Is kracht training echt zo slecht voor kinderen?

Is het zo dat de groeischijf hierdoor beschadigd raakt en het kind niet goed meer zal groeien?



-> http://www.pt-nijmegen.nl/krachttraining_voor_kinderen.htm

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is lange tijd aangenomen dat krachttraining voor kinderen in de prepuberale fase risico’s met zich meebrengt voor de groei van het kind. Deze mythe blijkt echter te berusten op enkele case reports (N=1) uit de jaren zeventig die schade aan de groeischijven rapporteerden.  In deze enkele gevallen was er echter sprake van krachttraining door gewichtheffen, powerliften en trainen met minimale supervisie. In grotere longitudinale studies is aangetoond dat krachttraining geen negatieve invloed heeft op de groei van het kind.  Inleiding In de loop der jaren heeft men kunnen concluderen, dat het krachtpotentieel bij kinderen met 10 %  is gedaald. Oorzaken hiervan zijn : een zwakke fysieke conditie en veranderende levensomstandigheden van onze jeugd. De ontwikkeling van kracht is enorm belangrijk tijdens de groei van het kind. Toch blijkt uit vele onderzoeken, dat er door krachttraining, enorme risicofactoren voor kwetsuren en misvormingen zijn. Krachttraining bij kinderen is een onderwerp dat aanleiding geeft tot heftige meningsverschillen. Risico’s voor kwetsuren  In het verleden deden zich al vaker anekdotes voor, waarbij jonge kinderen het slachtoffer werden van krachttraining. De gevolgen waren schreiend, groeiproblemen, misvormingen en andere ongeneesbare kwetsuren. Kinderen die getekend zijn voor het leven. Toch wordt het begrip krachttraining vaak fout geïnterpreteerd. Als men aan krachttraining denkt, dan denken de mensen onmiddellijk aan gewichtheffen, powerliften enz...  Het probleem is wanneer jonge kinderen aan krachttraining doen, er een onherstelbare schade kan optreden ter hoogte van de groeischijven. Ook de wervelzuil bij het jonge kind is nog enorm fragiel. Misvormingen aan de rug komen ook voor door krachttraining. Ook regeneratie van kraakbeenweefsel gebeurt amper of niet, en dit door het feit dat de doorbloeding in dit weefsel gering is. Er ontstaat een littekenweefsel, dat samengesteld is uit bindweefsel dat minder elastisch en drukbestendig is dan het oorspronkelijke kraakbeenweefsel. Krachttraining bij het jonge kind heeft ook een negatieve invloed op de spierontwikkeling: een enorme spierhypertrofie bij het jonge kind is enorm gevaarlijk, omdat dit de harmonische groeiontwikkeling verstoord. De allergrootste oorzaak van kwetsuren bij krachttraining is het feit dat in de sportclubs of verenigingen geen professionele leiding of supervisie is. Bepaalde mensen zijn onbekwaam om les te geven.  Efficiëntie van krachttraining

Het is een goede vraag die moeilijker te beantwoorden is dan dat het lijkt. Het antwoord op je vraag is ja. Maar op dit antwoord zijn veel nuances van toepassing. Ik probeer het uit te leggen. Een kind is per definitie in de groei. De botten en pezen zijn nog relatief zacht en bezig zich te ontwikkelen. Dat zijn delicate processen die veel energie kosten. Het lichaam past zich zeker bij kinderen gemakkelijk aan op invloeden van buiten af. Dus: Het lichaam pas zich gemakkelijk aan op de krachten die het te verwerken krijgt, zoals bij sporten de krachten die het te verwerken krijgt. Steeds zoekt de opbouw van het lichaam naar de optimale aanpassing op invloeden van buitenaf.De flexibiliteit is groot, maar niet oneindig. Een te zware belasting op botten, spieren, pezen , gewichten en groeischijven kunnen daarin afwijkingen veroorzaken. Er is als het ware een strijd gaande tussen de groei en de richting die het lichaam zelf wil, en anderzijds de ontwikkeling die van buitenaf (door bijvoorbeeld een te grote belasting) wordt opgedrongen. Je ziet vaak dat kinderen rond de 13 jaar klachten van hun knieen gaan krijgen en dan met name van de knieschijven. Dat heeft vaak de volgende reden. Op die leeftijd gaan die kinderen naar de middelbare school die vaak verder van huis is. Ze krijgen dan een mooie nieuwe fiets met versnellingen en trappen dan in weer en wind met een hoog verzet kilometers naar school en weer terug. In die periode zie je dan de knieschijfklachten ontstaan. De balans is dan verstoord tussen wat de knie aankan en wat de knie te verwerken krijgt. Gek genoeg zijn veel mensen voorzichtiger met een jong hondje dan met hun kind. Daar geldt: Begin met 10 minuten en elke week dat de pup ouder wordt loop je 1 minuut langer. De reden is dat er anders problemen in de gewrichten kunnen ontstaan. Een puppy groeit eigenlijk net als een kind maar alleen veel sneller. Een hond bereikt in ca 14 maanden de volwassen grootte terwijl een mens daar ongeveer 18 jaar over doet. Wat voor de pup qua trainingsopbouw geldt, geldt ook voor een mens, alhoewel in mindere mate. Eigenlijk komt het neer op het navolgende advies, en dat geldt eigenlijk ook voor volwassenen. Door te sporten bouw je een sterk lichaam op dat tegen een stootje kan. Zorg echter dat je de juiste balans houdt tussen enerzijds de inspanningen en krachten die je van je lichaam vraagt, en anderzijds het herstel en aanpassingsvermogen van het lichaam. Kortom doe het sporten met beleid en met mate.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100