnieuw doorlezen dat dat niet overbodig was geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf na de 2 zwangerschappen een overactief toeschiet reflex gehad, het spoot er soms gewoon uit. En ze kregen ook veelste veel binnen. Wat hier hielp is voor de voeding met je handen ff de hoogste druk eraf halen, dat ze dus meer moeite moeten doen om het melk eruit te krijgen. Toen de voedingen minderde, maakte ik ook minder aan, maar nog steeds te veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan ook al schelen ja, gewoon even laten lopen. En anders wat kolven. Maar met een toeschietreflex zoals jij had, moet je maar hopen dat je niet te heftig reageert als je op straat een baby hoort huilen... Het zit allemaal heel mooi in elkaar vind ik, het functioneren van ons lichaam zeker ook in dit aspect, maar als het wat doorschiet kan dat behoorlijk lastig zijn.